måndag 23 november 2015

Norsk text är poetisk

Av og til så blir det bare norsk, Vakre blomster som Forglemmegei.  Jeg er glad i deg. Takk for maten, nå er jeg forsynt.  Har du opplevd riktig kjärlighet? Syltetöy på brödskiva. Vaskeklut er fint å ha. Tyttebär og stikkelsbär. Veldig skikkelgi i sitt arbeid. De er så flinke. Jeg har en kusine og en fetter. Tante finnes ikke lenger. Onkel lever i beste velgående.  Bestemor overlever nok alle sammen.
Så hvorfor ikke lage et dikt når jeg likevel sitter her og plundrer litt med ord? Jeg vill gjerne gjöre leseren oppmerksom på at enkelte ting av det som sies her er bare  påfunn. Å lyve litt gjör vel ikke noe?

Skjönner du ikke noe? Da må du bare spörre, det er helt greit!



Lyset

Tenner lys
for deg
meg
oss
- vi
lar flammen blaffre
finne seg en egen vei

Istormen
slukner den
i stille
tenner vi den
- om igjen.



Lyset brenner eller glör
alltid
- når det slukner
finner det en annan vei

Med stor tålmodighet
mot
i det mörke
som pröver seg
- tenner jeg et lys
for deg
for meg,
for vi
for oss


På "Galleri Klara Ovidia", min konstblogg finner du målarnytt.
Välkommen dit om du har tid och lust

© Tove Olberg

20 kommentarer:

  1. Norska tycker jag är ett vackert språk. och nästan lättare att förstå än danska även om jag bor så nära Danmark och är där ofta. Hälsningar från ett snöigt Skåne.

    SvaraRadera
  2. Danskan är inte så lätt, men jag gillar den. Förstår mer då jag tänker på norska :-)
    Klem o Knus kom jag på att kram heter på n+d....

    SvaraRadera

  3. Där kom den! :-)

    Så fin dikt ♥♥♥

    Kramen ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Der kom den .... kanskje kan det bli mer ... tusen takk!
      Klem

      Radera
  4. Jag är så imponerad av människor, som har förmågan att skriva vackra ord och tankar om tingen kring oss. Och så fint illustrerat!

    SvaraRadera
  5. Jag har ju bott 1,5 mil från norska gränsen och hade mycken kontakt med de norskar som arbetade i Sverige. Åkte tidvis över till Norge och spenderade en dag.
    Gick en kurs i Oslo en gång "Kvinner til ledelse".
    Så söt liten dikt av dig!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörs ut som en fin kurs det Gerd :-)
      Tack!
      Diktkram!

      Radera
  6. Tusen takk, kjaere Tove! Jag förstår ju allt och kan fortfarande prata norska men skriva språker kan jag inte längre. Tyvärr!
    Din vackra trext talade särskilt till mitt hjärta och även dikten om "Lyset".
    Tack för att du finns !
    Stor klem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjäre du det var bare hyggelig!
      Jeg skriver faktisk for å holde det vedlike - men det forandrer seg jo det merker jeg da jeg leser norsk og ser på NRK play. Stor glede gir det meg når du leser og blir glad i det du leser Ditte! Tusen takk! God klem!

      Radera
  7. Vackert och stämningsfullt. Dina ord och bilder lyser upp i novembermörkret.
    Kjempeklem!

    SvaraRadera
  8. Måste vara roligt att vara tvåspråkig. Jag förstår i alla fall allt och tror även att jag skulle förstå dig om du pratade norska. Danska däremot begriper jag inte när folk talar även om det går bra att läsa.
    Kram




    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det, jag känner det ibland som nu detta inlägget och när jag läser på norska, ser på NRK play. Vissa böcker av norska författare har jag hellre läst på norska. Språket är ju så stort och möjligt för den som vill uttrycka sig ...dialekter är ju också en del av språket.
      Kram

      Radera
  9. Hej Tove! Kan tyvärr inte skriva kommentaren på norska men jag gillar verkligen språket, det låter så glatt och frejdigt. Varma bilder och dikter som du delar med oss, tack! Kramen

    SvaraRadera
  10. Det går bra i alla fall!
    Tack och kram :-)

    SvaraRadera
  11. Norska är så vackert, tänk bara "kjärsten min" det måste sägas norskt, inte svenskt.... det är såååå vackert, finns inget svenskt ord som är så gudomligt vackert!
    kram elaine

    SvaraRadera
  12. Å ja, kjärsten min - men at jeg ikke husket på det da -- :) Det som er så vakkert og godt, det har du helt rett i!
    Kram :-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Dagens lilla 2 - Märkvärdigt

Är märkvärdig något en gör sig? Vill göra sig? Eller är det märkvärdigheten som gör en? Märkvärdigt eller inte? Märk värdigt.  Är in...