onsdag 6 januari 2016

Toves onsdag - Dagens Fönster

Snö och iskyla pryder det återvända ljuset. Knappt märkbart, ljuset alltså. Men den som har sinne och blick för nyanserna ser det. Ljusoptimist är jag som älskar mörkret.
Tiden är en lössläppt sak.

Gardiner köper jag sällan, men i samband med avjulingen - tack Gunnel pantertant för det ordet! - så kände jag ett behov av att ändra på mina gardinala vanor. Jag fann direkt det som för min inre syn blev tydligt på Indiska. Färg och mönster denna gång. Inga smala panellängder, mycket tyg tack. Så fann jag svarta också - jäklar så bra till sovalkoven inför det ljusa.

Så kom momentet packa ut gardinerna: Men det var ju bara en av varje!!!!!!!!!!!!
Dagens bild:
 


Dagens ordspråk: 
                                                   När inte allt blir som en tänkt så tänk om.
                                                   Undertecknad.

Undrens tid är inte förbi; Jag är ibland en fryslort inomhus då jag njuter soffisk tillvaro, och här om kvällen fällde jag upp huvan  över huvudet; så gott och varmt det blev!
Huvudklädnad inomhus? Det trodde jag inte om mig ...en är allt bra enfaldig i sina yttringar.

Copyrigth Tove Olberg

36 kommentarer:

  1. Ja, här huttrar vi kylan ute som inne. Uppvärmningen av huset hinner inte med! Visst är det tokigt att sälja gardiner i 1-pack?! Dyrt blir det i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tokigt värre med 1-pack; och dyrt nog som sagt!

      Radera
  2. Hej Tove! Dumt det där med en i varje..men snygga är dom och så jättemysigt du har det!
    Vi har det också kallt men nog har jag ändå varit ute på en fotorunda! Tur bara att ingen såg mig..! Varma kramar iaf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En måste ut ändå ... du är för härlig med din skrinda - smart så klart!
      Varm kram!

      Radera

  3. De gör så numera har jag märkt och när jag upptäckte det blev jag rätt så sur... Fint blev det....
    Tänkte också ge mig ut på gardininköp....

    Kram på dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen - nåja så har jag ju gardiner länge då :-)
      Kram

      Radera
  4. Mina gardinala vanor är inte särskilt vidlyftiga så det tar lång tid mellan varje byte. Har emellertid också råkat ut för det här med att snopet konstatera att det bara fanns en gardin i förpackningen.
    Noterar med nöje och medhåll ditt användbara tänkespråk.
    Varma kramen!

    SvaraRadera
  5. Så har vi gemensamma gardinala vanor :-)
    Varm kram!

    SvaraRadera
  6. Vilket härligt ord "avjulning". DEt har vi gkort för ett par dagar sedan och det känns skönt.
    Dina gardiner påminne rom de jag har i matavdelningen, men mina är från Hemtex och var två....
    Jag gillade verkligen ditt ordspråk; "När inte allt blir som en tänkt, tänk om". DEt ska jag anamma. För mig blir det ofta så...
    Här är det nu -13 och jag har duntofflor på. Men i övrigt inga frystendenser.
    Vi har haft en fantastiskt vacker vinterdag med strålande sol och -10 och jag har varit ute och åkt tunnelbana . Och promenerat....
    Kram till dig kära Tove, och du var med mig idag. Jag pratade med dig där jag gick i skogen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är avjulning ett härligt ord?
      Skönt med duntofflor på!
      Vårt samtal i skogen gjorde gott!
      Omtänk är en bra grej ..
      Stor kram "syster gå på tur"!

      Radera
  7. Ditt ordspråk passar in ofta, tycker jag. För det mesta har jag en idé inne i huvudet helt fix och färdig om hur saker och ting ska vara, och sen när idéen kommer ut i verkligheten så stämmer den inte alls. Då gäller det att improvisera. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA, jisses vad en får tänka om. Leve improvisationen!
      Kram

      Radera
  8. Härligt med fantasi och kunna tänka om när det inte blir som planerat.
    Jag också erfarit det där...
    Nu lusläser jag innan! :)
    Ha en jätte fin kommande helg!
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi - trodde jag hade lustläst ...
      Kram

      Radera
  9. Oj,,,huvudklädnad inomhus?? Jag som knappt har det utomhus. Men jag kan tänka mig att det vart varmt och gosigt. Så rätt att om man bara tänker om så blir det rätt.
    God fortsättning på dig och storkramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. JO huva på inomhus - ute har jag mössa från tidigt tills maj ungefär!
      Stor kram!

      Radera
  10. Vad fint du har det. Gardiner som är sååå kul. Snygga gardiner gör ju ett helt rum.

    Ha det gott!
    Hejsvejs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev jättenöjd med min gardinlösning när jag tänkt om :-)
      Hadet!
      kram

      Radera
  11. Åh, vad jag tycker om din nya header i bloggen, flög det verkligen in en talgoxe? eller har du bildredigerat? Så himla fint med en talgoxe som tycker om böcker <3

    Ha det nu så fint!
    och jag håller med dig, när det inte blir som man tänkt ja, då gäller det att tänka om... ofta kan det bli bra ändå.

    Kramar och god fortsättning på 2016

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kom trippande in och flög upp på bokhyllan. Tyvärr blev bilden suddig för varje gång jag skulle knäppa så bytte den plats.Att den just placerade sig på Berättare av idag var ju snitzigt eller hur?
      Många tänka om blir det :-)
      Kram

      Radera
  12. Hahaha! Älskade din kommentar:-) Japp, jag gör nog skäl för namnet "Konst eller konstigt". Å japp, jag var hobbykonstnär ett tag. Det är därför jag startade bloggen, men på nå't konstigt sätt kom jag liksom av mig. Här är min gamla hemsida som inte har uppdaterats... http://computerart.tk/

    Nu tycker jag iofs att det faktiskt ha blivit ljusare... och varmare. Ungefär 20 minuter mera ljus per dag och fyra grader varmare än igår. Vi går mot vår med andra ord...

    Vi rationaliserade bort gardiner (och mattor) för många år sedan. Vi tyckte de var dammsammlare å gjorde rummen mindre på något sätt. Tänk att man kan vara så konstig;-)

    SvaraRadera
  13. Ska kolla din länk där. Mattor har jag inte så många av. Bara små lättskötta. Gardinfri i vissa rum har jag också varit till och från. Visst är det ljusare nu. Inte varmare än -just nu -29!
    Min förvår börjar i januari .... :-)

    SvaraRadera
  14. Kul att du tittade in på min blogg! Visst har våra vägar korsas många gånger hos gemensamma bloggkompisar, har sett ditt namn flera gånger, och jag har också varit här, utan att lämna avtryck.
    Du är en fantastisk ordfilosof (höll på att skriva ordvrängare, men det lät inte riktigt rätt), och jag njöt av inlägget ovan.
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Karin och tack för kommentaren!
      Kram vi ses!

      Radera
  15. Köket sägs vara husets hjärta, är bilden i ditt kök ?? Jättemysigt !!
    Fina gardiner du köpt ! indiska och svarta, färg och mönster !

    Värmande kramar till dig i snö och iskyla !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilden är från min matplats vi fönstret.
      Jag blev faktisk jättenöjd med detta :-)
      Varm kram!

      Radera
  16. Gardiner är inte så viktigt tycker jag, men på vintern är det bra med tunga tjocka saker som håller kylan ute! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev det tunna saker här - händer jag hoppas över gardiner också :-)
      kram

      Radera
  17. Heltokigt med en-pack. Hur tänker dom....eller tänker inte.....
    Men fint fick du och hemtrevligt.
    Ha en fin fredagskväll och en fin helg !
    Kramar från Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,så tokigt men jag blev jättenöjd ändå - faktisk verkar mitt rom större nu ---
      Kram!

      Radera
  18. Nu fick jag in i ditt kök titta
    och vad kunde jag där hitta?
    Jo, fina omaka gardiner
    nu vill vi att solen skiner!

    Fredagskram med mjuka krumelurer ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blev det läckert ändå? :-)
      Matplatsen är vid fönstret ...
      solen sken i dag:)
      Krumelurkram!

      Radera
  19. Vilket mysigt rum Tove! Perfekt att sitta och läsa och tänka i.

    SvaraRadera
  20. Förutom det så är det också ateljé här också :

    SvaraRadera
  21. Jag tror det var de där mönstrade gardinerna jag stod och nöp i på Indiska. De hade hängt upp den och jag blev så glad att den var bred och ingen smal panel. Fast jag tror jag behöver tjockare tyg till sovrummet så jag kan dra för...
    Du har det fint.Kram!

    SvaraRadera
  22. Har du insyn så bör det vara tjockare - jag har ingen insyn här.
    Vet du Marja mitt hem är jag nöjd med ... och det är roligt att experimentera lite också :-)
    Kram!

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet. Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk. Hygienaspekten  har varierad över t...