måndag 16 maj 2016

Söt så det räcker och blir över

I dag kände jag för en söt frukost!
Apelsin- och morotsmarmelad på samtliga tre smörgåsar - bara för att det är så gott! Normalt äter jag bara två med ost.
Så är min sockerstinna morgon i gång.
En söt synderska. ??
Det sägs att socker ger extra känsla av belöning, en slags tröst ...analytikern i mig undrade om jag verkligen var belöningssugen?
Jag minns från min barndom att få vitt strösocker på smörgåsen var en höjdare. Socker på pannkakan. Blodpuddingen. Våfflor. Socker i te.
Socker på jordgubbarna med grädde så en kan höra fraset då en tuggar en jordgubbe!Det är sommar det!

Min farmor berättade att efter andra världskriget få äta vitt bröd med socker - till skillnad mot barkblandningen som fanns i brödet var en festkänsla av stora mått och så var de trygga när allt var över.
Barkbrödet som sågs som nödbröd egentligen var nyttigt. Jag brukar köpa barkbröd i knäckebrödform av en lokal bagare här på orten och det är jättegott!

Söt som synden. Söt som sockerstrut. Vid 20 blev hon söt, en bok att läsa  som komplement till sjukdomsläran om sjukdomen diabetes juvenil - typ ett säger vi  idag.
Söt - sötare - sötast.
En bild skulle läggas in här, men den funktionen är ur funktion på blogspot i dag ...

Min helg har varit toppen - min 14 åriga Moa barnbarn har varit här på övernattning, hon är verkligen söt!
Vi skulle se melodifestivalen - men vi hoppade över den och ägnade oss  åt annat  tillsammans.
Innan hon for hem igår så var hon min PT.
Resultat: Jag kan liggande på rygg sätta tårna i golvet bakom huvudet!
Ny målbildning: Att en gång per dag utföra detta nyttiga moment!...  och har en ändå lagt sig på mattan så kan en lika gärna göra fler.
Att "vända pannkakan" rent fysiskt utan socker är en bra övning också.
Vet du vad det är?

Copyrigtht Tove Olberg.

37 kommentarer:

  1. Men menar du att du är så vig? Detta måste jag nog ta och öva på...Socker på blodpudding? Nog för att jag gillar sötsaker men där går nog gränsen. Men söt som en sockerchock det är du och ha nu en riktigt skön start på denna vecka. Kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) faktisk består vigheten tydligen :-)
      Kram

      Radera

  2. Nu fick du mig att minnas att vi tog socker på mackan, på pannkakan har jag fortfarande socker. :D))

    "Vända pannkakan" rent fysiskt utan socker vet jag
    inte vad det är. Berätta snälla...

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där ja en söt till! :-)
      Kram

      Radera
  3. Redan bebisar gillar sött, medfödd egenskap. Ni hade ju hästhoppning i Skellefteå i helgen, såg att min fd häst hade skött sig fint med den fina tjejen. Livet är sött, när det inte är surt, vill säga! Vi njuter av varje bra dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Modersmjölken är det första söta de får :)

      Radera
    2. Aaa: Det var kul att Red X gjorde det bra med sin fina ryttare! Sött och surt ger ju balans :-)
      Aaa och pettas: Första goda upplevelsen är söt ja...

      Radera
  4. Tänk så olika det är i olika familjer. Man mamma nästan bannlyste socker i alla former. Vi åt jordgubbar med grädde - utan socker, möjligen hade vi lingon på blodpuddingen, lingon på pannkakorna, inget socker på flingorna osv. Idag har jag svårt för söta efterrätter. Vit choklad äter jag inte, helst inte mjökchoklad heller. Mörk choklad 70+ är en höjdare. Sötsaker som ett barnbarn är det finaste jag vet! Dom är så underbara! Kärlek! Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det, några var upplysta redan då kan en säga och det sitter nog i. Söta saker är barnbarnen så sant!
      Kram

      Radera
  5. PT i familjen - det är ju lyxigt :) och nu har du en övning att hålla i liv. Tänk när du kör den på din 90-årsdag ;)
    "Vända pannkakan" rent fysiskt utan socker? Den förklaringen ser jag fram emot. Har ingen aning om vad det är :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckligt lottad är jag som har en egen PT! Det är så roligt att göra detta tillsammans!Och om inget annat hindrar så ska jag försöka ha vigheten kvar tills 90 årsdagen :-)jag har drygt 28 år kvar dit!

      Radera
  6. Efter den frukosten behöver du ligga på rygg med tårna över huvudet i golvet..eller hur det nu var, hehe! Vänd därefter pannkaka..så är du fit for fight!
    Jag undviker socker i största möjliga mån men såklart syndar man ibland.
    Ha det gott! Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å ja det behöver jag :-) En söt synd då och då hör till :-)
      Kram

      Radera
  7. Men du milde tid, är du en sådan mjuk varelse, mjuk i kroppen alltså. Tårna i golvet bakom huvudet.... Stor beundran från mig! Jag får lägga mig i hårdträning... Jag som har tränat på solhälsningen och inte kommit så himla långt.... Det blir platt fall, ganska tidigt... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Även jag solhälsar med mindre framgång - har börjat köra mina egna varianter för då är det mycket roligare - med motto att röra på mig, det är det viktiga ..
      ja, det kändes bra att igen få till det med tårna :-)

      Radera
  8. Härligt med en söt frukost.

    Kramiz.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) ibland är det det ja...
      Kram

      Radera
  9. Milda makter! Är du så vig? Det är inte lönt för mig att ens fundera på nåt liknande. Jag får nog hålla mig till fotbollen, för där får jag i varje fall godkänt av Rasmus. Jag tar alltid lingon till blodpuddingen, men gärna jordgubbssylt till pannkakan. Jag vill också gärna veta hur man vänder en pannkaka fysiskt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fotbollen är bra och då har ju du en PT i Rasmus!
      Mycket nöje har vi av med och våra barnbarn. Kändes skönt att jag klarade av det igen ...
      Kram

      Radera
  10. Så härligt med gott umgänge tillsammans med barnbarnet. Kul att hon också står till tjänst som PT. Kom nu att tänka på något jag läst i en yogabok - en människas ålder visas av ryggradens böjlighet. Tänk vilken möjlighet att hålla sig i rörlighet.
    Vända pannkakan fysiskt - görs det i luften eller med markkontakt?
    Rörlig kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å ååå då blev jag med bibehållen ungdom med den övningen då ... hihi..
      en ska ju inte sluta göra rörelser om inget kräver att en gör det, jag menar sjukdom som begränsar.
      Viga kramar

      Radera
  11. Tummen upp för en PT på 14 bast! Givande kan jag ana. Och kul.
    "Vända pannkakan" vill jag gärna veta vad det innebär :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är en pärla den jäntan, och pojken på 9 är min PT i innebandy! Jag känner mig lycklig med dessa två kan du tro!

      Radera
    2. Åh, TVÅ PT. Det var som rackarn att ha det gott förspänt :-)

      Radera
    3. med tanke på att jag flyttade hit upp för att vara nära mitt första barnbarn och att det kom en gosse också så har jag fått full pott som du förstår :-) Ännu har inga fönster skjutits sönder här inne - men några märken finns och det är roligt att ha - nu har jag inga dyrgripar det hjälper bra :-)annars hade en fått vårda!

      Radera
  12. Men Tove! Tänk om du inte får upp dig själv om du ligger där med tårna bakom huvudet? Vem ska då blogga?

    Jag har också kunnat, men utan träning blir det pannkaka.
    Nu måste jag testa och försöka få igång vigheten igen.
    Du ger mig blodad tand. Undrar vad Uffe kommer att säga när jag gör mina försök. Han får nog ringa till grannen och be om hjälp när jag har slagit knut på mig själv.

    Kram du söta!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Det är lite krux med att komma ner på mattan och upp igen :-)
      Utan träning blir det pannkaka - så sant!
      Vore trevlig få veta vad Uffe säger då du kör i gång :-)
      Glöm inte värma upp sa min PT!
      Tantarmén håller ju igång!
      Kram

      Radera
  13. Vilken härlig lyx att ha en egen PT. :) Dessutom en PT man inte kan undvika och gömma sig för om man har slarvat med träningen. Heja er båda! :) Vända pannkakan låter spännande. Du får berätta. :) Något säger mig dock att jag är bättre på att vända pannkakor i stekjärnet. ;)

    Ta hand om dig du söta Tove!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min PT är guld värd, och att ha rörelser gemensamt är toppen. Stekjärnet är ett bra ord - det lägger jag på minnet :-)
      och ja, det är nog lättare att vända pannkakan däri :-)
      Kram <3

      Radera
  14. Ja, vad vore livet utan det där sockersöta, det sötaste och finaste som sätter krydda på tillvaron. Ibland kan det sötaste vara en stunds rörelse precis som du skriver. Bästa kombinationen är nog lite lagom av varje...

    Känner från barndomen igen det där med att sockra på det mesta med tanke på att jag har en mormor som en gång lagade världens godaste mat och hennes knep var bland annat en gnutta socker i det mesta, oavsett om det var sås eller köttbullar så nog skulle det vara lite socker i...

    Hoppas att du får en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både min farmor och mormor la till lite socker i allt, då är vi på samma sockerlinje från barnsben av så att säga!
      En sockersöt då och då hör livet till!
      Min dag blir fin, ska hämta Pontus från skolan i dag :-)
      Kram

      Radera
  15. Tomat med socker åt vi som barn, supergott. Då var nog inte tomaterna lika söta som idag. Sen minns jag en rätt som mor min serverade ibland. Salladsblad med ovispad grädde med lite socker i. Testa!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅÅ ja, tomat med socker på det åt vi mycket av, min pappa odlade tomater!
      Salladsblad med ovispad grädde o lite socker det ska jag testa :-)
      kram

      Radera
  16. Jag tänker på frukostar i nOrge hos mormor då nyslungad honung åts på nybakat bröd. Lycka! Ohc till detta varm mjölkchoklad gjord just på riktig choklad och inte kakaopuver...
    Och lite sött då och då om man vill ha, varför inte...
    Fint med Moa som PT och fint att hon kan stötta.
    Och pontus ger dig andra kurser. Kanske blir det golf också.
    Jag vet ju att du är vig och att ha en smidig kropp undviker en hel del förslitningsskador.
    Njut av dagen!
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Honung är också gott på smörgåsen - jag äter det på rostad bröd. äter det med mina barnbarn också :-). Men sockret hoppar vi över.
      Varm choklad på riktig choklad- det ska jag göra någon gång.
      Dagen njuts, regnkläder på men det hör också livet till :-)
      Stor kram nyslungen!

      Radera
  17. Visst ska man äta socker! I precis lagom mängd och njuta varje ögonblick - det är inte farligt alls. Se, bara, vad du åstadkommer!!!

    SvaraRadera
  18. :-) tack för den tolkningen Hillevi!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Min konstutställning i september

Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl. Det är så rolig...