torsdag 21 april 2016

Môe klokt

Môe (värmländska) klokt är mycket klokt - att göra en resa hör dit. På resor får en ju bonus på klokheten för det finns så mycket att uppleva och framför allt - det är så roligt och lustfylld!
Och jammen lär en sig något nytt också, om sig själv och de andra!

Återse gamla trakter, traska runt i sin förra stad och känna igen folket - de har precis som jag blivit äldre.  Vi är alltså i Arvika nu då minnen och lite nostalgi berikar sinnen.

Var inne på apoteket vid Torget, jisses, jag kände i gen en kvinna som nog jobbat där alltid, den typen som inte blir äldre. Naturligtvis frågade jag henne; Jo, då det var hon och om jag inte minns fel så må hon ha minst 40 år där bland receptexpediering av burkar av både verksamt och overksamt.

En kvinna satt i väntstolen på å få sin sin expediering ... men det är ju ..... och det var det - norska Aud som jag träffade då jag började jobba inom vården. Hon blev min förebild i  vårdjobbet. Hon hade allt på rätta stället vad gällde kunskap och framför allt bemötande av gamla sjuka och anhöriga. En högrest stjärna  som lyckades med att vara professionell med empatin inbyggd på ett vettigt sett.
Naturligtvis påminde jag henne om detta och gav henne en kram!

I morse vaknade jag i egen säng igen efter 14 dagars borta. Det är särskilt att komma hem, nu har jag levd annorlunda, det gör gott för skrott och själ det!

Môe mer har jag upplevd, jag flög först till Stockholm, den delen kommer senare ...
Nu ska jag packa upp, omställa min dialekt och så ska terrassen somras in under tiden som jag låter alle minnen från min förunderliga resa - flöda fram och åter ...

Denna lilla klokbok  fick jag av Elaine på min resa(det röda i titeln har jag själv satt dit)

"Va ä det för mening med mä å väre klok om en inte delar mä säj  å klokskapen?"

Copyright Tove Olberg

30 kommentarer:

  1. Ja, resor är bra. Så slipper man ut ett tag och får se något annat. Att det går bra att leva på andra ställen än i Sverige. Som Värmland tesempel.

    SvaraRadera

  2. Det är så där det är, jag har bott på samma ställe i 26 år och då åldras man tillsammans med affärsägarna, grannarna, Ica tanten och apotekaren. :D)) Lite lätt skrämmande....

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det - och jag bodde också 26 år där i Värmland :-)
      Kram

      Radera
  3. God afton Tove! Välkommen hem igen! Vilken härlig resa du haft och så fint att möta ett Arvika som du kände igen.
    Härligt att höra om de personer du träffat för länge sedan och nu mötte på nytt.
    Boken du fick av Elaine verkar väldigt klok. (Har ett par andra i serien)
    Att nu ställa om, ställa i ordning och samla ihop allt du upplevt blir ett fint "projekt."
    Jag är så glad för Elaines, ditt och möte i Stockholm och har levt länge på det.
    Stor kram från B och mig.
    Och din nya header sprudlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel och Kjell Svärd´s böcker är klokböcker i alla riktningar :-) Mötet hos dig blev helt underbart Ditte! Projektet är under bearbetning - du vet det tar lite tid i min hjärna :-) Stor kram till dig och Bosse!

      Radera
  4. Du har så rätt, alltid berikande att resa. Gott att leva annorlunda en stund och sedan skönt att komma hem. Du förmedlar mycket klokskap på ditt suveränt underfundiga sätt.
    Medan jag läser funderar jag, tänker och läser igen. Blir nog lite klokare på kuppen.
    Härlig hundbild med kristallklart vatten.
    Varma kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, sagt av kloka du som själv är fyndig underfundig!
      Vaja njöt gott och jag med där vi gick!
      Fyndkram!

      Radera
  5. Välkommen hem igen. Den boken verkar vara en riktigt klok bok. Hoppas nu på fint väder så du kan njuta av din terass.
    Ha en fin helg. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      God helg till dig också!
      Kram

      Radera
  6. Så glad man blir när man upptäcker att de gamla bekanta som man trodde var borta för längesen fortfarande finns kvar. Du delar kanske med dig av klokskapen från boken? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev en härlig resa och återseenden som gör gott!
      Kommer mer från klokboken :-)
      kram

      Radera
  7. Det där sista ordspråket använder du friskt tycker jag, delar med dig av din klokskap! Ha en fin lördag Tove!

    SvaraRadera
  8. Vad fint citat du valt ut. Vad är det för mening med att vara klok om man inte delar med sig av klokskapen... det tål att funderas på.
    Låter som du haft en god reseupplevelse med dialekt och allt. Härligt!

    Och säkerligen gott att vara hemma igen.
    Önskar dig en fin söndag!
    Vårkramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min reseupplevelse blev vårens höjdpunkt - som räcker hela året :-)
      Kram

      Radera
  9. Möe i värmlandskan påminner faktiskt om västergötskan, märker jag.
    Borta bra, men hemma bäst!
    Ha en fin söndag!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Môe på flera ställen förstår jag :-)
      Fortsatt fin kväll till dig!

      Radera
  10. Härligt att strosa runt i gamla kända kvarter :) Och träffa gamla kända människor!
    Välkommen hem igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack Anki! Det är så härligt att återse sina trakter!
      Kram

      Radera
  11. En bok i min stil. Så du har varit ute på vift i en halv månad. Jag förstår att du har många intryck att smälta. Byter du dialekt i en handvändning? Mysigt att du träffade på din snälla förebild. Jag blir också förvånad ibland när jag träffar någon som inte alls åldrats på en massa år. ibland nästan blivit snyggare. Synd att det inte gäller den där sura gubben som brukar smygtitta på mig i spegeln.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jisses vad jag har viftat :-)en hel halv månad!
      Stort sätt byter jag lätt dialekten och till norskan då jag är där, ibland tryter orden och jag går vilse men det går bra det med - ibland!
      Kram snygga gubben!

      Radera
  12. Borta bra men hemma bäst brukar man ju säga men nog är det roligt att se sig om också! Även i Skåne finns ett liknande ord för en del säger möed men det beror på var man bor.

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt att se sig om ... möed ska jag lägg på minnet!

      Radera
  13. Så môe rolit sum du vart me ôm! Jo, jag är väschötska, ja.
    Dialekter är kul.
    Och vilken resa! Ja, att apoteksdamen hade 40 år i yrket betvivlar jag inte. Jag hann med 41 år inom mitt och innan dess 3 år i tidigare yrken.
    En duger, som sagt, sum en e.
    SkyltSöndagsKram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dialekterna är nog lika lite varstans; Min resa blev toppen! Ja, 40 år går fort, mitt yrkesliv blev 40 år. Môe nock :-)
      Gammkram <3

      Radera
  14. Hm ... kan inte se min kommentar som jag lämnade för några dagar sedan ... angående värmländskan ... Kan jag ha skrivit det på fel inlägg? Eller är det internet och tekniken som gäckar mig ... och i nästa led dig ... för du fick ju i så fall inte min kommentar ...

    En kram får du i alla fall, även om jag inte kan återge vad jag skrev här sist ... ;)

    SvaraRadera
  15. Jag har kollat och inte hittat din kommentar - men tar gärna i mot kramen :-)Tyvärr är det så ibland att kommentarer inte kommer med.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  16. Ja, det värmlandska språket er sjarmerende!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...