söndag 8 november 2015

Var god dröj; omkoppling sker

Veckans citat:

"Är dina vänner enögda,
så se dem i profil"
Caroline Lewenhaupt.
Ideén till citat med foto saxade jag från
marittsfoto.blogspot.se

Kollade på Wikipedia; här kan du läsa om henne, en spännande kvinna,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Caroline_Lewenhaupt
Bilden på enögden är av en tavla i acryl målad av bloggvän Lollo imitttankerum.wordpress.com
Profilerna är ett tryck av en oljemålning som min vän Elaine Olson målat elainemaleri.se

Som utmattningssyndromiserad vistas jag ofta i svårigheter med koncentrationen - vilket i igår utspelade sig mycket tydligt.
Pontus säger:
HÄR vimsig brukar du inte vara!

Tillståndet kommer då jag bemärkt eller obemärkt blir sliten, dras in i en karusell av känslor, vilja och tyckanden med total energibrist som följd.
Det är inte längre någon katastrof för mig, men tar på krafterna eftersom reservkrafter inte längre finns som förut.
Positivt tänkande i akut skede har ingen effekt, snarare förvärrar det.  Jag flyter hellre med, men det är lite svid i att inte med viljan kunde kontrollera och styra upp mig som förr, därför är det också en sorg i detta - men det goda tänkandet är nyttigt då "anfallet" glidit över.
Det kallas acceptans då!

Det yttrar sig i huvudsak på två sätt:
"Var god dröj omkoppling sker" eller "Total error -  Försök igen om en längre stund"

Veckans  bild; 
Denna bild symboliserar för mig utmattningssyndromet på ett ljust sätt
Skön fortsatt söndag tillönskas min fasta och ofasta läsare!
© Tove Olberg

10 kommentarer:

  1. Vilket bra klokord! Enögda människor finns det gott om! Ha det så gott! Kramar

    SvaraRadera


  2. Jag flyter med då går det bäst, börjar jag dona själv går det åt skogen.

    Kram ❤️

    SvaraRadera
  3. Där borde jag träna mig mer. Att flyta medströms är mindre krävand eän att försöka ta sig motströms. vissa framsteg har jag gjort, men en del återstår. Och att spara på krafterna vore vist. Tack för detta käraste tove. Du är så klok!
    Citatet var klockrent!
    Målningen med profilerna har jag sett i verkligheten och den gjorde ett strakt intryck på mig. Verkligen!
    Stor kram Tove!

    SvaraRadera
  4. Håll till godo när du flyter medströms! Tror det behövs finnas där på livstid det där ....är så lätt att halka in i gamla strömmar ... Citatet är som du säger klockrent!
    Visst är den målningen av Elaine fin!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  5. "Är dina vänner enögda", hahaha....nej, jag känner nog ingen som har bara en öga !
    Känner inte ens Enögda pirater.

    Ja, och bilden ?? Jag kan inte se dig på den där bilden, inte ens på på ett ljust sätt ? Jag ser dig som en spännande kvinna ! mera än Caroline L.

    Vilken mysig hem du har Tove ! Läste din tidigare inlägg, och tittade på alla bilder, så hemtrevligt i dina, (inte dina) hihi.. men i bostadens 44 kvadrater ? Känns så litet, för våran lilla sommarstuga är inte större.

    Allt gott till dig vännen, och en varm kram så här i höstrusket !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enögd är jag nog ibland ... tusen tack för besöket och för uppmuntrande kommentar Amanda! Jag är praktisk lagd med tanke på ytan ...
      Varm höstruskkram till dig!

      Radera
  6. Jag känner väl igen mig i den där plötsliga förvirringen. Jag läste en artikel i läkartidningen att utmattningssyndrom syns på hjärnröntgen, som en skada i hjärnan. Jag föreställer mig att även om den läker så finns ärret där och man är känslig för livet.

    SvaraRadera
  7. Ja, det så är det, känslig för livet!

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...