fredag 29 april 2016

Fredagsknas / eller nu är det så igen

Att det flyger i bena och hjärnan - orden som vill ha plats, ta plats, få plats.
Snirkligt snorkligt och snurkligt, ord som inte finns i någon ordbok förutom den jag skapar själv.

I Ordlandia lever de fritt, orden och bokstäverna. Strunt är strunt och sunt är sunt. Rundt.
På vår jord vi vandra, lägger till och drar ifrån, du och jag och alla andra. 
Allvaret är som störst i humorns vingar, svingar oss från från låg till hög. Höjd.  
Sväng sving schwung. Tung.

Galen är jag sant och visst, men på en kvist jag kloker blir. 
Relationsrealist!
Nonsens skvatt skvätt, lite vett - sans för hoppet, sans för kärlek, sans för livet och dess slut. 

Vilken typ av personlig har du?
Typen som även i en kö värnar relationen och halva livet får du till i ett svep? 
Intakt takt och otakt takta. Taktfullt taktlös - tick tack!
På rullande hjulen jag rullar rallar rillar. 

Om hundra år är allting glömt - ha ha vilken lögn i en sanning!

Glad fredag, mindre glad fredag, sorgsen fredag, hopplös fredag eller bara fredag?   
Mottag min hälsning till var och en där ni är eller ville vara! 
Famnar i kärlek en hel skara. 
Så gott det kan bli -
Ordlekens labyrint 
kom här på print!

Färger droppar här och var
klar
snar
far
stannar kvar.

Copyrigth Tove Olberg

28 kommentarer:

  1. Som du kan få till det, Tove! Jag blir både fundersam, nickar igenkännande, ler och blir totalt snurrig i skallen av alla dina ord. De livar upp en helt vanlig fredag. Ha en jättemysig helg. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel! Här flöt det på bra :-)Roligt du blev upplivad i ordlandia!
      Kram

      Radera
  2. Vad jag blir glad av denna helghälsning... ;-) Det måste finnas många ord där inne som trängs och vill ut och du får ut dem i en härlig blandning. Tur jag hittade till din blogg, eller om det var du som hittade till min. Minns inte!

    HA en riktigt fin helg! Nu till en middagsslummer här i Jönköping.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia, här finns det gott om ord :-). Inte minns jag heller vem som fann men fann gjorde vi ju! Det blev ett bra fynd för oss ;-)

      Radera
  3. Du är suverän!
    Jag kan varken gå dit eller hän.
    Och förstår inte ett fän.
    Du lockar
    och pockar
    på nya ord.
    Fred(ags)hälsning på vår jord ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du rimmande varelse som berikar i Ordlandia!
      Lördagskram!

      Radera
  4. LER du kan du, gillar dina nya ord ,-) snurkligt ,-)))
    Du är kul du är härlig, en konstnärssjäl, vidsynt till tusen ,-)))
    Ja låt alla färgerna droppa och göra ett avtryck lite här och där.
    Vem är jag, ja vidsynt är jag ,-) humor har jag ,-)
    Ha en underbar Helg!
    KRAM Primrose ,-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du rosa läsare som ger mig dessa ord. Du vidsynta humor jag!
      Kram

      Radera
  5. Skrattar och ler åt dina underfundigheter!
    Ha en riktigt fin helg!
    Kram min vän

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då blir jag glad och leendet sprider sig inom mig och nya ord kan komma till :-) tack tack!
      Kram

      Radera
  6. Så underbart det är att få besöka Ordlandia med dig som guide och vägvisare. Du tillse vi gå vilse med vilje för att undersöka och föröka förnöjelsen i förundringens nöjsamhet.
    Stora kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ha ju en god granne i Ordlandia! Hon heter umj och är till fröjd och glädje i ordens grotta och flotta!
      Klippa i skapandets innersta väsen kram!

      Radera
  7. Att kunna använda orden på ett snurkligt sätt är verkligen en tillgång minst sagt :D Så fortsätt med det!

    Trevlig Valborg!

    SvaraRadera

  8. Tove, du e för härlig :D))

    Glad Valborg och stor kram ♥

    SvaraRadera
  9. Helt underbart Tove! Tack för din fina fredagshälsning!
    Ordlandia! Vilken härligt ord du skapat! Och inte bara det, utan alla de snirkliga, sinnrika, svängiga sammanhang du får till.
    Jag läser,ler, funderar och ser -
    tankarna, leenden och möjlighter.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ordens lek är lek för alla - om en skriver eller läser dem :-) Växla några ord eller så du vet!
      Stor kram!

      Radera
  10. Tack underbara Tove!

    Du sanna ordkonstnär som kan få till de mest härliga ordslingor som virvlar runt och väcker en massa känslor. Mina tankar far runt och sparar olika sekvenser när jag läser och så mycket man kan läsa in i dina ord. Egna tankar och dina om varandra i en stimulerande dans. Önskar dig en skön första maj och skickar massor av solkramar till fina du :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så roligt du också gillar ordleken! Dans var ordet! Får jag lov :-)
      Solkram även härifrån idag :-)

      Radera
  11. Vilket osannoligt fantasieggande inlägg. Har läst det flera gånger och hittar alltid nya insikter. Kloka, roliga, igenkännande, förundrade, djupa och en massa andra också. Du berör och väcker mina slumrande tankar till nytt liv. Tack fina vännen. Ha en riktigt härlig första maj och varma vårkramar från mig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så även du gillar ordleken och nya tankar kommer :-) så glad blir jag för det! Det känns bra!
      Solkram!

      Radera
  12. Du spottar ord som en snöslunga du.

    Ha en jättefin första Maj!
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) så kan det också sägas :-)
      kram

      Radera
  13. Spännande inlägg! Jag funderar på det här med relationsrealist vad innebär det egentligen, att man är realistisk i sina förväntningar på de relationer man har eller att man begränsar antalet relationer eftersom man inte hinner med alla... spännande ord:) Och om hundra år, ja vem vet hur det ser ut då?
    Söt hund i den nya headerbilden :)

    Ha en fin söndagkväll och kommande vecka!
    Kramar

    SvaraRadera
  14. Fin tolkning av relationsrealist, går i mitt spår :-)
    Kram i söndagskvällen!

    SvaraRadera
  15. Ett språk ska utvecklas och hållas levande. Det gör du med den äran! Kramar

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet. Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk. Hygienaspekten  har varierad över t...