tisdag 8 december 2015

Toves Tisdag - Senaste nytt

Hej å hå så det kan gå om inte haspen är på.
Hasp eller inte, det går som det går och det blir som det blir tills det är som det var.
För två veckor sedan skrev jag om "Svansjön". Hälsogemenskapen i Jörn som driver en Hälsocentral. Det hela lugnade ner sig, men frisinnade Norran har på första sidan i dag att konflikten trappas upp igen.
The show must go on så att säga.
I övrigt intet nytt. Vilket ju inte helt är med sanningen överensstämmande. Sanning är sanning och hur sant det än må vara så må det vara sant nog.

Dagens bild; 
Du får tolka/gissa om du vill ...


Dagens ord; Vad tror du det betyder/innebär?
Värmländska, eller om det är norskt - troligen en blandning ...
STÖLLRÔCK
Det kan kopplas till bilden ...men inte nödvändigtvis.

Fridens liljor från mitt hörn av världen.
Copyright Tove Olberg

33 kommentarer:

  1. Det är så kul med dina bilder. Jag tror att detta föreställer en vattenpöl där det ramlat ner lite krafs och sen reflekteras solens strålar när du fotograferar. Vad det har med stöllröck att göra vet jag förståss inte. Det kanske betyder skräp? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du gillar det! Gillar din gissning om bilden. Stöllrôck är inte skräp ...
      Kram

      Radera
  2. Dagens bild brukar bloggvännen "spanaren" Ha i sin blogg. Roligt med bllder.

    Då ska jag gissa och tycka till bilden.

    Bubblor som flyger svävar och far runt omkring mig i ett enda virvelvarv. Det snurrar runt..runt runt...
    Min tjocka skalle har nog åxo bubblor......eller som dendär lilla flickan som blåste bubblor så det stod härliga till. Alla bubblor hamnade i farbror kalles kök.
    Jädrans sånt väl det vart.
    Han hade sällan skådat nåt dyligt.
    Flickan sprang upp å skulle rädda det som räddas kunde men......
    Bubblorna hann bli pratbubblor. För gubben bara vältrade sig i ord....i bubblor som bara bubblade i käften..
    Knip käft så domherren uppe i trät.
    Surr int som å ena gubbkärring...utan prat ut.

    Snipp snapp slut.....så var den lilla sagan slut.

    Nån som begrep??
    Hihi..

    Ord som bubblar är härliga ord. Så ser bilden ut. Bubblande å talande.

    Trevlig tisdag Tove.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, Spanaren hade också bilder :-)Jodå nog begrep jag!
      kan ju säga att din härliga saga kom till av att du påverkades av bilden och faktisk är du nära ordet jag frågade om ..
      Tack för en härlig kommentar fina bloggvän!
      Kram bruden!

      Radera
  3. Det ser ut som Lena Philipssons ena tå som doppas i ett neon-iskristall-bad på ett utomhus-SPA i de norrländska skogarna.
    Det häftiga ordet tror jag man säger lite snällt till någon som gjort något galet/tokigt. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ho ho hi hi- det var en fantastisk gissning - ska vara Bosse busen till det!
      Tack för en härlig kommentar! :-)
      Kram

      Radera
  4. Stollryck betyder det och det ser jag också på bilden för där är en massa stolliga grodor som fått fnatt! Rätt, eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se här flödar kunskapen och gissningen är grodigt härlig!
      :-) Kram

      Radera
  5. Jag tycker att ordet låter som stollaryck, men jag kan ha fel..... vad det har med bilden att göra har jag ingen som helst susning om! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finemang om ordet!Vad det har med bilden att göra får du veta nästa tisdag om allt går enligt planen!
      Kramar till dig Solveig!

      Radera
  6. Bilden ser ut ungefär som en bit av den jumper jag köpte på Myrorna för ett tag sen.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha -- jag ler av din tolking!
      kram på dig Ingrid!

      Radera
  7. Jag tror det är en liten tjärn som frysigt på något vis... Det finns en duktig roadracing åkare som skrivit en bok med titeln: The show most go on. Han heter Kenneth Andersson och var en av de första böcker jag läste :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härlig gissning!
      Kul å veta att en racerförare skrivit en bok med den titeln - tänk att du minns den första boken du läste :)

      Radera
  8. Ursäkta: Kent Anderssson hette han :)

    SvaraRadera
  9. Spännande bild! Kan det vara nåt slags vatten, ser ut som bubblor? Ordet har jag aldrig hört men jag får en bild att man gör ett stolligt ryck. Roligt inlägg och klurig bild :-) Ha det så gott och västkustkramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite på känslan Eva! Rolig gissning också!
      Kramar till västkusten!

      Radera
  10. Ser klart och tydligt att det är en närbild på vänsterfickan av en stöllrôck. Ett kalasplagg som i sin norsk-värmländska variant sys med silverspindeltråd på vinröd drömsatäng. Detta plagg finns även i en bohuslänsk variant fast då används musselskal och sjöjungfruhår till dekorationerna. Denna festliga klädedräkt användes ofta av Axel me fläcken frå Herröa när han i tåga o skeddvurna tog ega för å gå te Skerrham å skaba sej garn. (användes av Axel med fläcken när han i dimma och dåligt väder tog ekan för att åka till Skärhamn och drog uppmärksamheten till sig på ett kanske inte helt accepterat vis. Tjörbu - dialekten som talas på Tjörn och småöarna där utanför.)

    Eller också har jag helt fel. Tror dock inte att hälsogemenskapen har så mycket gemensamt med bilden.
    Glitterkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å nu skrattar jag högt här ... jisses, jag tror det är den mest klingande kommentar jag fått! Hjärtligt roligt tack för den!!
      Ojojoj - :=)))
      Helt rätt Hälsogemenskapen har inget med bilden att göra!
      Skrattkram och tack för den härliga historien!

      Radera
    2. Vilken underbart härlig kommentar du fick här Tove ...
      Jag sitter och skrattar även jag ... hahaha
      Ulla Maria ... härligt skrivet ...

      Radera
  11. En vacker bild är det och den är dessutom blå. Jag har två tankar; den ena är att det är en ljuskedja som ska trasslas ut för att kunna fästas på din terrass och att du fick ett ryck och ville få till det. Min andra tanke är att det är en massa metall som samlats, t.ex ringar från burkar.
    Stor kram!
    DEt ska bli spännande att få facit...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortsätter skratta när jag läser din kommentar. Två härliga jissningar och fantasin din är underbar Ditte!
      Facitkramen av stor mått!

      Radera
  12. Kom av mig helt när jag läste Ulla Marias kommentar ... hihi

    Hm ... ja, vad kan det vara? Det är en vacker bild som för tankarna till vatten eller glas ...

    Det kanske är blåsta bubblor?
    Och ordet får mig att tänka på "stolleprov" ...

    "Stolle där, du ska suga in vätskan och inte blåsa ut luften!" ... ;)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så ramlade det in ännu en roligt kommentar ...och en härlig gisstolkning av bild och ordet ..stolle där sug in och inte blås ut :-)) Stollekram från en stolle till en annan eller något sådant ...

      Radera


  13. En rock... :D

    Stor kram på dig Tove ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha hur ska jag tolka den tolkningen? Minsann kul det här .. :-))
      Rock- kram!

      Radera
  14. Stölligt och stölligt, det här var för stölligt för mig...

    Fin bild och kul inlägg!

    SvaraRadera
  15. Jo, det blir som det ska när det ska, brukar jag säga.
    Bilden: Djupet i själen, oändligheten
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  16. Skön gissning i andligt tecken :-)

    SvaraRadera
  17. Jag tror att det är små vattendroppar! Eller bubblor! Kram

    SvaraRadera
  18. Svar
    1. Hahaha! På spåret är ett TV-program! Vart är vi på väg?? ;) Kram

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Min konstutställning i september

Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl. Det är så rolig...