torsdag 5 november 2015

Tvätten - poesi


Många ombyten
fyller mina skåp
tillika lådor
En överfull tvättkorg
- inget problem

 I tvättstugan
tre tvättmaskiner
ett torkskåp
två tumlare
en mangel
- förhållandevis
gott om tider

I dag har jag packat
stora väskan
-det blev två

Klockan elva
låser jag upp dörren
träder in i stugan
- välsignade tvättstuga
välsignade tvätt

En vardagslycka
gestaltar sig
- tvätta sin byk
i maskinen
i hjärnan
- har precis samma nytta

Solen skiner
luften är frisk
det blir utetork
- välsignade doft

© Tove Olberg

8 kommentarer:




  1. Kram på dig denna torsdag! ♥

    SvaraRadera
  2. Att tvätta behöver inte vara vare sig tråkigt eller jobbigt.
    En vardagslycka och ett RENT nöje ! Om man har en tvättstuga och allt som ingår ! Precis som du har i din tvättstuga !

    Rena kramar vännen !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha - ett RENT nöje minsann!
      Rena kramar i retur!

      Radera
  3. Tove! Jag har sagt och skrivit det förut, du är fantastisk med dina ord. Jag läser, ler och tänker att i helgen ska tvätten gå som en dans. (Och det finns ju olika takter...)
    Stor tvätt och torkkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte! Det finns olika takter i tvättdansen :-)
      Kram!

      Radera
  4. Jag är så glad att jag har egen tvättmaskin nu. I och för sig bor jag i ett hus där tvättstugan är långt ifrån fulltecknad... men ändå är det väldigt skönt!

    Lycka till med din byk. Skönt när man tömt det mesta i tvättkorgen!

    SvaraRadera
  5. Hade samma tanke att skaffa mig en egen, men det har inte blivit än ...
    :-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Eldfängd tanklock

Min gamla Golf - som jag hade i slutet av 80 talet. Hel mellan hålen  och hål i kylaren som jag lagade med malen ingefära var tredje dag un...