tisdag 19 januari 2016

Toves tisdag - Harpest och kommunal

Hej i strålande sol och - 21 grader!
Känner mig redo att kåsera;

Lägesrapport:
Bena upp och huvudet ner känns det som och det är med tanke på världsläget och Sverigeläget. Efter tankar och faktiska beräkningar så kommer jag vara kvar i det fack jag tillhört i alla år, tills jag når den ålder som inte längre ger mig de fördelar jag har i Kommunal.
Alltså är jag inte alls solidarisk och flyr fältet. Jag ser om mitt eget hus först.
Fadeser och dumheter, och så den "heliga relationen" mellan fack och socialdemokratin. Tidevarv komma tidevarv gå, det blir aldrig bättre än så.
Så är jag alltså kvar i något som kan tyckas fel, jag beslutar mig för det till och med.
Det är inte bättre någon annanstans heller.

Tidningen Norran i dag ligger här bredvid mig har under Lokalt, Folkhälsa rubriken att harpesten ökat med 2125 %.
Detta hänger samman med att när myggen dör ut så försvinner smittan. Alltså lever myggen.
Faktarutan berättar att hos haren har den (harpesten) snabbt förlopp, efter inkubationstid på mindre än ett dygn så blir hararna apatiska, slutar äta och dricka, reagerar knappt på något.
Aggressivitet, anfaller med frambenen, försöker bitas. Döden inträffar efter 3-5 dygn.
Faktarutan anger Wikipedia som källa.

Faktarutan anger att den sjuka haren reagerar knappt på något, men påtalar samtidigt att haren är aggressiv och anfaller med frambenen.

Sila mygg och svälja elefanter.
Några dagar har jag haft ljud i elementet. Knäppljud och så någon som liksom drar åt en skruv som gnisslar.


Dagens bild:



Vad ser du?
Hittade du något i texten som gjorde dig fundersam?




Copyright Tove Olberg.

28 kommentarer:

  1. Jag tror det är samma fuffens och båg inom alla fack. Jag har med tillhört Kommunal och nu är jag med i Seniorerna. Här är dock inte medlemsavgiften så hög. Jag får inte riktigt ihop det med en apatisk anfallande hare. Har du tro lagt 4 kakformar upp och ner? Här vräker snön ner, så det blir vinter i Skåne med. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vinter i Skånekram och tack för ditt svar!

      Radera
  2. Problemet är förstås om den anställde står utan facklig anslutning och något tråkigt händer har de en betydligt försvagad position om de inte är en mästare på att föra sin egen förhandling. Hur ofta är man det i ett utsatt läge? Jag fördömer förstås det som hänt, men hoppas att de som lämnar Kommunal nu ser om sitt eget bo också... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att stå utan facklig anslutning kan drabba. Händelsen borde vara ohänt!
      :-)

      Radera
  3. Kanske det är så Tove, att det är inte bättre någon annanstans heller.
    Vet inte så mycket om politik heller !

    Konstiga ljud för elementet ? Hemma hos mig också, vårt element i vardagsrum har på sistone gjort hemska väsen av sig ?

    Dagens bild såg jag en fjäril !

    Ja Tove, jag funderade "Sila mygg och svälja elefanter", för jag har hört
    "de sväljer kameler och silar mygg".

    Strålande kramar i solen !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sväljer kameler och silar mygg ja det är ju en variant också .. :-)
      Tack för fjärilen!
      Solkram!

      Radera
  4. Ja, nu är det kämpigt. Och så dessa knäppningar i elementet. En blir som.

    SvaraRadera

  5. Dessa ljud har jag med från och till, knäppte lite tillbaka för att höra om någon var där, hi hi hi...

    Kramen ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det du har livliga element du med :-)
      Kram

      Radera
  6. Hej Tove!
    Bilder kommer i sinom tid!;)
    Facket har jag aldrig haft någon nytta av, men det är ju jag..!;)
    Säger bara, lita inte på allt som kallas fakta på internet man får kolla flera källor och granska kritiskt! Synd om dom stackars hararna iaf!;)
    Otrevligt med ljuden i elementens dom kanske låter för att det slår om och blir kallare och värmen då går på!? Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väntar i tålamod och förväntan :-)
      Fakta i tidningar och internat är vad de är ...
      Ja, stackars hararna :(
      Troligen har det med kylan att göra, elementljudet.
      Kram

      Radera
  7. Jag är en äkta panschis
    behöver inte bry mig om facket längre
    gammal och vis
    vid min spis
    så vårdar jag mitt pund både mycket och trängre.
    Allt efter behag,
    för det är ju bara jag.

    Tisdagsvisdomskram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rimmande rinnande kommentar :-)
      Vårdar mitt pund - ja du där har vi något gemensamt .. :-)
      Onsdagsgivande kram

      Radera
  8. Dagens bild, jag ser prismor, eller är det kanske julgranspynt, eller aluminiumformar, eller bakformar som man kan baka små piroger i. Sedan kan man mumsa på piroger, låta solskenet spela i prismorna och fundera på fackets vara eller icke vara, eller bara låta tanken fara.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett gott varmt leende ilar runt i kroppen av denna träffsäkra underbara kommentar!:-)
      Tack Tackkram!

      Radera
  9. Svar
    1. Tusen tack! Gör mig glad att du såg!

      Radera
  10. Ja, det ena är inte bätter än det andra, men jag blir extra upprörd när det är ett fackförbund som har till uppgift att kämpa för och tillvarata de yrkesgrupper som är tämligen lågt betalda och sedan först ser om sitt eget hus. Dessa som nu på suspekta sätt fått lågenheter hade mycket väl med sina löner kunnat köpa sig en lägenhet. Jag tycker det är bra att saker utreds innan någon kan anses vara skyldig.
    Jag tycker också det är fel att ett fackförbund ska knytas ihop med ett politiskt parti.
    Och att situationen är besvärande är förståligt, men jag kan inte förstå att de som gjort uppenbarligen fel ska få en "fallskärm" som fackmedlemmar bekostar. Hade jag som lärare gjort fel och fått sluta had ejag säkert fått betala tillbaka en månadslön. Lika men ändå olika...
    Jag grunnar över hur harpesten kunnat öka med 2125%. 100% är ju allt...Och "När myggen dör försvinner smittan. Alltså lever myggen. " Något oklart....
    Ser att du har en ny vakcer header, där ser jag två solar...Symboliska!
    Din bld? Jag ser dels en fjäril i de fyra formarna och dels två änder som pussas.
    Stor kram till dig fina Tove.

    SvaraRadera
  11. Jag läser din kommentar om facket och sossarna och nickar - och de tankarna möts vi i.
    Glad blir jag då du ser min header och att du ser två solar!
    Fjärilslätt kram med ändernas kindpuss!

    SvaraRadera
  12. I bilden ser jag foliebitar.....som är satta mot varandra.

    Jag är fortfarande kvar i kommunal som jag har varit med i ...i 33 år. Jag ser nog om mitt eget hus. Stannar kvar.
    Men det är fel att uttnyttja situasionen som de har gjort. Fy till sånt, och till fallskärmar.

    Kram på dig.

    SvaraRadera
  13. Bra syn du har gladis!
    Så vi har kommunalt arbete gemensamt vi :-)
    kram på dig!

    SvaraRadera
  14. Tittar in och önskar dig en jättefin helg.

    Kram på dig.

    SvaraRadera
  15. Tack tack :)
    Samma till dig!
    kram

    SvaraRadera
  16. Jag tycker att det är löjligt att Sveriges utrikesminister ska behöva står i bostadskö. Hon borde självklart ha en tjänstebostad i närheten av sitt jobb genom regeringens försorg. Om inte annat än för att summan av hennes taxiresor annars skulle anta enorma proportioner.
    Man behöver vara med i facket om man jobbar. Jag har själv alltid varit det.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  17. Många vinklar kring detta bostadsbekymmer; med mera.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Bilden ger mig sköna energier. Tack för den morgonvyn :)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Dagens lilla 2 - Märkvärdigt

Är märkvärdig något en gör sig? Vill göra sig? Eller är det märkvärdigheten som gör en? Märkvärdigt eller inte? Märk värdigt.  Är in...