lördag 5 december 2015

Övning ger färdighet - Lördagstema

Anna  ger oss tema i årets sista månad. Med ett sant nöje i kropp o knopp ger jag mig i kast med
Övning ger färdighet.
Här är en möjlighet att framhålla just övningen.

Kroppsövning.
En sund sjel i et sunt legeme - norskan som har absolut samma betydelse  här i Sverige - en sund själ i en sund kropp. Inte bara kroppen - men också knoppen.
Knoppsövning.

Övning kräver upprepning. Upprepning kräver övning. Övning upprepade gånger ger ännu mer övade upprepingar. Upprepningsövningar ger färdighet.

Det är därför det tar lite tid att uppnå färdighet och på så sätt blir skicklig i sin handling och därefter gå till handling. Färdighetens innebörd alltså.
Tilläggas kan att övning inte alltid går som på räls. Det ingår några misslyckanden innan färdigheten är komplett. Slutar en övningen får en börja om - nästan iallafall. Kompletthet och fulländning är en rörlig företeelse med egenskap att  förändras. Så varsågod, återuppta övningarna igen.

Övning kan ses som en uppgift. Inövning kräver repetition och mycket praktik.
Många träningstillfällen medvetet och omedvetet.

Den största av alla övningar är livet själv.
Förståelse, vilja, lust, acceptans och en portion nyfikenhet samt nödvändighet inte minst, bildar basen för övning.
Förändringens labyrint.
Ibland undrar jag om inte övningen i sig är en färdighet -  som mina 100 hopp x 2/dagligen. Två resultat direkt - färdig och het.

Övriga i temagruppen finner du t.h i menyn.
Läs gärna runt :-)

Kommande tema:
12 En salig blandning
19 Så har det alltid varit
26 Återblick - ev. halvårskoll för den som önskar. Ett fenomen i lördagstema som visar på aktiviteter       under det senaste halvåret som de från början aktiva skapade.

'Exercitatio artem parat' (latin) övning ger färdighet.  

......  Exercisen gör en parat ...... (min tanke)

Pilbågeskyttens övning.
Jag ligger lite efter med kommentarsvar och  att besöka er runt om
men bågen spänns och efterhand träffar pilen just din blogg!
© Tove Olberg

36 kommentarer:

  1. Roligt att följa allas varianter på temat! Jag är också inne på att livet i sig är en lång övning på saker och ting och att det finns ett mål även i själva övningen, inte bara resultatet, hundra hopp två gånge dagligen! Bara det!!! Själv har jag inte hunnit skriva ngt inlägg, har luciakröning i morgon och tankar och energi på annat håll. Ha det bäst Tove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt med tema!
      Ha det bäst du också med allt du gör som lyser upp - efter lång övning Anna!

      Radera
  2. 100x2 - det kanske vore något att ta upp? Har mycket att ta igen av den sortens övningar.

    SvaraRadera
  3. Jag undrar om du övat länge på färdigheten att leka med ord som du gör. Det är unikt. Alltid lika kul att läsa och hela tiden blir jag överraskad av dina vändningar som jag inte räknat med. Jag gillar sånt. Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tror inte jag övat egentligen Gunnel - det rinner liksom bara till.
      Tack Gunnel för dina ord!

      Radera
  4. Pilbågen ger mig associationer till min ungdom då jag övade skytte. Det fans en slags "frånkopplad" koncentration som jag uppnådde ibland och då blev det fullträffar. En märklig känsla som kom först efter ganska mycket övning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet precis vad du menar med "frånkopplad" koncentration - flow! Det sitter där det ska i bakhuvudet och när det inträffar så flyter det.

      Radera
  5. Jag är ju ingen tema-skribent ... men jag upplever att du är en alldeles lysande sådan.
    Ett bra tema denna lördag ... :D

    Det där med pilbågen var fyndigt. :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla som skriver tema skriver på sitt sätt och "belysningen" är alldeles underbar runt om mig.
      Pilbågen kom som en blixt från klar himmel då jag skulle bilda till inlägget :-)
      Kram

      Radera
  6. Man spänner sin båge efter bästa förmåga.
    Jag tror att man aldrig blir riktigt färdig i övandet...alltid bär det lite grann ut på
    den yttersta grenen och när man väl är där och tror att man har nått fram, så upptäcker man ofta att grenen är längre och tunnare och det är bara att traska vidare igen och igen.
    Jag känner igen Karins frånkopplade koncentration i gevärsskyttet som jag har tränat lite grann för längesen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så absolut enig i dina rader Karin! Frånkopplingen som är flow!

      Radera
  7. Härliga du. Blogglandias härliga ordvrängare. Love it!

    Trevlig lördag till dig!

    SvaraRadera
  8. Jag älskar att öva mig!! Brukar säga att det är vägen till en färdighet som roar...! Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Ha haha det där stämmer ju på pricken, bra skrivet, nu ska jag ta till mig dina ord och med humor peppa mig med dom när jag får lust att lägga av.
    Jag tappar lätt lusten nu för tiden, förr tvingade jag mig själv.
    Men med dom här orden i ryggen så är det väl själva den också om jag inte ska hålla ut med något jag bestämt mig för! ,-)))
    Ha det nu jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt när det stämmer på pricken!
      Vet hur det kan vara med lusten då och då!
      Lycka till goa du!:-)
      Kram!

      Radera
  10. Övning ger färdighet, men övningen måste också hållas vid liv, för det är färskvara.
    Ordvrängarkram till dig fina Tove ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så perfekt ord om övning -färskvara!;-)
      Stor kram

      Radera

  11. Ordvrängningspilbågeskytten!

    Kam ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minsann finns ordvrängeriet även hos dig bruden!!
      :-)
      Kram

      Radera
  12. Tove! Jag läser, tänker, funderar, njuter och instämmer i ditt inlägg.
    Det är så roligt och stimulerande att läsa dina texter och en övning och utmaning att hänga med i dina ordrvrängningar.
    Jag gör så gott jag kan och övar vidare.
    Stor övningskram som kanske kan övergå till färdighetskram efter träning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en verkligen idog övare du!Tack Ditte!
      Stor kram!

      Radera
  13. Som läsare gläder du mig mycket med din färdighet att formulera. Jag hoppas också att du inte uppnår sådan färdig het att du upphör med dina språkliga övningar som alltid är så finurliga och inspirerande. Ser fram emot många fler inlägg.
    Ljus adventskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de orden. När orden inte längre finns för mig ... ja, då har något hänt!
      Inläggen kommer :-)
      Tisdagskramen!

      Radera
  14. Njuter som alltid av dina ord... du beskriver alltid alla teman på ett alldeles eget och helt fantastiskt sätt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt höra Anki!Tack!
      Kram

      Radera
  15. Du har rätt, själva livet är största utmaningen. Ett spel där förutsättningarna ändras hela tiden, men som ändå någonstans verkar ha någon konstig logik... den som lever får se...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du fångade upp det ... någon konstig logik, den som lever får se.

      Radera
  16. Ja, nog bestå livet av övning, upprepning och prövning och sen rullar allt på om och om igen och kanske är det just det som är charmen med livet... att vi aldrig vet vilka övningar och upprepningar vi kommer att utsättas för. Vi kan bara önska och hoppas att vi kan se det vackra i allt det där som pågår hela tiden.

    Lev väl och ha en fortsatt fin adventsvecka!
    Kramar Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den absoluta charmen - och harmen med livet!
      Kramar!

      Radera
  17. Det kallar jag för fin ordvändande bokstavsplacering och en bra meningsbildning. Gjorde att jag kände för att läsa texten flera gånger, så att inget gick förlorat av innehållet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅ jag bockar tackar och övar på :-)Härlig kommentar att få!

      Radera
  18. Även om jag inte är med i Lördagstemana så är det alltid lika trevligt att titta in till er som är med. Jättebra inlägg du gjort !
    Kramar till dig Tove uppe i Skellefteå ! Har ni någon snö eller blommar det ? :)
    Ha en fortsatt fin vecka !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir så glad när du tittar in Marie!
      Snötäckt nu igen. Första snön regnade bort.
      Kramar!

      Radera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...