lördag 27 februari 2016

Färg och form

När jag fann färgen och färgerna mig var det som en slags uppenbarelse - jag använder färgerna tjockt och mycket. Tunt och sparsamt vet jag att kommer. Teckning i skolan var mindre kul - jag är fortfarande på kollisionskurs med att rita.
Eftersom jag fick polio då jag gick i första klass så blev det utförd en psykologtest då det ansågs att jag missat så mycket av läsåret. Kanske som underlag för att påvisa att jag behövde gå om ettan.
Att jag fått undervisning under min sjukhusvistelse var det ingen som visste. Det fanns ingen kontakt mellan hem och skola på den tiden. Jag minns att jag försökte säga det, men vem lyssnade på det? 
Bland annat skulle jag rita av min far på den testen.
Det blev ett slags ansikte; psykologen fråga då: Er dette din far?
Jag tolkade det som ett underkännande eftersom jag själv var så missnöjd med att jag inte KUNDE rita. Inte ens min egen pappa!

Trots denna händelse så valde jag senare på fritt val Forming - jag vill minnas att Bild hette så på norska. Jag anade att var och en målar som en själv vill. Ritandets konst behövs inte, men jag beundrar de som kan!
Där fick det flöda fritt på A4 ark. Forming formar sig!
FÄRGER.
Min lärare sa med glimt i ögat: Kanskje blir du kunstmaler!
Otänkbart - jag kladdar ju bara och blir glad av det! Formerna blir synliga och jag ser så mycket av ett slags liv i kladdet.
På norska heter det å gjöre/skrive en kladd före en renskriver. Som att skissa. Skissar gör jag sällan.
Jag väljer färger efter målningens gång som jag känner förr.

Där satt den! Kunstner!???
Om vi tar ordet kunstner och börjar med k-u-n så tänker jag kun - skap. Har jag kun - skap om att måla? Nej. Skap - a kan jag.
Konstmålare. Konstnär.
Konsten är en kunst.
Kunsten är konst.

Obildat, troligen oförbätterlig, men med en längtan efter färgerna på duken, se vad det blir då all kontroll och censur blir så vit så den löses upp bland molnen.

Att kunna placera sig i mängdens massa och ändå bevara sig själv nog för att veta sin plats och ändå gå över gränsen. Testa, våga, vilja, längta, således gå nya vägar samt korsa sina egna spår.
En bra tavla ska ha en horisont har någon sagt. Och ett djup. En ska kunna gå in i en tavla.
Jag letar ständigt efter ingången och horisonten - men jag har djupet ;)
Och mängden har jag i antal tavlor stort som smått och färgtuber räknat.
Kort sagt så målar jag! Det formar  sig till något som egentligen ingen ser vad det är; Nonfigurativt, men se ibland skiljer sig sig några ansikten ut.
Formation är ett underbart ord och i tavlorna finns det gott om dem. Abstraktion är en härlig form.
Formationer är fria. Kons - tig kunst är konst och frågan om vad är konst går in i evigheten.
Seendet och tolkningen ligger i betraktarens öga - då skapningen är klar. Fast klar blir den inte.




Världen är så stor så stor
Lasse Lasse liten
mycket större än du tror ...

Stor och liten
gick tillsammans
sista biten
satt en stund
med sin hund
- som ingen kunde se



Min header visar bonustavla - det ger verkligen formationer helt  av sig själv ...
Min själ är färg och form.
Du kan också om du har tid och lust besöka Galleri Klara Ovidia HÄR där fler tavlor finns.

Copyright Tove Olberg

42 kommentarer:

  1. Så fint beskrivet Tove!
    Form-Tove, Färg-Tove, precis vad du är.
    Konstnär!

    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färgrik formkram från en konstnär till en annan med stort tack :-)
      Varm kram

      Radera
  2. Jag tycker du är en fin konstnär
    som både ord och bild bra när
    Form och färg
    det finns uti din märg.

    Tänk så fel det kunde bli i skolan. Och det kan förfölja en i livet.

    KramVackraTavelmakareTove från Gerd ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅÅ så stolt och glad jag blider
      när orden glider
      så galant
      så jag tar det som sann
      och fann
      mig en
      vän i ord i bild
      Tack fina gerd för uppmuntran och följe!
      kram från märgen
      kul du gillar färgen!

      Radera
  3. Och så alla dess som lyckas få en att tro att man inte duger. Skit i dom!

    SvaraRadera
  4. Wow, så häftig tavla! Underbara färger och härliga formationer!
    Headern är verkligen konstnärlig..!
    Konstnärskramar och trevlig lördagskväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där bilderna som blir till i rinnet
      de sätter sig fast i minnet
      de finns på foto
      och med foto kan en göra mycket
      eller hur fotografen?
      Konstnärskramar!

      Radera
  5. Inte bara tavlorna ger du färg och form åt Tove...även språket lyckas du alltid måla med :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Kul å läsa dig här igen!
      Det känns så bra det här med ord och bild för mig!

      Radera
  6. Ja vad livet vore trist utan färg och form, framförallt i kravlösa formfria fantasier och färgsprakande uttryck!

    Fin spontantavla i hedern och jättefin Tovetavla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kravlösa flödar som du förstår - Tovetavla där fick jag en idé Karin!

      Radera
  7. Svar
    1. Med heder lästa jag där ovan
      - header är ju också ett härligt ord ... vad du inspirerar nu på måndagsmorgonkviste...

      Radera
  8. Alltid skönt med revansch! Mera färg åt folket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har sitt pris - och sedan ger det utdelning till formen!

      Radera
  9. Det är många som tror sig veta hur saker och ting ska se ut, men icke. Kunstneren gör som hen vill och det är det rätta! Din målning nederst, Lasse, Lasse liten, är underbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh jag säger tusen tack med glädjen i bröstet!

      Radera
  10. Färgerna flödar verkligen för dig. Gillar den turkosa headern... turkos är min älsklingsfärg och slumpen formade både form och struktur. Stänket ger liv.
    Tycker också om tavlan i inlägget och även den i föregående inlägg. Använder du någon teknik för att få strukturen i tavlorna, eller är det bara flödande färger? Vackert är det i alla fall.
    Ha en skön söndag! Kram! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tar vi en tur i turkosa båten Marja!
      Färgen lägger jag tjock på en tavla och så lägger jag den på en annan tavla med vitt målat och så stryker jag ut färgerna.
      Det blir så härligt. På andra tavlor använder jag ofta kniv eller degskrapan för att få ut färgerna, så sprutar jag vatten över. Det är den rinnfärgen som gör de som headern visar.
      Tack Marja!
      Kram

      Radera
  11. Så fint du sätter ord på glädjen i färgerna och målandet. Kommentarer som känns ifrågasättande och den inre kritikern tror jag tyvärr hämmar skaparlusten hos många. Så sorgligt för alla dem som därmed lagt undan penseln för egen del och så glädjande när man låter glädjen och lusten styra och målar vidare.
    Håller med dig om det här med att vilja gå in i en målning. I din tavla går jag först in i det gula, njuter av värmen i de röda åsarna och när jag blivit tillräckligt varm beger jag mig över till det krispigt friska blåvita där jag vandrar kring och njuter av alla formationer. Stalaktiter och stalagmiter i ger naturlig hänförelse.
    Palettkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. På palletten
      sista skvätten
      rinner ner på plasten
      i all hasten
      inte hit med kvasten
      rasten
      masten
      på båten
      brasten ...
      Hämmar gör det
      men när det lossnar ger det
      en djup glädje
      hur jag kom in och ut
      - det löste sig till slut!
      Stalaktiter och stalagmiter
      jag in på google smiter
      och vad fann jag?
      Tack du konstnärsvän som vidgar mitt skapande som du gör med denna kommentar!!!
      Glad jag har
      DIG där ute
      när du kommer in!!
      Bästaste kramen!

      Radera
  12. Intressant läsning!
    Kul att få se din målning. Den tilltalar mej.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena! Kul du gillar!
      Ha det!

      Radera
  13. Det är ren och skär njutning att både se din konst och läsa dina ord kära Tove. En konstnär på alla sätt och vis. Jag önskar så att människor valde att lyfta varandra istället för att sänka. Framförallt lärare som har en sådan makt att göra just detta. Lyfta människor och deras kreativitet. Inte sätta upp begränsningar och så tvivel. Att vara en konstnär, författare, musiker, dansare, keramiker o.s.v. handlar inte om att ha haft utställningar på stora galleri, publicerat ett visst antal böcker och spelat med de stora innan man får lov att kalla sig för just detta. För mig handlar det om att vara en skapande människa. En människa som älskar att dansa är en dansare. En annan älskar att måla och vad är hon då om inte en konstnär.

    Fortsätt skapa och leka med färg och form kära konstnärsTove och ha en fin söndag.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ nu flödar färgens glädje som du delar med mig!Din kommentar lyfter mig och ger stadga!
      Varm kram från konstnärsTove!

      Radera

  14. Ja du är fantastisk, den här tavlan rymmer många känslor, så himla fin.... ♥
    Kram på dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tack så mycket du för de orden! Så himla fint!
      Stora kramen!

      Radera
  15. Vilken enorm kreativitet du har! Imponerad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅÅÅÅÅÅ tack Be Best!Klackarna i taket nästan - i allafall en bit uppåt väggen .. :-)

      Radera
  16. Den turkosa båten är så vacker! Tänk att kunna måla och skapa med färg. Du målar med ord upp vägen till ditt skapande. Hos oss var teckning/målning upptaget av min storasyster, det var hon som kunde. Likaså kunde hon sy, så länge trodde jag mig inte om att kunna skapa. Tänk vad vi kan låta oss hämmas. Och vad vi ger oss hän när det lossnar.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi blir många i den båten!Du skriver så bejakande så det blir full glädje hos mig ... målar med ord upp vägen till mitt skapande - där satt den!
      Tack, tusen tack! Dina bilder ger mig mycket inspiration - du har ögat och sinnet för detaljer och gör det så galant!
      Att vi inte kan sy och rita det är ett minne blott - samt en drivkraft för oss!
      Stor kram!

      Radera
  17. Tove! Hela du är en sprudlande målning och när du tar tag i dina färger så händer något. Du har en kraft i dig, en kraft att skapa. Du hittar flera ingångar till dina målningar och de fascinerar mig på olika sätt.
    Att du sedan är en mästare även på att skapa med ord är jag väldigt glad för. Du förenar skrivandet med målandet och målandet med skrivandet.
    Den turkos båten i din header är så fin och tar oss med på nya äventyr.
    Tavlan i rött,blått och lite vitt blir en symbol för mig.
    Jag tänker på det su skrev om att kunna rita/teckna; det har jag aldrig kunnat, men jag har öfrsökt att lära mig. Men icke!
    Och vad gäller betyg så fick jag G men det var inte på mina teckningar. Jag hade lånat...
    Stor färgglad kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅÅÅÅÅ du goda vän i ord och bild och känsla så läser vi varann!
      G i lånade ritningar är ju toppen! Du är en idog kämpe och hittar då lösningar i allt!
      Jag säger än en gång "söstra" mi!
      Vi blir som sagt många i turkosa båten och du får bli skeppare! Jag sköter båtshaken :-)
      Stor kram

      Radera
  18. Världens bästa Tove! Du är en fantastisk människa och jag beundrar din förmåga att uttrycka dig.
    Härliga färger och former ... den blå båten är såå vacker och den andra är som en explosion i färg och form - wow!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stod jag månne längst fram i utdelningskön vad gäller ord och bild Anki? :-)
      Men de stuvade det långt bak i hjärnan ...
      Tack för härlig kommentar och att du läser mig som du gör!
      Måndagskram!

      Radera
  19. "Seendet och tolkningen ligger i betraktarens öga" det säger mycket Tove, för så är det ju för konst kan uppfattas på olika sätt av olika människor !

    Upplevelsen är alltid betraktarens vilket inte är svårare än att tänka att 2 personer ser en utställning och den ena blir berörd och den andra blir helt opåverkad.
    Konsten för mig är ett kreativt skapande där allt är inkluderat !
    Du har talang Tove, att måla, och det gör dig unik och värdefull !
    Allt gott till dig min vän och en stor kram !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅÅÅ tack Amanda!
      Allt gott med kram :-)

      Radera
  20. Tack och lov så handlar ämnet bild i dag om mycket annat än att kunna teckna och rita. Jag är bildlärare och mitt mål är att på mina lektioner ska alla kunna lyckas. Dessutom så tycker jag att alla kan teckna var och en utifrån sin förmåga. Visst finns det talanger men minst lika viktigt är det att få vara kreativ och att skapandet är lustfyllt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du är bildlärare och kommenterar utifrån det :)
      Det är skönt att det blivit förändring på "måttstocken" och leve kreativiteteten!

      Radera
  21. Din header har alltså målat sig själv, på sätt och vis. Fast utan dig hade den aldrig blivit av. Snygg! Skolan av idag har nog många fel och brister. Många. Men det var ett skit på många sätt även när vi var små. Mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte varit så frikostig med färg och vatten så ... Fel och brister är i sig en utmaning om det ger ger mer glädje än revansch- men den driver ju ...

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Min konstutställning i september

Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl. Det är så rolig...