lördag 28 november 2015

Änglar - Lördagstema

Något änglasurr gav sig inte; vi har skrivit något om änglar tidigare så jag letade och fann att vi skrev tema om Änglagärningar 15 november  förra året.  Temat är outtömliga så det går an skriva två!

Inför lördagstema Änglar som Ingrid Musikanta gett oss  har jag ägnat mig åt ett mindre studium för att hitta någon substans som underlag i inlägget. Sanningshalten är dock tveksam.
Studien gjordes genom ett raskt besök hos vännen "Wiki Pedia"
Ortodox ikon från Katarinaklostret som föreställer
ärkeänglarna Mikael  och Gabriel
Bilden är från Wikpedia
Änglar finns
de skyddar och värnar
uppenbarar sig
när en minst anar
andäktigt andliga i sitt väsen

Några ser eller känner dem alltid
någon ibland
andra aldrig
fast en ska aldrig säga aldrig

Med förlängda vingar
berör de med meddelande
i samma veva som de skyndar bort
- är de Guds sändebud
som  har en egen organisation?

Änglarnas verksamhetsområde är att vara kontaktombud mellan oss och Gud.
De fungerar även som en slags spinndoktor för Gud.
Ängel här i Sverige betyder budbärare som kommer av latinets angelus el. grekiskans ànglos.

Uppenbart ägnar de sig åt uppenbarelser också, i synnerhet i det Nya Testamentet.
Den tillsynes mest kände är ärkeängeln Gabriel som uppenbarar sig för Jungfru Maria och ger henne uppdraget att föda Messias. Alltså med hälsning från Gud då. Vid Messias födsel,  mera känd som Jesus, uppenbarade det sig flera änglar.

Vid Jesu död dyker två änglar upp klädda i vit skinande skrud där de berättar för Maria och Maria Magdalena att Jesus har återuppstått. Viss förvirring torde ha uppstått.  Själv anser jag att det hela är fullt möjligt med tanke på hur Messias Jesus blev till.

Änglar beskrivs som människoliknande varelser, men teologerna är inte på samma linje. De menar att änglar kan inkarneras som människa. Därav kommer troligen det vi i dagligt tal kan utbrista: Du är en ängel!

Vingarna. I Det Gamla Testamentet beskrivs de till antalet sex. Sexvingad minsann. Serafer benämns de som.  Men som allting i vår värld är det svårt både att begripa och veta exakt. Två vingar räcker ju för flygning mellan jord och himmel.

Antalet änglar varierar mellan de olika religionerna.
Manligt och kvinnlig har jag inte hittat, men hen kan ju ha förekommit eftersom klädsel, vingar och hårlängd kan dölja könsidentitet, på så vis stämmer de med i kören.

Sju änglar blåser i sina basuner i den rikliga samling av änglar som beskrivs I Det nya Testamentet där de verkställer  Guds dom över världen på den yttersta dagen och därmed börjar jordens undergång.
Men nog är det ett vackrare avslut än miljökatastrof och terrorkrig.Tänkte jag ett kort ögonblick men det slet sig - jorden ska ju ha en orsak att gå under.

Nu blev det väldigt mörkt här så jag tänder ljusen i änglaspelet.



Tack för härliga teman Ingrid!
Nu hälsar vi Anna välkommen med rubriker i december! Det blir spännande!
Övriga temabloggare hittar du t.h i menyn. Den ska vara aktuell nu.
Önskar er alla en fin advent!

© Tove Olberg

57 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKAR änglar och nu till jul sitter eller står det änglar överallt här i huset. I fjor hade jag en adventskalender på bloggen som bara handlade om änglar. Jag tröttnar aldrig på änglar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en ängel i pantertanten :-)
      Kram

      Radera

  2. Änglakram denna lördag!

    ~~ *.* ~~

    ♥..........♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Änglalika hjärtekramar till dig!

      Radera
  3. Jag ser ett ansikte i din header! :)
    Änglar betyder mycket för väldigt många människor, gör dem glada och trygga.
    Den erfarenheten har jag som kränger änglar i parti och minut ;) och varje liten som jag skapar blir ju en del av mina tankar och känslor, så det gäller att göra dem ljusa i sinnet.
    Så fint du skriver Tove, underfundiga du men också väldigt allvarliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pettas Karin - svartill dig finns under Karins ... :-)

      Radera
  4. Visst är det förvirrande med dessa änglar som ser ut som kvinnor, men har mansnamn! Och sex vingar... så trassligt att flyga då.

    Trevlig änglaläsning i denna första adventshelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin Stockholm - Månne änglarna har ett vakande öga för min kommentarsvar hamnar visst lite varstans - tack för i din kommentar också :-)

      Radera
  5. Det finns ett ansikte i min header :-) När jag tog den bilden så skvatt jag till då jag såg ansikte i kameran. Fynd i fyndet. Du är en ängel i själ och hjärta, och tryggheten behöver vi, det är ju det som grundar livet.
    ... och allvaret med ljuset likaså :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  6. De där pinglande ängslaspelen har sin speciella charm, inte sant! Väldigt svenskt. Funkar som present till utlandet!

    SvaraRadera
  7. jag gillar det spelet. Inte enbart svenskt, vi hade det hemma i Norge också :-)

    SvaraRadera
  8. Jag måtte vara en katt bland hermelinerna, för jag är ganska säker på att jag inte har en enda ängel i min ägo! Kontaktombud mellan Gud och människan - ok... då har ängeln kanske inget att framföra till mig... ;-)

    God änglahelg till dig! Dina inlägg värmer...

    SvaraRadera
  9. Katternas funktion har även de en funktion att fylla Mia!
    Du har humor du ... och värmen i din kommentar gläder mig mycket :)

    SvaraRadera
  10. "Än sker det mirakel, det är bara en tanke och ett öppet sinne och hjärta som behövs, ingenting är omöjligt." Detta svar fick jag min egen skyddsängeln idag.

    Jag önskar dig en härlig helg och en fin första advent med en varm kram till dig !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte nog att du hade en :-) kloka råd att följa :-) Mirakel är i sig onödiga ...
      Ha en fin första advent!
      Kram!

      Radera
    2. Mirakel är väl inte onödiga ? När min dotter blev friskförklarat av sin leukemi, så tyckte jag att det var en ren mirakel.
      Tack gode gud, universum, högre makten eller änglarna som vakade över henne, jag tackade alla för säkerhetsskull !

      Tack detsamma Tove, ha en fin första advent, kram !

      Radera
  11. Kanske inkarnerar några. De hörs vara annorlunda än de flesta andra som härstammar från ärkeänglar, har jag läst. Men hoppas att de där ljusa varelserna svävar bland oss i jordens mörker också, icke inkarnerade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att veta, även att tro .... men ljuset behöver vi.
      Att de svävar oinkarnerade jaa ..

      Radera
  12. Jösses vad du har gjort research, intressant.
    Jag har ingen speciell relation till änglar och Gud som så många andra. Min tro är att de som lämnat vårt jordeliv, deras energier tar kontakt med oss för att förmedla något, utan någon koppling till Gud. Men det är jag som tänker så, det är rätt för mig och änglar är rätt för de som känner så.
    Ett intressant inlägg. Ska minsann skriva ett inlägg om mina mediala upplevelser en dag. Tack för inspirationen du gav mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var och ens övertygelse och tro är just var och ens ensak tänker jag.
      Jag bjuder gärna på inspiration Kerstin och tack för kommentaren!

      Radera
  13. De där änglarna har sitt eget universum och ibland får nån besök. Dock tillhör jag inte dessa som fått påhälsning av änglar, inte så jag vet om det i alla fall :-) Det fanns en underbar liten bok i min barndom som handlade om Lillvingen, en liten ängel som vaktade Sven men oftast gick sina egna vägar, inte alltid de Gud hade tänkt men det blev rätt i slutänden. Jag minns Lillvingen som en ängel med civilkurage. Har dock inte lyckats hitta boken någonstans! Adventskram till dig Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har nog inte heller haft änglabesök, åtminstone inte uppfattat det :-) Boken om Lillvingen känner jag inte till, men den skulle jag gilla att läsa känns det som.
      Adventskram till dig!

      Radera
  14. Jag är så glad över att mitt tema inspirerade dig till denna fina dikt. Änglagärningar och Änglar tycker jag inte är samma tema och det bevisar ju alla inlägg som gjorts i detta ämne hittills. Bara en har skrivit lite om Änglagärningar och om mänskliga änglar. Jag har också varit inne hos min vän och läst lite om änglar och efter vad jag kommer ihåg stämmer allt vad du skrivit bra. Jag trodde dock inte att änglarna var en så gammal företeelse. Man känner ju mest till de som uppträder i NT. (Inte tidningen.) Snart har jag läst alla inläggen så nu kan jag snart ägna mig åt att själv skriva ett.
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön första adventshelg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Änglargärningar hade ju en annan syftning - så det blev bra att skriva om änglar så här :-)
      Skön advent också till dig!


      Radera
  15. Tack för ännu en synnerligen läsvärd text med passande bilder. Dina inlägg lockar till eftertanke, sprider underfundig glädje och är till på köpet bildande. Det är djup, glädje och ljus - änglainspirerat.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å jag bjuder så gärna på läsvärdheten och tackar så mycket för att du läser och känner så!
      Varm kram

      Radera
  16. Änglar är inte min favo - förutom snöänglar då å kanske skyddsänglar...

    Svar: BP har ingenting med oljebolaget att göra, inte med BrommaPojkarna heller (även om jag har spelat fotboll i deras damlag). Men det är sååååååå himla kul att mina initialer förknippas med så mycket som är känd:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så- snöänglar och kanske skyddsänglar ... :-)
      Förstår att det är en viss humor i din förkortning ... själv kom jag på Britta Petra :-) men det är ju en annan sak! :-)

      Radera
  17. Ska headern vara sådär stor, eller är det bara hos mig?
    Det är något visst med änglar, och de finns i så många former. Här får du en från mig ... ;)

    http://dst15js82dk7j.cloudfront.net/125749/41210384-Ij5Ap.jpg?name=Mammas_%C3%A4ngel_13x18.jpg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är stor den headern fast jag krympt den :-)
      Tack för länken - den har inte kommit upp på mina sök, jag hamnar antingen på denna sida finns inte, eller på dreamstreamsidan men inte direkt på det du tänkte "ge mig". Men jag uppskattar din tanke :-) Tack!

      Radera
    2. Hm! Det var konstigt?
      Kopierar du och klistrar in hela adressen som du fick? Det fungerar för mig ...

      Annars var det nr 9 på den här sidan hos mig ...
      http://lollosritrum.hemsida24.se/%3E%3E-mina-produkter/%C3%B6vrigt-jag-gjort/digital-ritplatta-15117961

      Hoppas du kommer rätt med den, men det är viktigt att du får med hela adressen när du kopierar och klistrar in i adressfältet ...
      Kram

      Radera
  18. Änglar finns. Det vet jag!!!

    Ha en jättefin första advent nu.

    Kramen.

    SvaraRadera
  19. Hi hi - du har dina kontakter du :-) kanske bor det en dig :-)
    Kram

    SvaraRadera
  20. Vackert! Ja, nog finns det änglar.

    Önskar dig en fin första advent <3

    Kram Christina

    SvaraRadera
  21. Tack för poesi och fakta om änglar!
    Fin advent önskar jag dig också!
    Änglalika kramar från mig.

    SvaraRadera
  22. Är tveksam till änglar - och om de finns finns de i Vilhelmina. Sägs det. Sjungs det.

    SvaraRadera
  23. I Vilhelmina? Så får jag studera lite till. Som sagt så.

    SvaraRadera
  24. Så fint!! Grattis till tavlan hos Veiken=)

    SvaraRadera
  25. Intresseväckande inlägg och spännande kunskap om änglarna - Tack Tove!
    Även om jag är skeptiskt till religiösa änglaväsen, så tror jag på att vi har en skyddsängel som vaktar oss... eller jag vet inte... ödet kan det kallas också. snöänglar däremot... de finns! Ja inte just nu, men när snön ligger lagom djup någon gång framöver :)
    Kram

    SvaraRadera
  26. Inte lätt att veta på riktigt Anki ;) det gör inte jag heller :-) men lite påverkade är vi alla tror jag. Snön här töar nu bort ... vill ha ny..
    kram

    SvaraRadera
  27. Tack Tove för ditt klargörande vad gäller änglar. Och visst kan de finnas! Vad gäller de religiösa änglarna med pojk/mansnamn så blir det lite förvirrande med de andra kvinnliga änglarna av kanske icke religiöst slag.
    Men jag tror vi har en skyddsängel och jag tror den finns där men är osäker på könstillhörighet. Men just det känns inte viktigt! Det är mer ängelns tänkta egenskaper jag fastnat för.
    Och mina nära och kära är också mina änglar.
    Tove! Jag blev så glad att just du vann den vackra ballerinatavlan hos Veiken. DEn passar dig så bra.
    Saknar dig!
    Stor änglakran från mig.

    SvaraRadera
  28. Stor änglakram skulle det ju stå....

    SvaraRadera
  29. Änglar av icke religiöst slag, ja då får jag tacka för en bra infallsvinkel om änglar i "vår värld". Könet har ju ingen betydelse, du har så rätt. Jag lägger också på minnet de tänkta egenskaperna vi ger dem - må säga att jag blivit lite klarare på änglar och änglar nu Ditte :-) Tack så mycket min vän, gott å ha dig!
    När jag såg tavlan hos Veiken så slog det till direkt den passar här hos mig. Vet inte om du minns den broderade som jag har ? Nu blir de två! Jätteglad då Veikens man drog mitt nanm!
    Saknar dig, skickar ett mail snart. Stor änglakram!

    SvaraRadera
  30. Intressant text! Jan-Öjvind Swahn har skrivit en fin liten bok som heter Änglar och har fina illustrationer. Jag tror på änglar, att vi har en skyddsängel eller följeslagare skulle jag kanske hellre vilja kalla det. Hemma har jag änglar stående och hängande överallt.
    Ha en fin vecka! Kram! :)

    SvaraRadera
  31. Efter Dittes kommentar om änglar med "de tänkta egenskaper vi ger dem" och de religiösa änglarna så blev det lite tänka om för mig. Endast en liten pojkängel bor hos mig och den fick jag i julklapp av mina barnbarn då de var mindre.
    Spännande med J-Ö Swahns bok om änglar.
    Kram!

    SvaraRadera
  32. Tackar oxå för intressant läsning och visst finns Änglar. Njut nu av den här Måndagen och Kram på dig.

    SvaraRadera
  33. Tack njuter och kram blir det :-)

    SvaraRadera
  34. Tack för dina änglaord! Jag blev påmind om att jag skrev en dikt om änglar, för 18 år sen. Den finns i min diktblogg och du har läst och kommenterat den, Tove.
    Änglar finns.
    Änglakramar ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har du! :-)
      Ånglakramar <3

      Radera
  35. Intressant inlägg, något som man kan diskutera om länge och ur olika aspekter. För mig finns änglarna, men inte för alla :-)

    Tack för din fina kommentar inne hos mig.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och välkommen in hit!
      Änglakram!

      Radera
  36. Intressant om änglar och det är nog så, att de uppenbarar sig är man minst anar det, när vi behöver lite extra tillsyn så att säga. Hade också ett änglaspel när jag var liten och jag tycker jag hör det vackra klingande ljudet! Kom att tänka på en sak, inte kan väl en ängel vara en man...en lite gosse kanske, men inte en stor man......i såfall bara för att stå som staty i kyrkan...eller...ja..jag vet inte..änglakram elaine

    SvaraRadera
  37. Tack Elaine! En manlig ängel gör sig nog i kyrkan som staty :-) bäst. En liten pojkängel har jag faktisk.
    Änglakram!

    SvaraRadera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...