fredag 13 november 2015

Dragspelshuset på Glaskogen

Min sommarresa avslutades hos vännerna Maud och Jan i Arvika.
Mitt och Maud´s vänskap tog fart i mitten  på 90- talet då vi båda utbildade oss till Instruktörer i
Stöd- och förflyttningsteknik. Arvika kommun var framme med det senaste i arbetstekniken inom vården! Vår utbildare, den finska ergonomen lärde oss ta kraften från marken!

Vad vi inte delar i vänskapet Maud och jag är ovärt att dela! Till saken hör att även Jan och jag är vänner också.
Samtal, frukostar, förmiddagsfika, middagar, samtal igen. Träffa Mauds dotter Linnsan med 3 härliga ungar samt hennes stiliga far som ju är min "dreamboy"! Här blev det rörigt - det är Mauds far som är dreamboyen



Tokskratten avlöser varandra i blandning med djupaste livsviktiga svårigheter.
Vi upptäckte också att vi delar intresse av vad vi ser i bilder i fantasin!

En härlig utflykt till Glaskogens naturreservat gjorde vi där vi besåg Dragspelshuset vid  Stora Gla! Jag hade sett serien Fantastiska hus på SVT under våren, så då lokaltidningen visade annonsen om försäljningen så gav vi oss ut på tur!
Inte som spekulanter, men naturupplevelsen tillsammans med arkitekt-konst på sitt bästa!!
Fakta kan du hitta om du goooglar just Dragspelshuset. När du ändå googlar kan du söka Glaskogens natureservat också. Ditt liv blir inte sämre av det :-)

Stora Gla
Dragspelshuset  indraget
Närbild tagen från sjösidan
Gäststugan gissar jag på ... en husvagn klädd i trä
Bäcken som rinner under den utskjutande delen av huset
Närbild av vägg
Maud o Jan på framsidan av huset ...
Tack för härliga gästvänliga dagar  än en gång!

© Tove Olberg

16 kommentarer:

  1. God morgon, fina Tove!
    Härliga bilder du bjuder på idag!
    Och härligt med en vänskap som består.
    Jag önskar dig en fin fredag den trettonde!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Go kväll Gerd!
      Nu är snart fredag den trettonde över. Vänskap är guldet i livet!
      Kram

      Radera
  2. Skratt från magen, djupa och innerliga ämnen är en oslagbar kombination. Ingen plats för ytlighet och tomt prat.
    Goda minnen och fina bilder som det gläder mig att ta del av.
    Allt gott! kram och på återseende

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra du sa det här!
      Delad glädje är dubbel glädje!
      Kram!

      Radera
  3. Vet du. En annan av mina bloggvänner har berättat om dragspelshuset för ett tag sedan.Jag tror att hon bor alldeles i närheten av det huset!
    Det oslagbart med goda vänner som man trivs och har roligt med!
    Svar:Mitt riktiga namn är Solveig efter Solveigs sang i Peer Gynt, så du kan ju fundera över var en del av mina rötter finns! Kram på dig! från VEIken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Solveig! Peer Gynt - så har vi felles rötter i Norge vi da! Det er koselig. Vore kul veta vem din bloggvän är som bor i trakterna där jag också bott.
      kram!

      Radera
  4. Det här är rätta tiden på året att ta fram sommarminnena! En härlig resa och så fina bilder.

    SvaraRadera
  5. Hej på dig
    Så härligt och roligt ni hade det. Det piggar upp i höstrusket med härliga minnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du och välkommen hit!
      Härliga minnen gör gott!

      Radera
  6. Så kul!
    Viktigt med människor man verkligen tycker så mycket om i sitt liv ,-)
    Härligt vackert har du runt omkring dig, ,-)
    Ha en härlig helg! KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vänner är viktigt sant och visst!
      Jag har det så bra omkring mig också - prim - a - liv primrose!
      Kram!

      Radera

  7. Så vackra bilder och en härlig vänskap. ❤
    Ta kraften från marken? Menar du lyfta rätt? :)
    Kvällskram ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, lyfta rätt med låren/ benen :-)
      Kvällskramen <3

      Radera
  8. Tack för denna resa till Värmland. Nu har jag "Googlat" och lärt mig än mer. Hit skulle jag gärna ta en tur.
    Dina vackra bilder lockar mest förstås.
    Jag förstår att du hade fina dagar med vännerna i Arvika. Och vänner är som livet självt; fyller en med kraft.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyller en med kraft precis så är det!
      Roligt att du googlat - visst är det fin arkitektur i liten men stor bemärkelse?
      Stor kram!

      Radera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...