tisdag 1 mars 2016

Toves Tisdag - Vit längtan

Denna tisdag får bli i filosofiska hörnet:
Alltjämt glider och flyger dagarna. Ibland går de sakta. När de går sakta har en antingen ont, väntar på viktiga besked eller längtar fruktansvärd hemsk efter något en tidigare haft, eller nytt en kan komma att få.
Om ångestmaran rider och demonerna hotar då går det så sakta så det känns som det står stilla - då är längtan som störst att tiden ska gå - En vit längtan
Bloggbladet var oskrivet vitt när jag började; men se hur lätt det är att fylla det!

När skriven en som bäst?  - När en minst anar det.
När är en som gladast? - När en minst anar det, men har längtat efter den. Glädjen alltså ..
När dansar en som bäst? - När kavaljeren bjuder upp och en följer rytmen och stegen utan att ens kunna dansa!

Dagens bild; tolka och gissa om du vill!
Copyright text och bild Tove Olberg

Dagens citat;
Signe följde mig dit jag önskade. Hon var slet som en tös långt in i ålderdomen, rödblommig och grann. Ingen kunde tro att hon var äldre än jag. Och hon visste vad som var passande och opassande. Utan Signe hade det inte blivit någon utställning alls.
Visserligen tänkte jag många gånger, när jag satt och petade i leran, att jag lika gärna kunde gå ut och kratta grusgången. Men om jag inte hade haft skulpturerna att ty mig till hade jag varit död för länge sedan.
Ur boken Axels tid (om skulptören Axel Florin) av Lars Lerin s. 118.

25 kommentarer:

  1. Först tänkte jag, ett stekt ägg, men det är det ju inte, naturligtvis.
    Mera då ljuset i tunneln. Passar in i vit längtan.
    Trängtan.
    Välskrivet om tiden. Stämmer.
    Skon klämmer.
    Ibland väntar man och bidar lider, vill ha bättre tider.
    Sedan går det för fort, får inget gjort.
    Det gäller att hålla igång
    ta en truddelutt i en sång.

    MarsKram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Truddeluttar
      skuttar
      vit
      snabb visit
      inga stekta ägg
      ej heller någon tunnel ..
      nu skulle du heta Gunnel :-)
      Käckt sagt om skon klämmer
      det stämmer det stämmer
      Marskram!

      Radera
  2. Vilka litterära förmågor - båda du och Gerd! Den ådran glömdes bort vid tillskapandet av Mia! ;-) Men njuter och gläds när jag läser era alster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gerd och jag tackar - vi skriver ofta på rim m i litterära språng :-)
      Gott att ha dig som läsare som uppskattar! :-)

      Radera
  3. Vad i fridens namn är det du fotat? Ett misslyckat Maräng bak.....Som vanligt får du igång mig med dina funderingar. Tack för det.
    Kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skön gissning :-)
      Bjuder gärna på funderingar :-)
      Kram

      Radera
  4. Alltid så kul att titta in hos dig. Du kan konsten att sätta ihopa orden så d blir något helt annat än om jag hade tänkt dem. Väldigt underfundigt. Har du fotat en sommarhatt uppifrån? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så roligt att ha en läsare som tycker så!
      Sommarhatt uppfrån... det skulle det kunde vara :-)
      kram

      Radera
  5. Bilden föreställer en maräng som håller på att smälta! Det kallar jag vit fadäs! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glatt skratt av vit fadäs :-) tack för den och stor kram!

      Radera
  6. Jag heter Gunnel
    men ser ändock ingen tunnel
    en klick glass på ett fat
    det är god tröstemat
    Trolleri trollera
    hoppas Tove blir gla´

    Kram till världens bästa Tove!😊


    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel ingen tunnel ser
      jag borde fota mer
      Skön gissning!
      kram till bästa Gunnel!


      Radera
  7. Jag tror att det är en färskost på gång
    och som skurit sig p.g.a. din högljudda sång ;)

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) ha ha tänk om det var så
      så det kunde gå
      Kram

      Radera
  8. Att få komma hit
    till en längtan vit
    bryter längtan, föder stunden
    njuter orden, smälter tanken
    och på bilden smaka, pannkaka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte att förglömma
      Komihågkram

      Radera
    2. :-)
      Det fint att läsa var
      att du en gissning har
      bryten längtan ger en stund
      tid för mat i munn
      Och ja pannkaka är gott men ..
      Förglömma gör jag att komma i håg
      Kram

      Radera
  9. Ja, tiden är ett märkligt fenomen! Ibland går den så blixtrande snabb men vid andra tillfällen kan en minut framstå som en en evighet...

    När det gäller bilden så ser det ut som något som smälter. Men klickar man på bilden ser det lite annorlunda ut och nästan mer som något som torkat. Kanske ett torkat färgblock...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bildläraren ska ha tack för denna superba gissning; ett torkat färgblock ...
      Med tiden kommer svaret :-)

      Radera
  10. En ordkonstnär som alltid. :) Kram på dig kära konstnärsTove♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram skickas till din plats i solen med tack!

      Radera
  11. Häftig bild/båt med härlig färg !

    Önskar dig Tove en fin onsdagskväll och resterande vecka !

    Kramar från Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie!
      Du får följa på en tur :-)
      kram

      Radera
  12. Lerin var allt bra go i tv-programmen. Man får ha något att hålla sig i.

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...