fredag 18 december 2015

Så har det alltid varit - Återblick- Lördagstema

Jag gör nu två flugor på smällen och knyter i hop lördagstema idag och nästa lördags.
Januari månads tema tar HeLena.
Februari tar jag.
Birgitta har flaggat för mars.

Tack för dina härliga teman denna månad Anna!
Övriga i gruppen hittar du t.h i menyn.

Dagens tema: Så har det alltid varit
Det är möjligt att så har det alltid varit.
Lika möjligt som att så har det aldrig varit. Vi människor är liksom vanedjur och tror så mycket så vi tror att det alltid varit så som det är.
Det är så det är.
Så har det alltid varit.
Men så är det inte.
Livscykeln, som faktisk vid närmare granskning kan ses som en tradition - är paradoxal nog att bringa oss ur och i fattning.
Så som det alltid har varit har det inte alltid blivit.
Så har det alltid varit är kanske knuten till traditioner. Och traditioner upplever jag mig inte ha så många av nu längre. Att jag sedan skapar några traditioner i det lilla kan omskrivas med vanor.
Traditioner kan ha viss betydelse i känsla av  trygghet och gemenskap.
Lördagstema inräknat!
Kyrkan är i mitt tycke en slags tradition. Föränderlig javisst ... förunderlig likaså ...outrannsakliga äro vägarna till och från traditionerna.

Återblick: (tema lördag 26/12)
Jag gör ingen halvårskoll, jag nöjer mig med 4 månaders återblick.
Så länge har jag nu ägt min tid sedan jag blev pensionär på halvtid och sjukersatt på den andra halvan.  Alltså halvers frisk och halvers sjuk ... ben som bär...  frysen full för att inte tala om det som finns i deli disken!
Flörtar friskt - ett nöje som jag taget upp då jag gick i pension. Varvar varannan dag på mina långpromenader: man med hund, nästa dag man utan hund. Så lägger jag till de med skägg och så vidare. Capskarar är en ras för sig. En viss spänst i gången är roligare än de mer ospänstiga.
Nu får jag dock betänka att jag bor i en liten stad och tänka på mitt rykte. Fast det är ju dumt vid min ålder! Alltid retar det någon. När jag dör så är det raskt ur världen!

"En stor julklapp från mig till dig" som gillar figurativ spännande konst där det böljar av tyger, vägg, ansikten och kvinnogestalter. Om Ola är enig i min beskrivning vet jag inte, men se själv!
Klicka här:Ola Sarri 


Glad Tove önskar God Jul
Här blir jullov fram till innan nyår!
Copyright Tove Olberg

61 kommentarer:


  1. Är du ute på flörtrundor? :D hi hi, det tyckte jag var kul... Menar du sjukpensionär det som idag heter sjukersättning? De har bytt namn hit och dit då man (jag) har svårt att hänga med.
    Så himla fint med ljusen och blommorna.

    Stor kram ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjukersättning motsvarar tidigare sjukpension ja.
      Flörtkram :-)

      Radera
  2. "Så har det alltid varit" (och så skall det alltid förbli) är det värsta en ny medarbetare kan mötas av från "gamla" uvar som har jobbat länge på en arbetsplats! Folk som är rädda för att något ska förändras på jobbet! Usch! Ha det så gott de sista dagarna innan jul! Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där har vi nog alla nån gång råkat ut för ja.
      Ha det gott du också!

      Kramen.

      Radera
  3. Varför kom jag plötsligt att tänka på filmen som visades för ett antal år sedan och där Mona Malm var huvudskådespelare? Apropå flirt! Jag minns inte vad den heter men innehållet var lite grann åt dina flörtrundor till :) Heja, heja....
    Ja, precis så är det för min del också, det som alltid har varit har egentligen aldrig varit. Konstigt men sant.
    En riktigt God Jul och Ett mycket Gott Nytt Friskt År 2016 önskar jag dig också!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Den tatuerade änkan tänker du på. Hon vaknar upp efter sin kollaps och där finns alla hennes 5 män kring sjuksängen.Via dödsannonser i tidningar söker hon upp begravningar av dessa hustrur där hon utger sig som nära vän! Haha - en tatuering vore kanske nästa steg... och sedan :-)
    Som det alltid varit har egentligen aldrig varit ... Övensens!
    Kram och det samma önskas pettasfolket!

    SvaraRadera
  5. Haha! Jag håller med Karin till 100%! Ditt liv verkar nu lite som den tatuerade änkans och jag är nästan lite avundsjuk på dig....men jag har ju Göran här hemma så jag struntar nog i flörtrundorna (fast de verkade kul). Så sant det där att "så har det alltid varit" ofta sägs av personer som är rädda för förändringar eller inte ids testa något nytt. Tänk så mycket nytt och kul man upptäcker om man gör som det inte alltid har varit. Ha ett härligt jullov. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha - du och Karin har erat på det sköna torra i gubbsvängen!Säkert fanns det lite flört då - och nu kanske! Den bästa flörten är ju den som leder till något varaktigt, vilket inte är mitt syfte ;-)) Gå utanför ramarna som vi s i förra inlägget!
      Kram

      Radera
  6. Älskar dina underfundiga inlägg!
    Jag har varit med om många olika beteckningar på "sjuksidan", har liksom jobbat på den kassan i 41 år, ojoj. Tog avtalspension vid 60, ångrar inte en dag av det. Blev friherrinna.
    Så du är ute på friarstråt, kanske med en låt, hihi, det gör du rätt i, tack o spaghetti.
    Julkram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spaghetti pletti metti!
      Vi förstår varan i ordleken. Härligt att du också gick i förtid för att bli friherrinna! 40 år på den sidan ja då vet du!! Stråtlåtkram!

      Radera
  7. Att flörta med livet, förändring, traditioner, passioner och förundran. Dina inlägg bjuder på en välgörande mix.
    God flirt och trevlig helg. Stora kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina goa du min tavel&diktvän av stora mått!
      Stor kram!

      Radera
  8. Så smart Tove att göra två flugor på smällen i juletid, det borde jag ha gjort själv. Det blir nog inte mycket tid för min återblick nästa lördag misstänker jag :-) Vilka fantastiska bilder länken till Olle Sarri gav! Tack för den julklappen och fortsätt flirta Tove, det låter underbart livsgnistrande! Rykten far som de vill i alla fall. Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt du besökte Sarri!
      Livsgnistkram kära bloggvän!

      Radera
  9. Så har det alltid varit. Nej, det har det inte. Sant. På den heliga Heden i Göteborg planeras nu byggnation. Ramaskri. Där ska sparkas boll för det har det alltid gjorts. Mitt i city, på stans bästa mark.
    Go kväll!

    SvaraRadera
  10. Ha, ha, så du är ute och flörtar! Inte så dumt med lite variation, jag föredrar utan skägg!
    Har kollat Sarris sida, jätteduktig konstnär! Tack för den klappen!
    GOD JUL!! Tove hälsar han ville mata änderna i dag och det fick han men när han skulle rida på dom då sa jag ifrån! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herregud, jag menar Love!!

      Radera
    2. Vad bra du sa till Love när han ville rida på änderna! Han är i en vild period nu märkte jag innan har for till erat :-)
      Kram

      Radera
  11. Du skriver som alltid väldigt roligt!
    God Jul och Gott Nytt år!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  12. Stort tack för länken till min sida Tove!

    Intressanta tankar idag. Det låter mysigt att vara pensionär tycker jag. Synd bara att du inte får vara helt frisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara trevligt Ola få länka till din konst!
      Mitt pensionärsliv är underbart. Sjukdomen sitter i en bränd hjärna, efter flera år med utmattningssyndrom sade det stopp.Jag har lärt mig leva med det och eftersom kroppen är frisk så går det bra. Lösningen med tidigt pensionsuttag valde jag för att få känna mig fri och leva nu.

      Radera
    2. Det där med utbrändhet är ett elände. Och verkar vara ett symtom på att samhället snurrar för fort. Många som upplever att de är otillräckliga på jobbet och kämpar på... tills kroppen en dag säger stopp på riktigt. Jag tycker du tog ett ytterst klokt beslut!

      Radera
  13. Tove! Jag ler och jag gläds, jag njuter och jag ler när jag läser. Jag ser dina promenader framför mig och jag kan se mig själv komma efter för att se att "allt verkligen inte är som det varit förr". För vi vet ju att tiderna förändras och vi med dem. Och om det är tur elle skicklighet må andra träta.
    Och om något alltid varit på ett sätt är det absolut dags för en förändring, för annars vet man ju inte om något annat.
    Tack för den härliga länken till Ola Sarri. Gav mycket! Och nytt!
    Föränderliga kramar till dig kära Tove.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då knyter vi ihop säcken tillsammans och trivs!
      Förstod du skulle gilla Sarri!
      Föränderliga kramar också till dig!

      Radera
  14. Underbara du... tack för ytterligare ett underbart inlägg. Härligt att du vågar flörta... jag tror jag glömt hur man gör :)
    Tack för länken till duktiga konstnären Ola Sarri... såå mycket härlig konst att se på där!
    Önskar dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håll tillgodo Anki!Mina inlägg blir som de blir :-)Inte har du glömt flörten .. den vilar sig bara ...härligt att du också gillar Sarri!
      Stor kram!

      Radera
  15. Att bli en flörtis tycker jag låter som en jätterolig grej att satsa på som nybliven pensionär! ;-D Vem vet hur det kan sluta???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi - hur det slutar har mindre betydelse ...

      Radera
  16. Men så trevligt du har på dina promenader. Flörtande kan aldrig vara fel bara spännande och bra för kropp och själ ;-) Ha en riktigt fin jul med många stärkande promenader. Varma kramar till dig fina vännen!

    SvaraRadera
  17. Träffande rubriker i synnerhet såhär i juletid. Det är förståeligt att lilla människan vid klamra sig fast vid traditioner mm, för att ens kunna inbilla sig att ha någon form av kontroll. Men som du skriver, själva livscykeln bygger på förändring och finns tydligen till för att rubba vår balans! God Jul på dig! Jag kommer också till Skellefteå för att hälsa på min fd häst någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rubba vår balans - ja visst - så livet är en balansträning :-)
      När du kommer så parkera hos mig för förtäring och samspråk. 10 min gång till stallet.

      Radera
  18. En riktigt GOD JUL och en stor kram till dig du härliga bloggvän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och mary och happy all!
      kram

      Radera
  19. När jag tittar in på din blogg så ger det en sån härlig känsla. Älskar verkligen dina inlägg.
    Vill önska dig Tove en riktig GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  20. Tusen tack Marie för dessa goa orden!
    Kram

    SvaraRadera
  21. Tack för din härliga blogg min fina bloggväninna.

    Kram och.....
    God Jul.

    SvaraRadera
  22. God jul och gott nytt år, Tove och tack för dina besök och fina kommentarer på min blogg! Idag har jag kokat konvalescentkola. Känner att jag har uträttat något stort - och gott. Vi ses!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gott det låter med konvalescentkola! Det ÄR stort!
      :-)
      Stor kram och själv tack! Vi ses - jag behöver dina bilder :)

      Radera
  23. Tänker du göra det till en Tovetradition? Att göra flirtande flugor på smällen? Jag blir alltid road och ibland får jag tänka till när jag kommer hit på besök. Är det bara halva Tove som vill ut och gå eller? God Jul på dig. Kram från en som känner igen sig och känner sympati för väggsmällarkompisar.

    SvaraRadera
  24. Skön kommentar att få Bosse! :-)
    Hela Tove går på tur!
    Särskilt tack för begreppet väggsmallarkompis!!
    God jul med stor kram!

    SvaraRadera
  25. Så har det alltid varit, men så kommer det kanske inte alltid att vara? Vem vet vad framtiden för med sig.....

    Julekram till dig <3
    Christina

    SvaraRadera
  26. Ett är säkert förändring blir det ju; -
    Julkram till dig! <3

    SvaraRadera
  27. Jag önskar dig en riktigt God Jul och ser fram emot fler finurliga inlägg. Kram

    SvaraRadera
  28. Tittar in och önskar dig en God Jul

    SvaraRadera
  29. Jag tittar in för att önska dig en frödjefull jul med nära o kära, god mat och allt vad du önskar dig!

    Julkram från Mia ;-)

    SvaraRadera
  30. Tack Mia!Önskar dig det samma!
    Julkram :)

    SvaraRadera
  31. Frid och fröjd i juletid önskar jag dig!!!

    SvaraRadera
  32. Att leva är att förändras, hela vårt väsen utvecklas och mognar så
    förändringen är ound­viklig i vårt liv.

    Traditionerna ? Jag tror att traditionerna skapades mycket tidigt, och att det har en viktig roll i livet.

    Men nu önskar jag dig riktigt Gott Nytt År och att alla dina önskningar gå i uppfyllelse !
    Kram på dig min kära bloggvän !

    SvaraRadera
  33. God fortsättning och gott nytt år till dig också!
    Kram

    SvaraRadera
  34. Sitter och Ler , du får alltid till det ,-))) Klarare hjärna finns nog inte att beskåda! ,-)
    Skulle kanske ha dig som "spökskrivare" på min blogg! ,-)
    Önskar dig ett Gott Nytt År!
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  35. Ler - ja för det mesta går det bra :-)när hjärnan är klar :-))
    Gott nytt år!
    Kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Dagens lilla 2 - Märkvärdigt

Är märkvärdig något en gör sig? Vill göra sig? Eller är det märkvärdigheten som gör en? Märkvärdigt eller inte? Märk värdigt.  Är in...