söndag 24 april 2016

Mera resa Moderna Museet

Onsdag morgon 6 april tog jag min fullpackade resväska och klev in i hissen, in i taxin och upp i flygplanet för att ta mig till Stockholm och Ekerö. Där blev det buss och tunnelbana till destinationen.
Kärt återseende!

Torsdag besökte vi Moderna Museet. Mitt allra första besök! Jag upplevde en stunds salighet kan jag säga för det är något visst med att gå runt i stora utställningsrum och skåda, tänka och få upplevelser av det en ser och sig själv. Naturligtvis är jag numera påverkad av att jag själv färglägger dukar ... jag håller på att långsamt skaffa mig lite vidare vyer om målning. Att måla är oändliga förehavanden och det är liksom x:a allt om en nu ska dra in pizzakulturen - det ska en tycker jag. För allt hänger i hop. Och så ska en särskilja vid behov. Jag gick in i utställningen utan att veta något i förväg om den.

Dagen till ära hade jag manligt sällskap, det finns något kvinnligt och manligt/mänskligt  som är oslagbart i konstsammanhang ... framför duken eller på!


Paul Klee, 1879-1940 och Ivan Aquéli, 1869-1917, ( första och andra världskrigen i närheten) var verksamma då västvärldens moderna samhälle började ta form skriver Moderna Musset i sin folder om dessa två och det urval de gjort.
Tåg och maskiner av olika slag ökade hastigheten för människor och visioner att färdas, men de två valde att dröja med blicken.
Aquéli sökte den "fjärde dimensionen". Klee sökte "en annan tänkbar värld" genom kontakt med naturen och de objekt som fanns i samma livsrum som de själva.
Mina tankar studsar till det livsrum vi lever i idag, Mac. Apple. Asus. Facebook, Instagram och Google samt allt det övriga, månen inom räckhåll ... - vi behöver också dröja med blicken.
Utställningen visar 84 verk bildar olika sfärer av motiv - vilket underbart ord sfärer är - punkter, linjer och områden blir min upplevda definition.
Foldern ger oss följande motiv: "Orienten/skapelsen/mystiken", "formen/reduktionen/rytmen", "trädgården/palmlunden/paradiset", "himlen/ängarna" och växligheten/ornamentet/tecknet/bokstaven".
Håll med om att häri ligger "allt" ...

Här kan du läsa mer om "herrarna i hagen" (mina citationstecken)
- och Google tillhandahåller som bekant bilder av konstnärernas tavlor ...
Nu fanns det mycket annat sevärd på Moderna också då  :-)
Vad gäller sökande av den fjärde dimensionen och en annan tänkbar värld -
blogglandia kanske?
Kommer att tänka på Patricia Tudor Sandahl som skrev om den tredje och den fjärde åldern ... Apropå. Så.

Copyright Tove Olberg.

28 kommentarer:

  1. Tänkvärt om tiden, dimensionen och att stanna upp eller gå upp i eller kanske att gå bortom. Mycket intressant att gå in i andras bildvärld.
    Visionskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla Maria visionär bildligt och bokstavligt talat!
      Stor kram!

      Radera
  2. Du verkar alltid vara i farten ,-)
    Intressant! ,-)
    Ha det gott KRAM Primrose ,-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alltid är jag i farten men ..
      tack och kram!

      Radera
  3. Ljuvlig header! Välkomponerad! och våt! :)
    Mycket tänkvärt i ditt inlägg. Jag suger i mig och njuter av dina ord och din färgläggning av allt det konstnärliga som jag längtar efter just nu mera än tidigare.
    Ett själsligt näringsintag. Tack!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från en själ till en annan! Tack för din fina kommentar; jag bjuder dig så gärna!
      Stor kram!

      Radera
  4. Jag inser att jag är i Stockholm alldeles för sällan och för kort tid! Jag hinner liksom inte göra så mycket när jag är där. Måste nog göra en lista nästa gång! Du verkar planera mycket bättre än jag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stockholm har mycket att bjuda på :)
      Planerar inte så mycket jag heller men lite :-)
      Kram

      Radera
  5. Kul att du är tillbaka Tove!
    Förstår att det var intressant att gå på Moderna..
    Det berikar att ta del av andras konst!
    Ekerö är en sådan fin plats..så fint för dig att ha bekanta där!
    Kramen

    SvaraRadera
  6. Som sagt borta bra bäst hemma,jag kom hem med stor behållning även denna gång :-)
    Kramen

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar header. Djur och vatten oslagbart :-) Visst är det inspirerande att resa till platser från förr eller helt nya outforskade. Kommer alltid hem med bagaget fullt och då menar jag inte kläder och saker. Har kollat runt bland dina spännande inlägg och är helt tagen av både texter och bilder. Återhämtning för kropp & själ :-) Solkramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bagaget fullt :-)
      Tack för din sköna kommentar Eva!
      Solkramar

      Radera
  8. Välkommen hem! Borta bra, men hemma bäst! Och många upplevelser rikare.
    Jag förstår att du njöt av Moderna. Där finns något för de flesta och bra att välja en del av utställningana, annars blir det fr mycket intryck att ta in.
    Manligt/kvinnligt/mänskligt väldigt klokt och blandar man dessa intryck ar blir det nya och lite annorlunda infallsvinklar.
    Både Klee och Aqueli tycker jag om och känner att det under senvåren får bli ett besök på Moderna. Nu var det ett bra tag sedan jag var där.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte!
      Nästa inlägg kommer du att känna igen dig i :-) Besök Moderna igen!
      Rika kramar!

      Radera
  9. Paul Klee kände jag till, men inte den andre konstnären. Så mysigt att få gå runt och studera allt, och fantisera om vad konstnären hade i tankarna när han målade. Dina tankar om att Blooglandia är den fjärde dimensionen tror jag stämmer bra. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA, det blev en fin upplevelse för mig. Blogglandia är ju också det :-)
      kram

      Radera
  10. Vilken trevlig Stockholmsresa! Ett besök på Moderna Museet blir man aldrig besviken på :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen en trevlig resa och som sagt Moderna :-)
      Kram

      Radera
  11. Visst är det en härlig utställning! Själv är jag väldigt svag för Aguéli, det är ett märkligt ljus över hans målningar. Och han är en av de konstnärer som ger mig lust att måla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut en härlig utställning! Jo, det är ett speciellt ljus i Aquélis tavlor, själv inspirerades jag mest av Klee ....
      Kul när du tittar in Karin :-)

      Radera
  12. Verkar vara en bra utställning! Lite långt bort för mej dock.
    Har varit på Moderna flera gånger tidigare. Gillar det!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  13. Verkligen en fin utställning! Jo, det blir långväga för dig :-)
    Önskar dig en fin dag också!

    SvaraRadera
  14. Jag har varit i Stockholm många gånger och då mest som förr i tiden. Men aldrig på Moderna museet.
    Däremot har jag under många år varit Meddelare åt Nordiska museet.
    Härlig resa du gjort
    det gick ju som smort
    och inte alltför fort
    utan lagom kort
    Sa en rimmande sort ;)

    RamsTramsKram ♥

    SvaraRadera
  15. Du rimmande sort :-) Meddelare åt Nordiska det låt spännande, vad gör en då? Upptäcker saker och meddelar?
    KrimsKrams Kram <3

    SvaraRadera
  16. Stockholm är en stad jag älskar att vandra runt i när vädret är varmt och behagligt. Vandra, mer strosa... i lugn och ro, sätta mig ned och bara njuta när jag vill. Det är allra mysigast... Under flera år har jag tänkt jag ska gå till Fotografiska... men alltid har något annat kommit ivägen. Mycket beroende på att vädret varit så vackert så jag inte vill gå inomhus... ;-)

    SvaraRadera
  17. Visst är det trevligt att att strosa - när jag var i Stockholm i augusti förra året besökte jag och min vännina Elaine Fotografisk och Dansmusseet, härliga upplevelser det med och ute regnade det :-)

    SvaraRadera
  18. Visst är det livsviktigt med inspiration för en konstnär? Och live är annan sak än fotobok, av någon anledning. Men fotoböcker är fina också!

    SvaraRadera
  19. Livsviktigt! Fotoböcker med!

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...