fredag 1 januari 2016

Rent kroppsligt


Mycket väsen för lite hull.
Om det enda sättet att framhäva sin midja är att förstora sin bak och mage kan det vara.
Redan som ung hade jag celluliter och de har växt med mig.
Det kallas tillväxt och det är bra för BNP.
Även som smal var jag kraftig nog.
Zorn hade älskat mina runda former.
Eftersom han är död så får folket vara utan, det finns ju andra redan.
Men tanken piggar upp.
Dubbelhakan  är inte lika lätt å tappa som den vanliga hakan.
Jag har vackra fötter om en ser de i profil.
Rent av gracil är valvet i bågen!
Mina ögon har varit stora och blå.
Nu skymmer ögonlocken vissa dagar.
Grevinneslängen är sagolik.
Över en natt föll cepsen ner på båda överarmarna samtidigt.
Fett är underskattat.
Det är fett.
Jag har det'et kvar.
DET tar bara längre tid att hitta det.
Rödstrumpan i mig har falnat.
Nu mer rosa.
Rosa.
Mild.
Vild.
Gammelrosa.
Alla mina åldrar bor i mig
Ett,
sex,
sexton,
sextioett.
Det är bra så.
Väldigt bra.
Du har spår i ansiktet sa Eulalia Bom (min jänta barnbarn)
då hon var liten
och lät fingret spåra.

Mandelskal


Copyright Tove Olberg

20 kommentarer:

  1. Helt underbart! Tack för härlig, tänkvärd och rolig läsning på det nya årets första dag. Jag läste högt för Bosse och han hälsar och tackar för tänkvärd underhpllning.
    Stor kram Tove och jag saknar dig. Mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var ett nöje att kunna underhålla på det sättet!
      Kram till dig och Bosse!

      Radera

  2. Hi hi hi, härlig läsning, skrattar och ger dig en JÄTTEKRAM ♥♥♥

    SvaraRadera
  3. Sitter här och tänker på dig, tänker på att du är jättefin, precis som du är min "farmor"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Farmor" hm så sant och visst!

      Radera
  4. Underbart
    och så rart.
    Mysigt och skrattigt
    rikt, inte fattigt.

    Nyårskramar, fulla av förväntan inför det nyss påbörjade nya.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att du gillar är toppen
      det är bra för knoppen
      glädjen tar ett skutt
      nu är det slut- t
      Förväntan nya årets kram
      till du som dam! :-)

      Radera
  5. Härliga, underbara ord och tankar... tack för att du finns :)
    God fortsättning!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för dig :-)
      kram

      Radera
  6. En underbar beskrivning av en vacker dam. Jag önskar dig en god fortsättning på det nya året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett stort leende för din kommeentar!
      vacker dam kram oss emellan :-)

      Radera
  7. En så sinnlig kroppslig betraktelse, som gläder hjärta, hjärna, märg och ben. Så många underbara formuleringar som t ex "alla åldrar bor i mig" som jag tar med mig och sparar. Tack och god fortsättning.
    Årets första kram. Det kommer flera...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sinnlig kvinnlig ålderskram i ung tappning!
      kram

      Radera
  8. Hahaha ... du är helt enkelt underbar med dina ordlekar, Tove!
    Här fanns det många rader att le och skratta åt :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bjuder så gärna på ett leende!
      Kram

      Radera
  9. Det här inlägget var ju rent av helt fantastiskt! Du kan då verkligen sätta ord på saker....
    Ha det gott nu i helgen!
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit! Så roligt att du gillade mitt inlägg :-)
      kram

      Radera
  10. Tittar in och önskar dig en trevlig lördag så här på det nya året!

    Kramiz!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för titten - blir glad när du kommer!
      Krams

      Radera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...