måndag 28 december 2015

Kvällen mot natten


En liten förkylning på skalan 1- 5 ligger på 2 > 3 än så länge, vilket gör att de planer jag hade om att besöka vänner/bjuda hem vänner inte blev av så jag öppnade bloggen istället - och fann detta bland utkasten:


Jag njuter kylan i rummet! Det är inte svalt - det är kyligt!
Sängen är vilans hägring. Mörkret sluter sig omkring mig. Den bästa stunden på dygnet då kroppen finner vilan, skuldrorna och höften sjunker ner i den falska tempuren. Men den gör sin nytta och kroppen älskar den.

Tickande ljudet skänker rummet utrymme, tidlös i tidens perspektiv.
Ännu en dag av alla de som kanske är utmätta. Mätt av dagar är jag långt i från. Bara av denna dagen.
Natten är dagens moder. Fadern är tidig morgon gryning och de sekunder som skymningen smyger in och bryter dagen till kväll. Kvällen är nattens förspel.

I kväll lägger jag en musik-cd på min spelare som stått på mitt nattbord i många år.
*Jesus bleibt meine freunde av Bach på volym passande för de låga partierna och lagom för de höga. Det finns en hög mjukhet i sången. Jesus må så vara - för mig passar livet är min vän bättre.
Vi har en sak gemensamt jag och Jesus - vi bad inte om att bli till. Jesus blev ju till på ett annat sätt än jag. Men vad vet jag tänker jag i mörkret där vintertäcket täcker min kropp och jag drar det helt upp så det nästan täcker näsan när jag gör min fjärde vändning för kvällen.
En måste lägga till sig ...

*Bist du bei mir har passerat.
*Händels Ombra mai fu passar så bra på vänster sida.
Det tar sin tid att ligga in sig. Jag ska genom stabilt sidoläge. Ostabilt sidoläge som är Gudaskönt just i tre fyra minuter.

*Händels Lascia Ch´io loggar in min korta dagsresymé. Gjort är gjort, men något kan jag göra  eller göra om i morgon. Människorna passerar hjärnan - så tar en dröm över, men inte på riktigt än.
Just den stunden av att sväva i kyld rum kan  ge en minuts ångest ...

*Schubert´s Ave Maria hymn an die Jungfrau  på nära fem minuter ger oftast bra avslappning - kroppen sjunker mot tempurerersättningen som är mycket mottaglig.  En jungfrulig vändning, den femte i ordningen är klar.
Den sjätte vändningen är väl då att betrakta som fruelig.

Normalt så är sömnen nu mycket nära; men lagom till
*Giordanis Caro mio ben är på avslutningen så vänder jag mig för sjätte gången.
Då är sömnen ä så nära, kroppen vilar i tempuren och hjärnan är sluten i öppningen för drömmarnas platå.
Vändning 7 är utförd.

Nu står tiden stilla! Täcket värmer, jag är trygg och jag är glad över att just jag ligger här där tempuren ger temperaturen i kroppen och själens horisont flyter fritt mellan medvetet och omedvetet.
Och så infaller vändning åtta.

En vind passerar kinden, strejfar näsan, jag hör min egen suck i ett andetag som tar andan.
Tick tack. Någon gång ska jag kolla på de där orden som musikstyckena syftar på.
Men för en stund inbillar jag mig att de är till just för mig. Så förmätet härligt.
En liten kugge i livets hjul.

Skänk ro över dagens vara
i nattens klara
in i sömnen
 Rika vingar
åt dagens vedermödor slingar
sig en stig i snår och èn
Vaken i morgon, inte sen
för kort är tiden
jag  är i siden.

Copyright Tove Olberg

24 kommentarer:

  1. Tänk att finna något så vackert ibland utkasten. Orden i musikstyckena brukar låta oss höra dem precis när vi behöver. Jag tänker att det är det som är fint med musik, vi hör precis det vi vill och behöver höra just där i stunden.
    Dikten är både vacker och vemodig på samma gång, men mest vacker...Livet är vackert <3

    Krya på dig! Och ha det fint!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  2. Härligt att hitta på utkasten.
    Nu får jag önska dig en ny fin vecka.

    Kramelikram på re.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för besöket och det samma till dig!
      kram

      Radera
  3. Tråkigt med förkylningar, men utkastet värmer skönt! Trevligt i alla fall att du öppnade bloggen! Kram

    SvaraRadera
  4. Att du kan skriva så fint om något så vardagligt som att lägga sig till rätta för att sova. Jag har nickat igenkännande många gånger. Vilken tur att du öppnade upp bloggen! Ha det så mysigt och hoppas att förkylningen blir väldigt kortlivad. Kram

    SvaraRadera
  5. Geddfish säger Krya
    och tackar för Toves Nya
    Bloggutkastet, som värmde gott
    Något litet frö det säkert sått
    Utsökta tankar
    I drömlandet vankar.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rimm-och ordlekskram i stora mått!Tack!

      Radera


  6. Hoppas du somnade efter fjärde vändningen, blir det för många så kan det bli som förgjort och vändningarna blir till rena träningspassen. :)

    Krya på dig finaste Tove ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha - kul kommentar! Tack!
      Krams

      Radera
  7. En härlig och lite annorlunda berättelse Tove ! Tänk vad man kan hitta bland utkasten ?
    Helt underbar musikval, den älskar jag bara !

    Skickar en stor värmande kram till dig !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annorlunda - ja kanske det hihi ...
      Kram

      Radera
  8. Ditt inlägg är som symfoni. En hyllning till livet, dygnet och viloläget. Poetiskt och med oväntade vändningar. Utmätta dagar, mätt av dagen...
    Stärkande kryapådigkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅÅ en symfonisk kommentar!Tack!
      Styrkt av kramen kram

      Radera
  9. Känner igen alla vändningar innan det är dags att möta John blund och träda in i drömmarnas land. Musik är något jag ofta somnar och slappnar av till! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack --- träda in i drömmarnas land ja ... vända sig in i :-)
      kram

      Radera
  10. Tänk att hitta så vackra rader bland utkasten. :) Extra skönt att hitta något redan färdigt när man inte mår riktigt bra ... Detta var ju väl värt att dela med sig av. Tack för det.
    Krya på dig nu, så du kan börja det nya året frisk och pigg ...
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utkasten ja - de ligger till sig kan en säga ...
      Tack och Kram

      Radera
  11. Vilken underbar text! Och den bara fanns där bland dina utksat...
    Musiken du nämner i texten känner jag väl igen men nu har styckens fått en annan och för mig ny dimension.
    Musik kan vara läkande och få tankarna att följa efter och visst är dessa musikstycken till för dig.
    Stror kram och tack!

    SvaraRadera
  12. Tack Ditte!Musik är läkande och meditativ!
    En dimention till!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  13. Vilka pärlor du har bland utkasten!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Dagens lilla 2 - Märkvärdigt

Är märkvärdig något en gör sig? Vill göra sig? Eller är det märkvärdigheten som gör en? Märkvärdigt eller inte? Märk värdigt.  Är in...