måndag 9 november 2015

På Södermalm, via Nacka till Ekerö

Här kan du läsa om första delen av min sensommarresa.
Sent omsider kommer här fortsättningen.

En härlig resa när jag drar upp ankaret från vardagslivet hemma i norr. Nu flyter jag med lotsen, näspekarn och nuet.

Vi har  ätit en god och trevlig frukost hos Ditte, Bosse gör oss sällskap. Jag ska tillbringa resten av dagen tillsammans med henne!
Utgångsläget är Södermalm, Norra Hammarbyhamnen, men vi slussar inte ut i Årstaviken - vi går!
Gångare som vi är båda två så har vi det riktigt fint. Kolonilotterna ger en härlig inramning från vår högra sida med vatten på den vänstra - och jag njuter verkligen turen. Samtal och synintryck ger minnen som känns livbara för alltid!

Utsikt från Dittes balkong mot slussen Norra hammarbyhamnen
som leder ut i Mälaren från Östersjön


Denna bobåt  är en pärla
 - se det från ovan
(Jo, jag vet att det finns en zoom på kamera)



Jodå,  vi  är på väg mot  Årstadviken

Nu lämnar vi  Norra Hammarbyhamnen

Fridfullt guppar de ... jag har ännu inte lärt mig zoomen på min nya kamera ..

Här är vi uppe på Skinnarviksbergen  

Ditte, min guide och ledsagare
Hon är fantastisk med kunskap och kännedom
och rolig att gå till sammans med

Välgörande utsikt, god fröjd i kroppen efter stigning.

På vägen hemåt går vi förbi Maria Magdalena kyrkan, där vi stannar av vid Evert Taubes grav.


Rosen vilar ochså här.
Vi går förbi Medborgarplatsen, passerar Götgatan, Att skriva så här i långt efter är ingen höjdare, för alla platser vi passerade finns i upplevelsen, men inte namnen på dem. Men jag har varit där!

Efter den sköna långa promenaden  - jag vet sedan förr och har inte blivit mindre medveten om att jag skulle stortrivas i  Stockholm som boende - så äter vi en jättegod lunch vid Dittes matplats med utsikter och samtalens insikter infinner sig.

Här är Ditte i logistik-farten och lägger upp resrutten som det var tänkt från början.
Dotterns bil ska lånas, vi ska hämta den i Nacka innan vi beger oss till Ekerö.
Efter kontakt med Elaine där ute, så blir damerna - jag är ju resenären som "fraktas".. eniga om
att vi ska ta färjan från Slagstad över till Ekerö för att släppa köerna. Hipp hipp ännu mer äventyr för mig!
Jag känner mig privilegierad som har fått en ny vän som tar mig till en gammal vän!
Möten, mellanmänskliga möten - ni vet mötens betydelser! 
Så bussar och t-banar vi till Nacka och hämtar bilen. Ännu mer utsikt från Dittes dotters balkong.

Så anländer vi Ekerö. Elaine tar i mot oss med soppa, och det blir en mycket trevlig stund där vi trivs gott alla tre. Ditte får se och uppleva Elaines tavlor - hon är en skicklig konstnär Elaine och har ett fantastisk hem.
                                      Ditte och jag avslutar alltså vår härliga dag här hos Elaine
                                       som jag nu gästar några dagar.
                                       
Tusen tack än en gång för denna fina dag, för gästvänlighet och                                                       gemensamma upplevelser!

Besök gärna Dittes blogg, här, inlägg 1/9, 2/9, 5/9 och 7/9 de kompletterar min egen på ett bra sätt; Hon skriver och fotograferar mycket bra.

© Tove Olberg

16 kommentarer:

  1. Tack för fina bilder. "Ditte" verkar såååå mysig och berikad av så mycket kunskaper.
    En Värkligen fin bloggvän.
    Förstår ni har det trevligt hos henne.

    Kramkram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Vi har det så trevligt; Ditte är som det verkar :-)
      Kram glad du!

      Radera
  2. Tove! Tusen tack för denna dag vi upplevde tillsammans. Det blev ett riktigt "möte" och vi upplevde mitt Södermalm tillsammans.
    Nacka, hade nästan glömt detta....och sedan färjan till Ekerö från Slagsta. Helt nytt för mig, men så trevligt. Och Elaine, ännu ett härligt möte denna dag.
    Berikad! Ja, verkligen. Tack för att du finns! Hoppas vi kan göra detta igen och med lite variation...
    Stor kram!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan tvekan vilken dag! Vi söker få till ännu en dag, vad variationen anbelangar känner jag full tilltro till min guide!!
      Möt i mötet möts!
      Godkram!

      Radera
  3. En bra guide är guld värd när man verkligen vill uppleva intressanta saker. Vilken härlig resa du beskriver. Ha det gott.

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig sensommarutflykt du har gjort tillsammans med en bloggvän, har jag förstått! Tänk så mycket det finns att se i huvudstaden!

    SvaraRadera
  5. många upplevelser blir det i huvudstaden som förstärks av möten!

    SvaraRadera
  6. Jag förstår att Stockholmsresan blev en höjdare med en så kunnig ciceron som Ditte. Något att tänka tillbaka på däruppe i norr när snön viner runt knutarna.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, Ditte är en underbar guide tillika vän!
      Kram

      Radera
  7. Vilken härlig dag ni hade! Måste vara guld värt att ha Ditte som guide och hon fick träffa din trevliga konstnärsvän i gengäld, vilken kombo! Trevligt inlägg! Varma kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. En underbar dag som sagt! Kombo de luxe nästan :-)
      Varma kramar

      Radera

  8. Hur har jag kunnat missa detta Tove?
    Fina bilder från i somras å nu är du tydligen här igen.
    Hoppas du Har det jättetrevligt vilket jag är säker på att du har.... Stor kram fina du ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa Comsi, jag är inte där nu - jag skrev färdigt sent om sider från i sommar!
      :-) Stor kram till dig också!

      Radera
  9. Härliga bilder du delade med dig av från din trevliga resa till Stockholm. Det får mitt hjärta att bulta lite extra då Stockholm är "min" stad. Tack Tove för en härlig tripp bland fina vyer !
    Önskar dig en fin resterande vecka !
    Kram !

    SvaraRadera
  10. Men hej Marie! Jag har tydligen missat denna kommentaren från dig - tusen tack! Om jag hade haft råd vet jag att Stockholm skulle bli min nästa stad - men med vänner får jag uppleva härliga saker där!
    Kram

    SvaraRadera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...