tisdag 1 december 2015

Toves Tisdag - Personligt

Solhälsning och tända ljus!
Förra veckans bild gav många härliga svar! Fantasi och inlevelse i tolkningar! Med beröm noterade av bloggskribenten: Tusen Tack! 
Skapelsen av barr och bös fick jag syn på mellan träden vid skolan. Precis så som bilden visar på en vitmålad träbit. Inte arrangerad av mig.

Nu har en vecka gått och enligt Frisinnade Norran här om dagen ska "Svansjön" /Hälsogemenskapen i Jörn nu ha stillat sig.

Här om dagen inföll också tvårsdagen för mig som bloggskribent. Dock hade Norran ingen notis om detta :)
Först bloggade jag anonymt för att känna mig för. Nästa steg blev på egen domän. Den kollrade jag bort. Inte domänen, men innehållet i bloggen, klickade fel och alt försvann.
Blogspotten kom till i maj 2014.
Bloggskrivet är min hobbyverksamhet.  Den formades under min sista omgång långsjukskrivning för bränd hjärna.
Att skapa en egen nisch på datorn blev en mycket rolig och nyttig utmaning. Helt utan stress och krav för mig och på mig som egentligen är Novisa Novis vad gäller datorer, kameror od. Mitt arbetsminne har fått en släng av branden.  Koncentrationen tappar jag tidvis lätt som en plätt dessutom. Stängavknappen är den bästa knappen näst efter slåpåknappen.
Mina tankar rör sig fortare än fingrarna rör tangenterna. När jag ska läsa genom och korrigera fel så upptäcker jag de inte alltid.

Alltid har jag skrivit. Uppsatser i skolan, för vilka jag fick mycket beröm för innehåll, fantasi, språkligt flyt och inlevelseförmåga. Men - jag borde ägna lite tid åt att placera ut tecken här och var samt att korta ner mina långa meningar - meningsbyggnad hade viktig funktion att fylla.
Trots detta fick jag för flera år sedan publicerat några berättelser från verkliga livet. Det är inte så svårt om en har känslor och ord i samma grupp. Det har jag.
Poesi för byrålådorna samt alla mina dagböcker är nu brända.  Det var dags att gå vidare -  det har jag gjort.
Nu printas nästan allt ut. Men bloggen är inte min dagbok heller.
Ni som läser mig ofta vet hur det där med långa meningar fungerar. Jag har också märkt att jag tar lite efter norrländskan att placera ord i annan följd.
Nog om hjärnskrutten och dess bravader ... nej förresten ... domänbloggen räknade tillfälliga besökare, besökare och unika besökare!
Här räknas sidvyer. Själv räknar jag alla besökare som unika -
Och det rör sig framåt i statistiken - men va fan - statistisk sett så ...

Dagens bild;







Dagens ord;
Det sätter jag mina ord i pant på
Undertecknad.

Tack för DIN medverkan  i mitt bloggeri!

© Tove Olberg



34 kommentarer:

  1. Jag har sagt det tidigare....du har skrivandets gåva. Jag gillar långa meningar och ordvändningar och placeringar som inte alltid behöver vara grammatiskt riktiga. Huvudsaken att texten är intressant och lätt att ta till sig. Gillar skarpt bild och text. Du har fantasi. Kram

    SvaraRadera
  2. Att skriva kortfattat (som jag) är inte så lätt.
    Och att placera ut tecken här och var och "meningsbyggnad " fattar jag ingenting hihi...!
    Men du kan detta, med skrivandet Tove, det är ett nöje att läsa dina otroligt fina inlägg !
    Sänder en varm kram till dig, och lycka till med allt vad du gör !

    SvaraRadera
  3. Tack Tove! Du är personlig, om du vill det eller ej och det skriver jag i positiv anda.
    För vem kan förtrolla som du? Dina långa meningar har för mig blivit ett sätt att
    koncentrera mig på vad jag läser, här blir det inget skummande...
    Jag suger i mig dina ord och dina ordvrängningar och förunderligheter.
    Och njuter fullt ut, alltid lite överraskad på något sätt.
    Tack för inspiration och allt det smågalna som finns inom dig.
    Någonstans kan jag spegla mig i bitar av dig, känner igen mig.
    Grattis till två-åringen!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Har du inte norska som modersmål? Det märks sannerligen inte...
    Alltid roligt att läsa din blogg även om den irrar lite åt olika håll ibland. Men det är ju det som är tjusningen med den. Själv har jag bloggat i 8 år nu så ibland funderar jag på att lägga av. Samtidigt är det ju roligt när man får respons på det man skriver.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norska är mitt modersmål sant och visst. Som du skriver att få respons är roligt, det har blivit mer än jag trodde och det sporrar ju!
      Tack Ingrid!
      Klem på dig!

      Radera
  5. Det är både härligt och intressant att läsa din blogg och det är väl det viktigaste!!!
    Grattis till två år! Hipp, hipp, hurra! Hur skall du fira..?
    Varma kramar till dig och din roliga blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktigaste ja, men visst.Tusen tack till dig också!
      Kram

      Radera
  6. Din blogg besöker jag gärna, oavsett långa eller korta meningar. Det finns alltid innehåll i det hela... ibland litet tillkrånglat för mitt lilla hjärnkontor... Men kul är det ändå!

    Heja dig och GRATTIS till 2-årsdagen som bloggare!

    SvaraRadera

  7. Jag gillar dig och ditt skrivande, som ibland får mig till att läsa två gånger för att försäkra mig att jag fått med mig det viktigaste. :)
    Vad är det för brand du skriver om?

    Kram på dig ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tusen tack! Branden syftar på utbrändheten ...:-)
      Kram

      Radera
  8. Jag gillar din skrivstil, eller din stil att skriva. Ditt sätt. Rätt som en plätt.
    Långt eller kort, för varje sort. Som ord i en ström, upp i en dröm.
    Tankekramar ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrivstil - stil att skriva - stiligt skriva :-)
      Tusen tack Gerd!
      Kram

      Radera
  9. Tack Tove för dina långa meningar som är poetiska, din berätttarkonst och ditt sätt att formulera dina tankar i ett blogginlägg. Jag läser och jag njuter och ibland läser jag gärna föera gånger för att se om jag hittar nya tolkninga och nya upptäckter.
    Grattis till dessa två bloggår och jag hoppas och önskar att d eblir många fler.
    Och visst är du unik och kanske vi alla tillsammans bidrar till att stärka och utveckla varandra och låta det unika blomstra.
    Tack för att jag fått lärt känna dig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tusen tack! Att lära känna dig uppskattar jag jättemycket!
      Stor kram min vän!

      Radera
  10. Grattis till två års bloggande. Tack för ditt intressanta inlägg och att du delade med dig av din skrivar- och blogghistoria.
    Ser fram emot att få ta del av kommande års bloggande. Tycker mycket om ditt sätt att skriva, läsvärt, finurligt, tänkvärt, varmt, personligt och med knorr.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tusen tack! Uppskattar att du läser mig!
      Kram

      Radera
  11. Ditt sätt att skriva Tove är som en spännande färd med ord, måleriskt snirklande spännande resa med olika mål för dagen! Ibland måste en mening bara vara lång, hur skall man annars få med allt...det är som när vi pratar du o jag........då blir meningarna lätt långa, utan punkt....så är det bara! Gratulerar till 2 år! Stor kram/ elaine som fortfarande förblir anonym

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tusen tack!Anonyma du Elaine!
      Kram

      Radera
  12. Grattis till tvååringen! Det är fantastiskt att få skriva lite och dessutom tillhöra Blogglandia, ett fantastiskt land med otroligt trevliga människor! Stor kram!

    SvaraRadera
  13. Grattis till tvåårsdagen! Att blogga är en källa till glädje både för en själv och andra och jag tycker så mycket om att titta in här och få insikt i ditt perspektiv på tillvaron.

    Jag önskar dig en fortsatt bloggfin vecka!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  14. Haha! Min salig exman använde den sista meningen på ett annat sätt. Han sa: " Det sätter jag min röv i pant på".

    SvaraRadera
  15. Tack själv för din blogg och för ditt HÄRLIGA spontana skrivande.
    Ibland så fattar jag faktiskt dessutom ingenting av dina ord........Men då jag läser en gång till ( lite hjärngympa) så kan jag förstå lite vad du menar.
    Du är ju klurig , och liksom dansar fram med dina meningar lite lekande sådär.
    Men jag gillar din blogg ska du veta, och visst är allaläsare unika och välkomna.

    Ha nu det gott fina du.
    Kram till dig "ord-dans-lek-vrängaren"

    SvaraRadera
  16. Så det var barr och bös som du visade. Mmmmmhhhhh, då var jag i alla fall nära med min gissning;-)

    Stort GRATTIS till två-årsdagen! Då hoppas jag att du orkar blogga i minst sju år till som jag gjort. Började i februari 2008 efter "grupptryck". Å du vet din bloggs inriktning kommer att ändras vartefter oavsett varför du började. Å det är ju det som är så himla kul. Man anammar andra bloggares influenser liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack och kul att du var nära med din gissning. Nog kan bloggen ändra inriktning, sant och visst .. det får tiden visa ... Kommer att läsa hos dig också BP :-)

      Radera
  17. Stort grattis till 2 års bloggande!!! Jag har hållit på ungefär lika länge, drygt 2 år nu. Roligt läsa din historia om bloggandet och jag känner igen det där med att skriva fantasifulla uppsatser i skolan. Jag gillar ditt sätt att skriva mycket och dina texter är både humoristiskt kluriga men också med många djup och massor av klokheter. Man lämnar alltid din blogg med många tankar så tack för det.

    Ha en skön dag och många varma kramar från väst :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tusen tack Gunilla- du har ju läst mig länge nu!
      kram neråt väst! :-)

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Min konstutställning i september

Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl. Det är så rolig...