lördag 14 november 2015

Glas Lördagstema

Musikantas novemberlista säger glas!

Glasklart ämne. Jag är mycket förtjust i glas! Att fota glas med vatten, frukter o annat, färgat dryck, is  roar jag mig med ofta.

'Första fingerledens leende hos en långbent'

Glas i bruk. Glasbruk. Glas i burk. Glas i fat. Glas i kanna. Glas i skål. Skåla i glas. Glas i koppar. Glasmosaik. Glaslyktor. Glaskulor. Hus av glas.
Skört som glas. Kristallglas. Frostad glas. Krackelerad glas. Och så förstås våra fönster i hus och kyrkor. Spegel spegel säg mig - spegel i kras 7 års olycka.

Glas är under tillverkningen hett och jag tycker det är hot då det kylts ner och blivit det föremål vi har i våra hem  i bruk eller till nöjet att skåda.
Det är på sin plats att ge glasblåsare och glaskonstnärerna en välförtjänt uppskattning! Med sitt handlag och lungor trollar de fram glaset i de vackraste utgåvor! Designer är ett glasigt ord!

Sila sand mellan fingrarna eller borra ner fötterna, tänk på glas! Vacker meditation!

Sanden blandas med soda och kalk som blir mäng som Stockholm Glasbruk gör. Mäng kommer från tyskans gemenge vilket betyder blandning. Handgemäng tänker jag ...
Soda och kalk ger renare glas och sänker själva smälttemperaturen.
Ugnarna värms upp med olja, gas eller el

För att färga glas - har Stockholms Glasbruk två sätt:
1) Krossat färgat glas som kan se ut som allt från mjöl till större kross.
2) Färgstavar som sågas ut till önskad storlek.
Metalloxider tillsätts; fluor blir vitt, silver blir rött, kobolt blir blått, svavel blir gult.

'Glaset på flugsmällan'

Vid svenska gränsen in i Eda Värmland ligger Magnor Glassverk på norska sidan.

I samarbete med Munch-museet i Oslo görs dessa kunstblokk. De är direkt avfotograferade  från originalmålningar med/i en helt unik och hemlig  process.
Jag rör mig här på "skört som glas dyr och känslig  mark" så jag lånar inte bilderna från sidan på nätet - men KLICKA HÄR
så får du se Munch´s Skriet, Pikene ved vannet, Livets dans o lite till på kunstblokker i glass!

Temagänget finns t.h i menyn.
Nästa vecka skriver vi om
Dofter
och avlutar november med Änglar.

© Tove Olberg

32 kommentarer:

  1. Fingerledens leende :-) Fint konstverk, i gott sällskap med annan glaskonst via länken! Visst är det speciellt med glas. Skört och starkt på en och samma gång. Otrolig hetta under tillverkning och så svalt när det är klart! Och så fick jag veta hur de färgar glas! Tack! Undrade just och så fick jag veta det här :-) Ha en fortsatt fin lördag Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad att roa dig med Fingerledens leende .... och länken!
      Färgat glas kram denna söndag Anna!

      Radera
  2. Ja, här finns en annan som också är mycket förtjust i glas. Jag blir lycklig av glas och kan fastna rejält i ett glas eller glaskonstverk. Så fina krumelurande orddanser här inne hos dig igen Tove. Tack för dem och för bilderna på vackert glas.
    Ha en fin lördag, trots allt otrevligt som påverkar oss från Parishåll.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi möts i glasets blås Karin!
      Krumelurisk kram!

      Radera
  3. Glas är fint det. Det är ett som är glasklart!

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  4. Tack för den länken, det ska bli kul att kolla igenom.

    SvaraRadera
  5. Glas är ett fantastiskt material att arbeta med, tror jag, och mycket ansträngande. Tror inte jag har lungor för det. Helt fantastiskt och se vad slutresultatet kan bli. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knappast mina lungor heller - men med hjärtat beundra de som kan!
      Kram Gunilla!

      Radera
  6. Delar din förtjusning i glas. Fast det finns en gräns: jag vill absolut INTE ha Munchs Skriet, inte i glas, inte i någon form alls ...

    SvaraRadera
  7. Glas är fantastiskt vackert !
    Jag önskar dig en underbar fortsatt lördag och helg
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  8. Kul ordlekar, läsvärd text och härliga bilder. I fingerbilden anar jag ben som är redo för en eldig tango och sedan - ett glas med champagne.
    Tack också för länken till lördagstemabloggarna. Spännande att se hur olika det blir trots samma ämne.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordleka passar till allt - utom tystnaden ...
      Härliga aningardu får i i fingerbilden - bloggaren tackar och ler förnöjt!!
      Läs gärna runt hos de andra - kanske vill du hänga med?
      kram Ulla Maria!

      Radera
  9. Oj vad många spännande glasgrejer man kan önska sig i julklapp från den länken!
    Och din Glas på flugsmälla skulle mycket väl kunna ingå i sortimentet också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt du gillar min Glas på flugsmälla Karin! Nästa gång jag far hemåt Norge ska jag försöka besöka Magnor. Munchmuseet med för den delen länge sedan jag var där nu!

      Radera
  10. Hej Tove! Du är både rolig och kreativ! Jag delar din fascination för glas och speglingar o s v! Ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅÅ tack för att du ser mig så ---- uppskattat osv :-)
      Kram!

      Radera
  11. Vad underbart Tove! Jag är så förtjust i dina fantastisk ordlekar, innebörden blir till ett konstverk och idag av glas. Hållbart sådant!
    Vad roligt att få veta mer om glas och processen. Jag har varit på Magnor, men inte sett något glas, (länge, länge sedan) men inser att jag borde ta mig dit igen. Tittade in på hemsidan och blev förtjust i flera av tavlorna.
    Jag är också förtjust i glas av olika slag och de/det är i sig ett konstverk.
    Härliga bilder i glasklar tappning.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  12. Så glad du uppskattar ordlekarna och läser mig som du gör Ditte!
    Verkligen!
    Magnor måste ses om! So jag sa roar mig mycket med att fota glas ...
    Glasklar kram i alla färgers favör!

    SvaraRadera
  13. Tack för ditt fina inlägg om glas - mycket som jag inte visste! Kul med alla associationer också - det är du verkligen bra på!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid för de orden om associera!
      Kul också att det förde med sig lite nytt ... du vet tema leder oss in i kunskapen :-)
      Röd glaskram!

      Radera
  14. Underbart, Tove!!!
    Men nog tycker jag att du kunde gett den där vackra och färgsprakande bilden ett värdigare namn. De känns lite fel att kalla något så vacker för "Glaset på flugsmällan", även om det är precis vad det är ... hahaha

    Men din kreativitet är slående, både när det gäller bild och ord ... Du blir aldrig tråkig ... :D
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅÅ tack! Du läser mig så jag blir glad! Hi hi jaa du vad skulle den bilden heta ... Stor kram och tack min vän!

      Radera
  15. Glasklart inlägg. Man kan vara förtjust i glas, bara innehållet inte är för starkt. Att fotografera glas eller genom glas har varit för mig ett trevligt tidsfördriv genom tiderna. Har även nu som då på min blogg några foton av eller genom glas.

    SvaraRadera
  16. Vad roligt att du också gillar fota glas! Kul du tittade in genom glaset :-)

    SvaraRadera
  17. Glas kan ge otroligt fina effekter, det visar du klart :)

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet. Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk. Hygienaspekten  har varierad över t...