onsdag 11 november 2015

Hos Elaine på Ekerö


Även i år "flyttar jag in hos" god vän för några dagar. Elaine från djupa värmlandskogera med viss mystik - över henne och skogarna!
Vid det här besöket kom jag på att det där med konst för mig, se och själv måla lite började då vi blev bekanta 1980. Med andra ord så är hon en portöppnare för mig fast det dröjde flera år innan jag tog penseln i hand. Hon är proffs och jag amatör - men delar glädjen!
35 års bekantskap redan!
Vi tar upp tråden som vi alltid haft och det har ju blivit ett rejält nystane nu i alla de färger!

Här kan du också läsa en snutt om besöket.

Gudrun Sjödens affär i Gamla Stan besöktes och där la jag ner en del pengar. Inte i onödan :-)
Elaine i trappan, Morten Trotzig gränd
Vi besökte Fotografiska, Rolf De Mares Dansmuseum och Drottningholm slott.
Det är här bilder ska visas, men det får ni klara er utan av den enkla anledningen att jag så långt i efterhand  inte har såpass koll på fotosamlingen för att presentera den här. Ni vet vem tog bilden osv återgivning på nätet mm.
Jag har en del att öva mig på vad gäller "bildreportage" :)

Hav förlåtande inställning läsarn och lita på mitt ord:
Upplevelsen där och då minns jag klockrent!
Vänskapet leve!



Grådinerna kollar in bilderna i kameran.....

Tack än en gång för underbara dagars gästvänlighet!
© Tove Olberg

22 kommentarer:

  1. Innerligt återgivet Tove!
    Det är fint att ha vänner att bli grådin med :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det betyder så mycket vänskapen!
      Kram

      Radera
  2. Underbart ord! GRÅDINERNA! Vänner är guld värda! Kan aldrig ersättas! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt med grådinerna!! :-)
      Kramar!

      Radera
  3. Det finns alldeles för många Gudrun Sjödénaffärer i Stockholm... Underbart att återknyta bekantskapen med gamla vänner - åren som gått sen man senast sågs bara försvinner.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant sagt - i hjärtat lagras minnena under tiden som går.
      Gudrun ja hon kan konsten med butikerna ....
      Kram

      Radera
  4. God, sen, kväll kära Tove! Nu är jag åter i huvudstaden och landade hemma på Söder i kväll. Kallt här, +2. Men kanske kyligare his dig.
    Så härligt att läsa om ditt besök hos Elaine och jag hade ju förmånen att få dels köra dig dit och dels träffa henne och se ett par av hennes fantastiska målningar. En verklig upplevelse för mig alltsammans.
    Jag förstår att ni hade fina dagar i Stockholm och både Fotografiska , Dansmuséet, Gamla stan och Drotttningholm är trevliga bekantskaper.
    Uttrycket GRÅDINERNA är klockrent. Hoppas jag kan få låna det ibland.
    Vänner är så värdefulla och tänk ni som känt varandra så länge. Så härligt!
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hem! Frost här som fryser.Låna gärna grådinerna - det är för alla!
      Ja ,vänskap i många år har sin styrka. För mig var det härlig att du följde med, jag vet att Elaine också uppskattade det!
      Stor kram till dig i ny vänskap!

      Radera
  5. Grådin...vilket fint ord! Gamla vänner är det bästa som finns. Man har så mycket gemensamt och behöver inte börja med att förklarar allt man pratar om. Vänner vet och kommer ihåg. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du sa det så bra hur vänskapen är när tiden går!
      Grådinsk tongivning fägrar!
      kram

      Radera
  6. Guld värt med vänskap som berikar på många plan. Du beskriver det så väl.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Guldet om än i gråtons skala med mycket färg! Kram

      Radera
  7. Det låter som bra och hållbar vänskap i kreativitetens tecken.

    Fotografiska, ja, dit har jag varit på väg, men p.g.a vackert väder så hamnade jag på Fjäderholmarna i stället. Fotografiska har jag kvar, går och funderar litet på om jag ska åka upp nu innan jul. Förgylla den mörka november... men vet inte... väntar förmodligen till våren - och då är det risk att det är för vackert väder igen för att kolla in Fotografiska... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen Mia! Fotografiska är en upplevelse så ta dig iväg! :-)

      Radera
  8. Oj vad härligt att kunna dela glädjen och bekantskap så länge som 35 år !
    Men säkert lika roligt också att få bo hos vännen för några dagar !
    Kramar till dig från en annan bekant !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fantastisk!
      Kramar till dig bekantingen :-)

      Radera
  9. Hej Tove! Fin vänskap som du och konstnärinnan har, mycket värt kan jag lova.
    Gudrun Sjöden och Gamla stan missar jag aldrig när jag är i Stockholm. Fotografiska skall jag lägga därtill vid nästa besök som jag hoppas blir snart. Kram till grådinen nu skall jag ut och gå 10000 steg du vet..!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt det är underbart med den vänskapen! Jag räknar nollorna och du tar stegen haha - bra jobbat!
      Grådinen tackar för kramen och du får en stegkram :-)

      Radera

  10. Jag har ju kommenterat detta, kommentaren är borta... =(
    Det spelar nog inte hur lång tid man har målat eller hur bra man är utan det är den gemensamma glädjen till skapandet. Det är det som är så häftigt, delat glädje gör att man i stunden blir ett...

    Stor kram ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med datorer du vet ... ibland när jag svarar så syns den och sedan kan den vara borta - bra du återkom tack för det pärlan! Du har så rätt om den delade glädjen!
      krma

      Radera
    2. Härliga dagar hade vi Tove, massa goda pratstunder och upplevelser som man kan lägga i minneshögen för höstliga stunder. Gamla stan är ju speciellt, tänk om man kunde få gå bakåt i tiden bara ett par minuter.....Har gått där ganska sent på kvällen nån gång, inget turistvimmel, då får man den där speciella känslan! Mårten Trotzig är förresten smalaste gatan i stan, hur gammal som helst! Ja, nog finns det massor att uppleva för oss grådiner, väldigt bra ord, skall jag komma ihåg!
      Har haft krångel med att skriva, texten försvinner, kanske samma virus som din telefon, men jag tror det funkar idag....kramar elaine

      Radera
  11. Vi hade härlig dagar som minnen på höstens kant - snart ny sommar igen ...
    :-)
    Grådinsk kram goa vän!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...