tisdag 29 mars 2016

Öppet

Hi schvisch!

En timme har liksom fråntagits oss, men återges, ja ni vet.
Lovet har varit lovligt livligt.
Lovligen har jag nu flyttat mina målargrejor ut på terrassen eftersom VÅREN nu är här fast det är snö kvar och mer blir det säkert.
Passade bra med årets första lunch ute ...
att måla suger ...
Jag har haft besök av Annukka, vi besökte hennes förra häst som nu bor 10 min från mig.
En härlig stallafton
Annukka med Red X
och ja, jag är också hästfrälst om än i miniatyr
Mer umgänge här med härligt prat senare på kvällen.
Besöket avslutades med att alla min tavlor kom fram till "syning" och det blev en härlig förmiddag för oss i konstens tecken. Tack Annukka för dina synpunkter  och det urval du gjorde :-)

En dag besökte jag mitt barnbarn Moa, och följde henne på innebandy match, tänk att lilljäntan som nu är 14 springer runt och med klubba och styr bollen in i mål! Hon spelar fotboll också, farmors hjärta ni vet ... minns när jag lärde henne Flickan i Havanna, då var hon sådär 7 år. Mina barnbarn är min skattkammare som ständigt växer. Pontus, 9 åringen har varit på golfresa, farmor väntar ..

Påskdagen var jag tillsammans med mina vänner; Först hos Gösta på äldreboendet, vi tog en macka med Vindelrökt varmrökt sidfläsk och så tar vi oss en whisky. Det finns att prata om hela tiden!
Efter det gick jag till Marianne som bjöd mig på middag, god lax på fat, ett glas vitt vin och prat, det sinar aldrig.

Hej sveijs!
Copyright Tove Olberg

40 kommentarer:

  1. Gomors!
    Du har då haft en fullspäckad
    dock icke gäckad
    påsk!
    Många trevligheter
    ljuvligheter.

    TisdagsKram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomors Gerd
      min påsk i flärd
      och nöjen
      livet höjen :-)
      Kram!

      Radera
  2. En händelserik påsk hos dig. Jag minns att min mor också gärna satt på altanen och målade. Tänk att vädret tillåter det nu. Så ljuvligt! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev en härlig helg!
      Kram!

      Radera
  3. Du har haft en fin påskhelg läser jag och så roligt med besök av Annukka! Att du har flyttat ut ateljén är ett vårtecken om något. Ha det bra Tove!
    pst. Headern är ljuvlig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blev headern fin, bonus på målningarna tänker jag :-)
      Kram!

      Radera
  4. Har du inglasad terrass eller flyttas prylarna ut och in efter tid på dygnet och väder! Du är skitduktig konstnär, tycker jag... Dags för utställning framöver?

    Social har du varit i påsk, det var inte jag, jag ska vara desto mer social de närmaste dagarna. Påsken njöt jag av lugnet, mina tankar, böcker, korsord och så promenader... geocaching inte att förglömma!

    Ha det riktigt gott, alltid kul att titta in hos dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den är inte inglasat, men något under tak och målarkorgen täcker jag över, vill jag måla då det regnar får jag dra mig in.Kommer regn då jag har tavlor på tork ute må jag in med de. Bor i hyreslägenhet och en inglasning är inte aktuell, men det vore ju toppen såklart. Får se om jag kan fixa skydd på annat sätt ... ja, jag har tänkt mig ställa ut så långt är det klart, men inte när :-)
      Du har också haft en fin helg och i veckan är du social :-) ha det så trevligt!

      Radera
  5. Sidfläsk och whiskey måste jag prova någon gång!

    SvaraRadera
  6. Hej Tove!
    Vilken härlig påsk du haft och att måla ute är väl det bästa som finns. Färgerna brukar få en helt annan lyster...
    Å, Barnbarn, tänk vilken kär gåva..!
    Ha det fint!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dig du!
      Min helg blev så fin!
      De barnen - de barnbarnen, du vet!
      Kram!

      Radera
  7. Verkar som du haft en helt underbar påskhelg! Barnbarnen, visst är det underbart att få umgås och få delta i deras liv!
    sidfläsk är bland det godaste jag vet, men whisky är inget för mig :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så nöjd med min helg!
      Håll dig till sidfläsket du, det är gott utan whiskey också :-)
      Barnbarnsglädjen delar vi Anki!
      Kram!

      Radera
  8. Har du lovat färdigt nu haha.
    Så kul med bloggvänsbesök.

    Ha det så gott du fina.

    Kramkram.

    SvaraRadera
  9. En ny underbar header och den går ju i blått...Så läcker!
    Vilken fin påsk du haft och så omväxlande. Minns med glädje när Annukka och jag besökte dig i somras. Minnesvärt! Och nu kom Annukka tillbaka för att besöka både dig och hästen. Bra upplägg där.
    Vad fint att du nu provar att flytta ut dina målarsaker på terrassen och förhoppningsvis blir det väl måttliga mängder snö som kommer så här års. Hoppas i alla fall.
    Barnbarnen betyder mycket för oss och tänk så stora dina nu blivit. Roligt att ta del av deras intressen och följa med dem på nya äventyr.
    Stor kram från Bosse och mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den dagen ni båda var här hade vi det härligt!
      Den snö som faller nu om den faller är av kortvarig sort, så det är inget problem. Regnar det får jag stå inne.
      Barnbarnen har sin egen plats :-)
      Som jag sa till pettas här ovan, så blir mina torktrasor bonustavlor, det som finns bakom blir ett skapande av sig själv på ett sätt, det blå sättet!
      Alla mina tavlor och jag väntar på dig också :-)
      Stor kram till dig och Bosse!


      Radera

  10. Det gäller att det inte börjar regna för då blir det sån modern konst du vet som rinner. :)
    Trevligt med besök och trevligt att du haft påsktrevligt.

    Nu säger jag godnatt och ger dig en kram.

    Snygg header. ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så, modern konst som rinner ... nu rinner det inomhus utan regn också när jag målar, vid regn får jag måla inne annars rinner nog konsten bort :-)
      Kram!

      Radera
  11. Jag gillar ju blått så självklart gillar jag din nya header.
    Du verkar ha haft ett trevligt lov. Tänk när du ställer ut på konstrundan på Österlen om något år. Det kommer att dra mer än Gynning och Lundell. Kan inte jag få ha mina böcker på ett litet bord bredvid? :) Idrottsintresserat barnbarn låter kul för sportBosse. Barnbarn likadant. Men det kan dröja några år. Först måste jag själv bli vuxen och jag har låååångt dit säger tre i hushållet.
    Vad menade du med hästar? Att du gillar att rida på ponnyer?
    Kram från konstiga Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa, du en utställning där vore något, så klart böckerna dina får vara med , du kan ju läsa något mellan tavlorna ... kanske passar din text väl. Jag blev först vuxen då jag blev farmor Bosse :-) och vad gäller lekfullhet så har du ju rätta takten så det är nog inget problem!
      Hästar i mitt liv har varit travare och så har jag haft KBT i hästhagen eftersom jag ville utmana min rädsla och komma mig igen i min utmattning genom att göra andra saker än förr. Vi var en fantastisk grupp, hade fantastiska ledare - och inte minst hästarna av Thinker ras.
      Kram från konst -närlig Tove :-)

      Radera
  12. Vilken härlig påskhelg du har haft på alla vis! Imponerande att du redan är redo för att måla utomhus. Din nya header är verkligen vacker och färgerna helt i min smak!

    Önskar dig en trevlig kväll nu :D

    SvaraRadera
  13. Jag blir varm bara av att läsa ditt inlägg kära Tove. Så mycket kärlek och glädje. Hästar och härliga möten, kärleken till barnbarnen och vilken underbar oas du har där i din målarhörna på balkongen. Ljuvligt Tove!

    Sköt om dig och tack för all värme du sprider här i bloggvärlden!

    Kam Lotta (som har en ny blogg)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt att du känner så!Det ger mig värme!
      Sköt om dig du med!
      Stor kram!

      Radera
  14. Ser härligt ut på terrassen. Du får väl ta på dig rejält när du ska måla. Kanske kan du ha fingervantar utan fingrar? Färgerna torkar i alla fall inte så fort som när det är sommar.
    Barnbarn är härligt. Jag ska få rå om Casimir (han med gitarren) på helgen. DÅ ska vi måla båda två och spela tillsammans.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, när jag kan komma ut är det ju härligt, jag klär mig om det behövs :-)
      Barnbarnen är underbara, de målar lite då och då, och så sjunger vi tillsammans. Ha det fint med Casimir!
      Kram!

      Radera
  15. Som alltid lika gott att läsa och skåda ett inlägg hos dig. Så härligt att göra balkongen till ateljé och ha nära till att måla utomhus. När jag läser din blogg får jag också en känsla av hur kärleksfull och vänfast du är.
    Tycker också att din installation på terrassräcket med fågelfröhus och talgbollskorg är lysande i dubbel bemärkelse.
    Installerad kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)den där bonuskonsten som jag får av trasor och rinnfärg gör mig glad, den finner sig själv. Att jag hängde upp den blev ju lyckad så tack för det!
      Vänskap och kärlek i livet mitt är som en förmån att ha!
      Instämd kram!!

      Radera
  16. Tack tack tack själv och fast jag säger det själv så vilken fin bild på mig och RedX! Jag har googlat lite om att ställa ut konst, fråga Christina i Skåne som jobbar på gallerian tänkte jag. Annars har du ju de där alternativen i Ske-å... Jag kommer upp bums vid behov! Och snart dags att planera nästa träff hur som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen fin den bilden, du har så rätt!
      Utställning blir det, tidpunkt när jaget/hjärnan är klart samt tavlorna. Ditt urval finns på samma plats nu ...Gott veta att jag har engagerade medhjälpare; Ditte är ju också med som du vet ... ser er två för mig :-) Har också googlat lite .. och Christina är ett alternativ.
      Japp det går sig till...
      Ser fram emot nästa träff!



      Radera
  17. Åh så härligt att måla ute på terrassen ,-)
    Kul med bloggvänsbesök!
    Du njuter på för fullt ser jag.
    Ha det fortsatt fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här njuts det mellan varver med besök och målning!
      Ha det så bra!
      Kram!

      Radera
  18. Hej Tove,
    Härlig påsk du haft!
    Jag har ny bloggadress igen (tidigare fritidochtankar) som kräver inloggning. Önskar du ett lösen så maila mig gärna på matfreaket@gmail.com
    Ha det fint!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej HeLena!
      Kul du tittade in;
      och tack för att du meddelade mig!
      Kram

      Radera
  19. Du verkar ha haft en trevlig vecka. :) Har du inglasad terrass, eftersom du redan flyttar ut konstnärsgrejerna?
    Ha en skön helg! Kram! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Veckan blev finemang! Nej, jag har ingen inglasning, men halva är under tak :-)
      Kram

      Radera
  20. Dessa underbara varelser som kallas barnbarn! Man blir glad av att tänka på dom! Kram på dig!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...