lördag 7 maj 2016

"Sista tangon i Skellefteå"

Lyftet, på Möjligheternas Torg i Skellefteå
bild från Wikipedia
"Sista tangon i Skellefteå"
Eifeltornet  I Paris
bild från Wikipedia
"Sista tangon i Paris"

Läsarflarnen må bänka sig i andakt och het känsla ...

I platta skor modell bugg - som dessutom är för små, men en åtsittande klänning med lång slitz i ena sidan. Håret är bakåtkammat med mycket vax och jag är grovt sminkad. 

Min coach säger att jag är den typiska tangodansösen - förutom skorna då. Jag har inte en coach för min egen skull - men för coachens. De ska ju också ha något att göra.
Lämna ditt liv åt en coach och du ska se hur lätt det blir ... nu var jag lite stygg mot yrkesgruppen ... 

Nu håll jag på att glömma skriva färgen på min klänning; Den är mörk orangea i ljusa starka toner.

Tangon är sensuell i sin styrka och drar till sig och skjuter i från. Häftig, arg, och ödmjuk. Här är det inte antingen eller utan både och. 

Till tonerna av Sista tangon i Paris/Skellefteå svävar jag och min partner som är en halvgammal gubbe egentligen, men stilig i sin mörka kostym med rosen i munnen. Inte röd, men orange - det ska ju passa till min klänning!

Jag har häcken full bokstavligt talat. Mina ihopklämmarstrumpbyxor  som gör så stussen ser liten och fyllig ut klämmer. Trosgördeln också, magen är platt men även här märks fylligheten.

Du som dansar eller har dansat tango på riktigt vet att det är omöjligt att dansa i buggskor. Jag får alltså tangoisera mig runt på tå.

I sista svängen ska jag ta emot den orangea rosen som min partner har i munnen. Rosor har som bekant törnen och när avslutningen är avslutat så står jag där med blodet rinnande från överläppen ner över min fina klänning.

Min partner drar upp den orangea näsduken han har i kostymjackfickan och torkar bort blodet från min överläpp och hals på tangokavaljerisk vis.

Coachen: Öva dig att gå i högklackat!

30 kommentarer:

  1. Ja, där var knorr!
    Tack för trevlig läsning!
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul du trivs Lena!
      Ha finaste dagen!

      Radera
  2. Ett som vanligt underbart, underhållande och underfundigt inlägg om tangons undergörande verkan och förmåga att frisläppa undertryckta känslor samt den underliggande nyttan med att underlätta stilbyggnaden med en coach.
    Stora varma kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅÅ det var härligt att läsa din kommentar!
      Tack utan hack!
      Stora kramen!

      Radera
  3. Du är underbar! Jag önskar att jag hade kunnat se dig i din orange klänning och så färgmatchat allt var med ros och näsduk. Jag är övertygad om att jag haft större behållning av att se på er dans än en del danser i Let´s dance. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men se en härlig kommentar till!
      Tack med leende tangokram!

      Radera
  4. Är det Paris som är rött och Skellefteå uppnår till orange nivå?? Nåja, huvudsaken är att man har det roligt. Man kan inte vara i Paris alltjämt. Livet handlar om att vara nöjd med kompromisser är min tolkning. Men alla vi ska ha våra röda stunder också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den orangea är skllefteåisk ... fast det med tanke på hockyn borde vara gult, men några stans går ju gränsen eller hur?
      Röda stunder har jag haft- hihi - dock inte i tangon!

      Radera
  5. Tack Tove för denna tango. Och vare sig den nu utspelar sig i Paris eller Skellefteå så kan den ju var en dans på eller med rosor. Visserligen med några törnen.
    I dansen tango kom jag bara till grundstegen i dansskolan som 10 åring och där tog det stopp. Men kanske skulle jag prova på nytt för jag tror aldrig det är för sent att lära. men jag tror jag börjar träna hemma med att gå i högklackade skor.
    Underfundigt och klurigt skrivet med en läcker underton.
    Stor sommarkram från huvudstaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte dansat riktig tango någonsin! Men några hemmabyggda varianter hade några av mina danskavaljerer på den tiden jag dansade som mest! Så har jag försökt ett antal gånger komma med på kurser, men då det är övervikt av kvinnor och jag misslyckades med att skaffa en tangopartner så blev det inget därav. Men vet vet - en seniortangovariant skulle jag nog kunna bidra till om den rätta senioren dyker upp :-)
      Samma gäller dig tror jag och vi kan ju välja lagom höjd på klackarna!
      Tangokram!

      Radera
  6. Tack för den storyn! Tangokavaljerer skulle det finnas fler av..!
    Tango är nog den enda dansen som jag aldrig provat på..kanske dags nu, he,he!
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt oss tangon mäkta
      smäkta
      fläkta!
      Aldrig för sent
      kanske inte lika pent (norska)
      sent
      har sin tjusning ändå!
      Söndagskram!

      Radera
  7. Härliga fina Tove. Du är underbar och som alltid tycker jag så mycket om ditt sätt att skriva. Med hjärta och själ. Och som så ofta, med glimten i ögat.

    Ta hand om dig du härliga dansanta kvinna.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅÅÅ jag gottar mig i kommentarer som inspirerar och gläder i varmt orange!

      Tack du fina!
      Kramens väg till ditt!

      Radera
  8. Vilken härlig tango det måste ha varit att beskåda...
    Badet såg inte fel ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. .-) du har en poäng där Åke!
      Tack!

      Radera
  9. Tack var din kommentar hos mig är jag nu här och upptäcker din blogg - läser inlägg - förundras över din stil :) Härlig! Återkommer!

    SvaraRadera
  10. Välkommen Eva!
    Vi bloggas!:-)

    SvaraRadera
  11. Vilken tango! Eldig, orange och blod som är rött! Argentina nästa,fast i andra skor!! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. I andra skor :-)och mera träning i själva dansen :-)
      kram

      Radera
  12. Med sådan dramatik skulle du göra succe i Let's dance!

    SvaraRadera
  13. Det måste jag träna på även om det blir blekt rosa och inga eldiga färger ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  14. Inge fel på blekrosa heller!
    kram

    SvaraRadera
  15. Vill du bli min tangokavaljer..??

    Härligt och roande berättat. Kul åxo. Berätta lite mera?

    Kram till "tangoblomman"

    SvaraRadera
  16. :-) .. blott för några timmar .. :-)Tangoblomman tackar med en kram!

    SvaraRadera
  17. Heja! Du är på god väg. Tro mig, jag har en dotter som är tangoproffs!

    SvaraRadera
  18. Å tack för det Karin; du vet vad du pratar om då :-)

    SvaraRadera
  19. Låter härligt om än på tå i buggskor.
    Mörkt orange i ljusa toner låter spännande, verkligen.
    Och rosor som har törnen, ger blod på läpparna som torkas bort med en orange näsduk. Och jag undrar hur färgerna blandar sig? Tack för dansen Tove!
    Kram

    SvaraRadera
  20. Den blandningen blir troligen att brun till ... men om solen skiner på den så glittrar den kanske i guld och koppar? :-)
    kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Dagens lilla 2 - Märkvärdigt

Är märkvärdig något en gör sig? Vill göra sig? Eller är det märkvärdigheten som gör en? Märkvärdigt eller inte? Märk värdigt.  Är in...