tisdag 2 februari 2016

Sant och/eller falskt - Toves tisdag

Solhälsningen görs från ett grått Skellefteå!

Här kommer svar på frågorna  i Toves tisdag på en onsdag förra veckan:

1) Jag började övningsköra vid 9 års ålder i en lastbil.
Sant.
2) Vid en brandövning tjuvlånade jag en brandbil.
Sant.
3) Jag steg ur min bil som skulle bogseras och såg den fara iväg.
Sant.
4) Jag är bra på fotboll, i min ungdom var jag aktiv och bra på att göra mål.
Falskt. En gång "tvångsinsatt" i fotbollslaget och vad hände - jag gjorde självmål!
5) Mitt andra jobb var på en postorderfirma med butik som sålde sexiga underkläder med mera
Sant.
6) Jag har fått erbjudande om att bli nattklubbsdansös eftersom jag har snygga ben.
Sant och falskt.
Erbjudande fick jag, men det var inte på grund av snygga ben. Mina ben är av modellen  bredare timmerstockar; själv är jag nöjd med de för de bär mig :-)
7) Jag har träffat Åse Kleveland och hon tyckte jag var söt.
Sant och falskt.
Jag gick rakt på henne i en trappa på Fornebu flygplats i Oslo, hon på väg ner och jag upp - men hon så inte att jag var söt.
8) Jag har fått en kram av Mark Levengood.
Sant.
Det var på en vårmässa här i Skellefteå där han höll ett föredrag. Efteråt passerade han min plats så jag tackade för det härliga sättet han berättade på och hans underbara finsk-svenska - och fick en kram som tack.
9)  Då jag gifte mig gick inte min man ned i knästående under den delen av ceremonin där en ska
göra det, han satte sig på huk och hamnade således bakom mig.
Sant.
Situationen blev komisk. Jag försökte ju få honom att komma jämsides med mig, men han var lika nöjd och nappade inte på det. Nickade glatt och satt kvar. I kyrkan fick vi ju hålla oss, men då vi tågade ur kyrkan brast jag och våra två brölloppsvittnen samt prästen ut i skratt och min man frågade undrande: Men var detta så roligt då? Då vi förklarade för honom så log han också. Äktenskapet höll inte så länge. Jag har aldrig gift om mig :-)
10) Jag har begått en stöld och blev tagen på bar gärning.
Sant.
Det var sommar och jag var ute tillsammans med mina väninnor. Vi skulle fram  till korsningen där ungdomar samlades.  På vägen dit passerade vi jordgubbsodlingar. Jag blev så sugen så jag hoppade ner i landet och hann nypa av en jordgubbe då jag blir upptäckt och gårdens ägare är strax framme vid mig. Jag hann inte ens äta upp den. Det hör till saken att jag sedan sommarjobbade på denna gården  med att plocka just jordgubbar. Lensmannen i byn gjorde en anteckning och jag fick berätta för min far som sedan fick följa med och möta upp såväl "jordgubben" som lensmannen dagen därpå.

Ibland så "provsmakar" jag nu som vuxen vindruvor i affären ... en liten vardagskick :-)

Tack för era härliga svar! Gunnel, TantGlad, Amanda, Lollo, Ditte, Veiken, Anki och Christina

Vindens hälsning med varsin tulpan ur buketten där ovan!

Copyright Tove Olberg

18 kommentarer:

  1. Ah, vad kul! Detta missade jag tidigare.
    Men gjort är gjort, om än...
    Vindens och regnets kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte kan en få med sig allt; du läste ju nu :-)
      Paraply och vindtät kram!

      Radera
  2. Tack för det allra bästa Tove... nu vet jag mycket mer om dig än förut!
    Kul att läsa!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) det gör du Anki!
      Allt gott i en kram!

      Radera

  3. Jag missade men nu när jag läser så hade jag nog svarat rätt på alla, ler stort.... :))))

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  4. Big smile :-) det hade du gjort!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ett tag tänkte jag skriva sant på allt för jag tyckte det kändes som du, men sen ångrade jag mig. Nu ser jag att jag tänkte inte så fel ändå. Du är så härligt tokig. Stor kram

    SvaraRadera
  6. Det är inte lätt med sant och falskt när det gäller någon annan. Alla har vi väl tokigheter i bagaget! I alla fall jag! kram

    SvaraRadera
  7. Tyvärr missade jag inlägget med bara frågorna, men det kanske var bra för det var underhållande att få svaren direkt. Annars fastnar man och grunnar bara.

    SvaraRadera
  8. Härliga Tove! Jag kände på mig att allt hade hänt dig på ett eller annat sätt. Och så var det ju. Nu när jag läste svaren så har jag smålett och ibland fnittrat högt. Tänk vad du upplevt och så mycket roligt och tokigt! Minnesvärt!
    Stor fnitterkram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag log då jag läste ditt " i de lugnaste vatten" och härligt att du tog det min vän!
      Härlig var det att skriva detta också .. lite minnenas..
      Fnitterkram till dig med!

      Radera
  9. Ett långt bloggskratt kommer från mig! Nu har jag också lärt känna dig lite bättre och du är så härligt busig och olydig ibland...!
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du skrattar och jag minns ju med ett leende!
      Kram!

      Radera
  10. Underbart! Tack för att du bjuder på minnen, leenden och skratt. Det gläder mig att ha en bloggvän som inte backar för att köra lastbil, som verkar vara lika usel på fotboll som jag och som gärna provsmakar vindruvor.
    Buskram!

    SvaraRadera
  11. Nja, det där med lastbilsköranee till dags dato är jag tveksam om, men med stöd från så går det ju lättare ;-)
    Buskram!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...