fredag 29 januari 2016

Ingenmansland - Lördagstema

Vips så har jag tryckt på fel tangent och tydligen så blev mitt utkast publicerat innan det var klart.
Nu är det klart :-) fast på "fel" dag.

Dags för sista tema ut denna månaden; Ingenmansland som HeLena gett oss. Tack Helena för dina utmaningar!

Ingenmansland. Gått vilse, eller kört fel. Pratat bort sig.
Ordet som uttrycker ingenstans, ingenting, men ändå är det.

En norsk liten ramsa dök upp:
Lille Trille lå på hylle
Lille Trille ramlet ned
Ingen man i dette land 
Lille trille redde kan.

Som vanligt så finns alla i gruppen t.h i menyn.
Läs gärna runt och häng gärna med i detta som är motsatsen till Ingenmansland.

I Februari setter jag  tema:
6 Fiktiv middag med två gäster
13 Knappsats
20 Min ena fot
27 Färg och form

Copyright Tove Olberg

28 kommentarer:


  1. Den lille ramsan kände till ingenmansland. :D

    Kram på dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) tack för kommentaren, ramsan var den samma i både fel och rätt publicering :-)
      Kram

      Radera
  2. Den ramsan känner jag igen från när jag var riktigt liten. Visste inte att den var norsk. Ni har alltid så intressanta teman i Lördagstema och dina i nästa månad är inget undantag.
    SV: Jag har nog vilselett många i min blogg idag,tyvärr. Min hjärna är lite självsvåldig och hoppar ibland fram några steg utan att få med alla förklaringar. Jag bara tar för givet att alla är med på tåget. Ledsen för det. Vi har inte bokat någon Dallasresa än. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lördagstema är verkligen roligt att skriva. Först trodde jag att det var då inget för mig ... har lämnat en kommentar hos dig. Kram

      Radera
    2. Svar till Gunnel - kanske är den både norsk och svensk den där ramsan :-)

      Radera
  3. Lille Trille lärde jag mig på danska en gång i tiden.

    Lille Trille sat på hylle
    lille Trille ramla ned
    Ingen mand i Danmarks land
    lille Trille redda kan.

    Nåt sånt
    har du int fånt
    Men du får sällskap i lördan
    för det trodde jag var på fredan.

    Hihi*skratt*kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här dyker det upp att denna lilla ramsa också är dansk. Så kul!
      Nu är den nära skandinavisk.... hihi i morgon får jag sällskap i tema :-)
      Kram Gerd i fredagsflärd!

      Radera
  4. Kul att du kom att tänka på Lille Trille!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  5. Ny vacker "header"! Våren nalkas kan jag se.
    Din norska ramsa känner jag så väl igen och det var roligt att läsa den just hos dig.
    Ordet och tillståndet "Ingenmansland" har jag funderat mycket på. Ett land eller ett tillstånd som ingen äger och som möjligen kan vara fritt...Fritt att vistas i och där friheten finns.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frihet i Ingenmansland är ganska skön när jag tänker efter.
      Visst är det vår i min header! Min vår inom mig har redan satt i gång. Den kommer med ljuset om nu är märkbart morgon och kväll.
      Stor kram!

      Radera
  6. Den ramsan kommer jag ihåg att jag läste för mina barn :)
    Dina teman för februari blir en riktig utmaning :)
    Ha nu en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är fin den ramsan; Jag lärde min son och barnbarnen den också. Härliga minnen :-)
      Tema ja, så får vi se ..
      Kram

      Radera
  7. Den där och liknande ramsor tilltalar omhändertagandet i en! Minns att man tyckte så synd om den där stackaren som ingen kunde hjälpa! Och att bloggarna är långt ifrån ingenmansland har du verkligen rätt i Tove! Här händer det alltid saker :-) Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Visst händer det på bloggarna :-)stackar lille Trille :(
      Kram

      Radera
  8. Ååå, en ramsa..känner inte igen den men så kul att läsa den både på norska och danska! Kramis Tove

    SvaraRadera
  9. Å, vad fint med en ramsa!

    Önskar dig en fortsatt fin helg!

    Kramar

    SvaraRadera
  10. Älskar ramsor :)
    Den här är nog en variant på "Humpty Dumpty sat on a wall ...". Jag har ytterligare en version på svenska, om "Lille Måns Klumpedump". Skrev om den på bloggen för ett drygt år sedan ... :)
    https://imitttankerum.wordpress.com/2014/12/31/inkop-som-gor-mig-lycklig/
    Kram

    SvaraRadera
  11. Se där då dök en engelsk version upp också ..tack för den Lollo! Jag ska komma förbi och kolla den länken.... :-)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Söt liten ramsa som jag väl känner igen. Roligt se den på andra språk. Ha en skön söndag och kramen :-)

    SvaraRadera
  13. Tittar in och önskar dig en fin söndag.

    Kramkram

    SvaraRadera
  14. Nu äntligen kom jag in via dator och kan kommentera. Försökte skriva här igår och tacka för tankar, vers och inspiration samt höra om det var ok att låna ert tema.
    Såg att du också lagt ut flera senare inlägg. Återkommer med kommentarer där. Nu ska jag se till att hinna med att måla innan det är dags att gå iväg till nattens jobb.
    Stora varma söndagskramen!

    SvaraRadera
  15. Vad roligt att du kom igenom nu då! Måla du och ha en god natt; Vi ses! Stora varma kram till dig också!

    SvaraRadera
  16. Ingenmansland – allemansrätt. Same, same, but different!

    SvaraRadera
  17. Just the same but different..

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...