lördag 2 januari 2016

Magi - Lördagstema

Nya Året är här klar till förbrukning...
tycker nog det ligger en touch av magi över det ...



HeLena  på fritid och tankar är vår värd i lördagstema;
9/1 Små/stora ord
16/1 Kontraster
23/1 Snö
30/1 Ingenmansland
Alla i gruppen hittar du t.h. i menyn. Berika dig gärna med att läsa runt! Vill du gå ett steg vidare så häng med, kontakta månadens värd.



I dag 2 januari inleder  lördagstema med magi
M som i mystisk
A som i alkemi
G som i grumligt
I som i invigda,

Trolldom med stavar svänger
tecken tyder
tolkas förtrollande
- Förhållning
att ha till magi

Synonymt klingar
svartkonsten
häxeri luktar bålbränt
signeri
-Besvärjelsen  håller i
trollerimagi

Mystika tillika
ockultika
esoterisk invigda
svårt begripa
- Svårbegriplig svårtillgänglighet
hemlig hållning

Helt magisk utbrister vi ofta om något som ger oss känslospel i höjden, på djupet och t brädden och i längden - magi sprider magiskt - eller sprider det magiska magi?



Copyright Tove Olberg

36 kommentarer:

  1. Och så har du ju din egen ordmagi!
    Jag gillar den här sammansättningen, till exempel: "i höjden, på djupet och t brädden och i längden". Brädd och längd! Först tänker man (jag) att det ska väl vara bredd, men inser att det är finurligare än så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brädden kommentar Karin, tack för den! Leendet sprider sig och tack tack för det!..och det där t´t före brädden ska inte stå där egentligen ...

      Radera
  2. Ett magiskt inlägg! Du är en magiker när det gäller att sätta samman ord. Kram

    SvaraRadera
  3. Alltid lika spännande här hos dig. Du skapar magi varje gång med dina tankeväckande och krumelurande texter. Tack fina du för alla njutbara stunder som du gett oss under året. Ser fram emot nya svindlande höjder.

    Jag önskar dig gränslöst med njutning och harmoni under nya året. Varma kramar från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har läst mig sedan min första blogg på texter och bilder!
      Det är jag glad för!
      Stor kram!

      Radera
  4. Ja, tänk så många olika innebörder ordet magi kan innehålla. Något som är magiskt är ju oftast fint men det finns ju även sådan typ av magi som lite mer av det obehagliga slaget. Jag föredrar den sagolika varianten, dvs den goda och fina magin..

    God fortsättning på 2016!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magi är mångfald!
      Fin ljus magikram!

      Radera
  5. Jag läser på både längden och tvären ditt inlägg.
    Visst är det härligt med ord......och det bästa ÄR ju att dom inte kostar nåt. "orden" alltså..
    Bara att suga åt sig , och bolla med dem kors och tvärs. Byta ord över gränserna.....
    "Ska vi byta grejor med varann"..

    Tack du min magiska "ordtrollkonstnär"

    Ha det gott på kvällskvisten nu.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byta ord över gränserna där sa du det! De kostar inget heller så bra!
      Kram

      Radera
  6. Jag älskar det mystiska som jag kallar magi !
    Eller varför jag eller vi bara tror att det finns övernaturliga krafter ?

    Kram på dig Tove från en magisk vän, ha en fortsatt trevlig lördagskväll !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mystika magika över naturen!
      Magikram må det ju bli!

      Radera
  7. Du är magi, Tove!
    Ordförtrollande!

    kram!

    SvaraRadera
  8. Tack du magiska alkemist som blandar bokstäver och ord och skapar text i guld. I ditt sällskap trivs jag. Och de är ingen hemlighet.
    Häxkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj oj oj!
      Alkemist kram till en annan alkemist!

      Radera
  9. Året var väl 2002, januari. Jag var olycklig och jag hade gått från jobbet, men jag ville inte gå hem. Det var kallt i Västerbottens inland. Snön glittrade omkring mig. Allt var magiskt. Jag tänkte så, och orkade en dag till. Många år till. Nu vet att jag att det VAR diamanter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅÅÅ Aaa, den kommentaren sitter mitt i blinken!Diamant!

      Radera
  10. I det här inlägget ser jag verkligen hur du står och rör bland orden, den ena ordvändningen/brygden efter den andra, det pyser och ryker magiskt där du häller upp brygderna i små rör och bjuder oss besökare att smaka! Gott nytt magiskt 2016 Tove! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna/notonmusic du sprider magisk notmusik med denna kommentaren!
      Kram!

      Radera
  11. Här är det magi både högt och lågt. Finurligt och magiskt!
    Härligt!
    Gott nytt år!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Vilken underbar MAGI du delar finaste !!!
    Hoppas att du har haft en alldeles underbar start på nya året
    Stor KRAM Sanna
    ps ska titta på den här "utmaningen" det är ju så kul med foton och sen att du skriver lika magiskt gör mig glad !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!Så kul att du tittade in!
      Kram

      Radera
  13. Tove du trollar med ord, en magisk "donna" det är du!!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Otroligt magiskt inlägg!
    Magisk kram från Ingrid

    SvaraRadera
  15. Magins makter möter mångfaldens magiska moment i en ordkonstnärs magnifika mix.
    Jag läser och låter mig förtrollas av det som kanske kan kallas för magiskt.
    Många kramar till dig finaste Tove.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mångfaldens magiska moment - de tre M´n
      Kram

      Radera
  16. Oh, så vackert, glöd i gardin och i ord! Med förhoppning om mycket magi under det påbörjade nya året, Tove!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket du bildmagiker!

      Radera
  17. Magiska ord från magiska Tove... underbart!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magika är nog min spökskrivare :-)
      Kram

      Radera
  18. Wow du har verkligen tänkt till! Kul! Och dessutom har du lyckats fånga en vilsekommen talgoxe med kameran - inte illa! Själv är jag lite sen med lördagstemat, men bättre sent än aldrig eller hur?
    http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2016/01/romantik-inpa-smatimmarna.html

    SvaraRadera
  19. Bättre sent än aldrig- alltid nästan ... :-)
    Tänket infinner sig som oftast .. nästan alltid.. :-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - I väskan

Mina mesta väskor är ryggor, Lilla och stora Kånken. Behändig att ha på ryggen, kan bäras som väska, tål blöta och rymmer mycket. Inne...