lördag 12 december 2015

En salig blandning - Lördagstema

En är helt klar. Det är en.
Blandning också. Det är en blandat med flera/mera.
Med salig knepar det till sig något i blandningen.
Dagens tema som Anna gett oss är hur inbjudande som helst!

För det mesta tänker jag på salig blandning som en röra av allt vare sig det hör dit eller inte.
Rörigt kan ha något religiöst över sig.
Salighet defineras av NE : Tillstånd av gemenskap med Gud!
Där kom det, betydelsen alltså.
Närmare Dig min Gud sa kärringen då hon flyttade sin säng upp på vinden.
Som död önskade kärringen sig att bli salig får vi tänka.
Salig kärring i åminnelse.

Sökning på nätet gav mig följande:
Salig; adjektiv
1) frälst
2) lycklig, upprymt
3) om person död, bortgången

Trångt om saligheten sa en kvinna som steg på bussen i förrgår då den var överfull av skolungdomar och enstaka åldringar som en man, jag och den nypåstigna.
Trångt var det! Men saligheten förväntas kanske inte finnas just på en buss.
Betydelse 2) beskriver stämningen till fullo.
Nu visade det sig att mannen var präst, en får anta att han uppfyllde betydelsen 1).
Några döda fanns således icke på just den bussen.
Saligen salighet finns det gott om på kyrkogårdarna, men inte ens det vet vi säkert.

Saliga äro de som söker .... via nätet på synonymer, ordböcker och gör sin egen blandning  om "i känslomässigt tillstånd"
På engelska: Beatitud, blessness
tyska:  Glückseligkeit
spanska: Beatitud
franska: Béatitude -  je taime (mitt tillägg)

Jag kom till höjdpunkter då jag besökte synonymer.no samt kryssordshjelpen.no!
Norge, Norge -  ni vet när en norrmann eller kvinna vinner på skidor och hur det låter då.
Synomymer. no hade 2 Meningsgrupper av ord där jag bland annat fann ellevill - vilket fritt översatt kan tänkas nära galenskap, upprymd euforia!
Dessutom hade de grupp med andra relevanta träffar!
Som kuriosa kan jag nämna att dessa  meningsgrupper tillsammans innehöll 75 ord!
Då hade mitt bidrag till en salig blandning uppkommet i total salighet/rörighet och sannolikt torde jag inte behöva flytta sängen upp på vinden.

Tredje adventen står för dörren - visst är det något saligt över ad vent?

Övriga saliga i temagruppen hittar du i vanlig ordning t.h i menyn.
Kommande tema
19 Så har det alltid varit
26 Återblick - en halvårskoll för den som önskar, urminnesdeltagarna i lördagstema hade denna vana.


Copyright Tove Olberg

42 kommentarer:

  1. Jag blir helt salig när jag läser din blandning av förklaringar. Bara du kan blanda på det viset. Underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel! Du är själv en god blandare :-=)

      Radera
  2. Det finns ingen som kan få till det med orden som du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men vi är nog flera ...:-)

      Radera
  3. Svar
    1. Å det var då en utmärkelse - tusen tack!
      Kram

      Radera
  4. Du är en salig blandning hela du, Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ha ha - det ligger något i det Karin - tror jag:-)

      Radera
  5. Intressant det där - som att smaka på varje ord - dissekera det - sätta ihop det - till något nytt .......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla för den kommentaren, den värmer!

      Radera
  6. Känner mig lite hjärntvättade går omkring och är så himla salig hela tiden! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortsätt salig vandra!
      Salig kram!

      Radera
  7. Du har lyckats få till en alldeles suverän salig blandning i ditt inlägg - man vet varken in eller ut. I min värld har uttrycket "salig blandning" inte så mycket att göra med religionen. För mig betyder det ungefär som "en riktig röra". Håller med Karin för övrigt.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen Tack Ingrid!
      Kul att du är inne på spåret som Karin!
      Stor kram!

      Radera
  8. Jag njuter fullt ut av din saliga blandning. Ditt sätt att leka med ord och meningar, betydelser m.m kan få vem som helst att bli salig....

    Ha en härlig salig tredje advent och Lucia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Karin, vi delar på saligheten!
      :-) kram!

      Radera
  9. Tove! Här har jag läst och läst och fastnat vid nästan varje mening för att tänka vidare.
    Och jag blir salig, på mitt sätt, när jag läser och ser hur du får saligheten till ren poesi i dina förklaingar.
    Fantastiskt och njutbart!
    Saliga kramar och du får tolka fritt vilken förklaring jag tänkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å så härligt du läser mig!
      Tolkningen gör sig gällande du filosofia!
      Salig kram!

      Radera
  10. Huvudsaken är att var och en blir salig på sin fason - tänk om världen ändå såge ut så! Men vi lördagsbloggare blir det i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har många poäng i din kommentar du!

      Radera
  11. Texten hänger jag inte med alls. Min IQ klarar liksom inte det;-) Men synonymer.se (i mitt fall) ÄLSKAR jag:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt OK BP :-)
      Att gilla synonymer delar vi!
      ;-)

      Radera
  12. Tack för ännu en underbar och fyndig text. En i sanning salig blandning. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för kommentaren!:-)
      I sanning en salig kram!

      Radera
  13. Vilken underbar salig blandning av allt! Du är en sann ordekvilibrist och jag vet ingen som kan balansera så bra i konsten att uttrycka sig så som du!
    Önskar dig en härlig luciadag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack för ordekvilibrist - men helt ensam är jag nog inte .. men kommentaren värmer gott.
      Kram

      Radera
  14. Vilket salig blandad konfekt du bjuder oss på.

    Trevlig och Glad Lucia önskar jag dig.

    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan en säga ja en salig konfekt! Ta gärna en till du!
      Kram

      Radera
  15. Saliga äro de som har barnasinnet kvar ty de ska besitta jorden! Hoppas att det ligger någon sanning i den saligheten. Då skulle vi få en bättre värld! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där er helt sant Solveig!
      kram

      Radera
  16. Fick läsa två gånger för att hänga med... gillar resonemanget dock! Jag brukar säga att jag blir 'salig' över något och då menar jag 'lyrisk' eller 'upplyft'. Saliga blandningar finns det gott om hemma hos mig i alla högar som ligger och väntar på att bli sorterade. :)
    Hoppas din vecka blir bra! Kram! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint du gillar resonemanget Marja. Inte alltid jag själv hänger med heller i det saliga ... Så du har också sorteringshögar? :-)
      kram!

      Radera
  17. Ja det var en salig blandning. Gillar verkligen dina blogg inlägg för du får verkligen igång mig. Så nu ska jag grunna vidare på detta tema. Saliga äro de tacksamma... för jag är så tacksam för att du är du.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tack å tack!Saliga äro de två tacksamma du och jag!
      kramis!

      Radera
  18. Tack för din fina kommentar Tove. Var tvungen att kika in på din blogg. Mycket tänkvärt här. God jul önskar jag! http://olasarri.com/blogg/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt besök också och lämnad kommentar som jag blir glad av!
      Lägger en länkpå lista till dina fantastiska konstverk!

      Radera
  19. Du har verkligen fått till en blandning på detta tema som imponerar! Har inte funderat så mycket på det där med saligheten innan jag tittade in hos dig. Allmän röra var nog jag också inne på. Men här fick det hela minsann fördjupas - i vanlig ordning - ska tilläggas :-) Kram på dig Tove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna som dök i fördjupningen! :-)
      Kram

      Radera
  20. Salig blandning - är inte det någon sorts glass det?

    SvaraRadera
  21. Om du blandar alla glassar från olika tillverkare får du en salig blandning :-)

    SvaraRadera
  22. Ja, nog är det något saligt över advent. En salig väntan på en ankomst... åh nu blev jag sugen på att gå och titta på en fin julkrubba i kyrkan...

    Hoppas att du får en fin vecka! Kramar<3

    SvaraRadera
  23. :-)se där ja - ut på julkrubbeletande!
    Kram!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...