lördag 31 oktober 2015

Meningsfull sysselsättning - Lördagstema

Nu är så gott som alla höstlöv av träden och mitt höstlov får ebba ut. Till temat denna lördag passar det så bra att återgå till sysselsättningen ....

Sysselsättning ....
En liten reflektiv runda:
Lön för sysselsättningen, ett jobb, ett yrke, en anställning.
Vilket gör ordet till en stark samhällsfaktor, hör i hop med BNP och påverkar vår vardag i stora och små drag.
Sysselsättningsgrad, som en termometer, mäter tempen på vårt lands aktiviteter som ryms i budget, målsättning och konsumtion.

Meningsfull ....
Meningen med sysselsättningen är tänkt meningsfull, önskvärd meningsfull, generera pengar, lön för mödan.
Full av mening.
Full står för sig själv, men mening?
Meningen med att vara sysselsatt?
Finns det mening med livet?
Föll för en del år sedan för någon klokskap som sa som så:
Meningen med kan gott tänkas i termen meningen i.

Obetalbar sysselsättning.
Jag gläds redan vid tanken på vad jag kan skapa, göra och vistas i. Ett djupt, grunt storsmått liv. Det jag lever. Den obetalda storvinsten alla vardagar som läggs till varann.

Lille man har varit mycket hos farmor den här veckan på sitt höstlov, det bästa med farmor?
Att du lever, sa han.

I dag tänder vi ljusen för de som gått före oss.
Jag går min runda på kyrkogården och minns de mina som ligger så långt från mitt uppehållsrum.
Jag miste alla mina i relativt ung ålder. Ljusen tänder jag här hemma i minnesstund.

I år finns min nära bästis i Oslo, en nära vän bland de döda. Du försvann i januari, fann under min storstädning på höstlovet de brev och kort du skickat mig. Rörd till tårar, rik som ett troll på minnen.
Tårar är livets flytande över det fasta.
Så stor meningsfull tröst finns det i att vi verkligen tog vara på tiden och tillfällen vi träffades.

Min fina granne dog i måndags, vi som delade loftgången, du som vinkade varje gång du gick förbi mitt fönster, som skottade bort snön och fanns där. Som kom med färska wienerbröd, eller en nybakat bulle.
Ett sista möte, satt på din sängkant då du sa att du väntade på sista rummet nu. Ord har fördelen att bli onödiga och mer meningsfulla i vissa sammanhang.
Vi la dem i kramen och fasthållande av handen en liten stund.

Som avslutning lägger jag in länken
Björnön - Björnöya
- en härlig meningsfull sysselsättning som rör spektrum med livet - i alla hörn och pålar;
Den går varje tisdag med start den 27 okt. i 6 avsnitt.
Själv såg jag hela serien på
nrk
och fick finnas i mitt ursprungsspråk ...

Ursprung ja, under den här månaden har vi fått en sysselsättning som berör på så många sätt - mångfalden - med allt vad det innebär.
Flyktingströmmens mening?
Att finna ny mening - och sysselsättning.

Tack Karin på pettas för dina härliga tema med djup brädd i all enkelhet!
Nästa månad är det musikanta som bjuder. Vet inte just nu vad ...
Temaskrivare ser du t.h i menyn

Tänd ljus i Allahelgons!


© Tove Olberg

24 kommentarer:

  1. Härligt att ha dej med på banan igen Tove! Meningsfullt med de små människorna som så ofta är stora i sina träffsäkra kommentarer. Meningen i livet blir ju så mycket lättare att hantera än det stora meningen med.... Den klokskapen tar jag med mig ut i den ljusrika allhelgonahelgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hopp Anna! Visst gör den klokskapen gott - jag har nyss läst ditt inlägg :-)

      Radera
  2. Längesedan jag besökte din blogg. Men nu är jag här.
    Du bubblar på så fint med dina härliga kloka, mjuka,Sanna.....osv osv ord som vanligt.

    Tråkigt att mista en fin granne.
    Vi får tända ljus och tänka lite x-tra på de som inte finns i jordelivet längre.

    Tänk-Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt du kom förbi - jag har ju inte haft något på länge så det passade ju bra i dag då!
      Tänk att jag bubblar ... du gör en glad du tant :-)
      Tänk-kram gillar jag och du får en i retur!

      Radera
  3. Så tänkvärt du skriver. Så här på Allhelgonadagen blir man påmind om de kära man mist och då verkar det inte längre så viktigt med jakten på sysselsättning. Det är livet självt som är meningsfullt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allhelgonahelgen är en tanke-minne högtid. Livet själv är mening - och målet kan jag tänka!

      Radera
  4. Härligt att du är tillbaka. Älskar dina fantastiska texter som säger så mycket. Lämnar aldrig din blogg utan en massa frön som gror i mitt innersta. Har också haft kvalitetstid med de älskade barnbarnen. Kloka ord från lille man :-) Tänder också ljus hemma och minns. Ha en fin allhelgona och varma kramar från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du kommer förbi och lämnar en sån fin kommentar Gunilla! Vi vet vad barnbarnen ger oss också ;)
      God varm kram!

      Radera
  5. Så roligt att du är tillbaka igen Tove! Du har varit saknad med dina meningsfulla tankar och ord om det mesta i livet.
    Tack för fint skrivet inlägg igen!

    Ha en fin helg! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin och tack för det! Nu kör vi <3

      Radera
  6. Välkommen tillbaka efter ett förhoppningsvis meningsfullt blogguppehåll!
    Jag funderade också lite på det där med sysselsättning, sysselsättningsgrad och sånt. Det verkar som om många hålls sysselsatta med att hålla andra sysselsatta och det är nog bra, men lite bakvänt kan det nog tyckas ibland. Man skulle ju önska att det fanns meningsfulla arbeten åt alla och pension i så god tid att det räcker med några års sysselsättning då man bestämmer själv vad man ska göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullkomlig mening med i oktober här ja :-)
      Ett tema som gav oss sysselsättning blev det ju ...
      Enig med meningen du skriver om att gå i pension i tid .. mycket glad för det är jag. Och mitt jobb gick till en annan yngre :-)

      Radera
  7. Fint inlägg som vanligt. Mina lördagsteman finns på min blogg.
    Kram från Ingrid som har varit på kyrkogården och tänt ljus för nära och kära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid för det, dina tema är antecknade :-)
      Ljusa kramar!

      Radera
  8. Så glad att du är tillbaka igen. Men klokt att ta paus ibland. Jag pausar lite då och då när livet pockar på. Berörande inlägg som alltid med många kloka och tänkvärda funderingar. Spännande program om Björnön. Ha nu en fin allhelgona. Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Tack Eva! Det känns så skönt att du gillar mina inlägg. Du har rätt, en paus gör gott.Jätteroligt att du gillade Björnön också!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Kul att du är tillbaka Tove... har saknat dig!
    Så fint du skriver... och beskriver.
    Ska absolut se Björnön, men det blir nog på Play, med början idag :) Tack för tipset!

    Angående mitt förra inlägg... så var det inte Norrköping, utan Gamla Linköping :)
    Kram allra bästa Tove!

    SvaraRadera
  11. Tack Anki - tror du gillar Björnön, mycket natur bl .a.. du får en kommentar om "köpingarna på din blogg - hi hi.
    Kram!

    SvaraRadera

  12. Kul att se dina tassavtryck igen. :-)

    Som vanligt har du en text som åtminstone jag får sitta och begrunda, smaka på och sen svälja, hi hi...

    Noovemberkram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tassande tassar jag på nu igen - härligt du begrundar min vän!
      Bättre kan det inte bli --- hi hi
      Kramen för dygnets tass!

      Radera
  13. Det är viktigt att vardagen känns rolig och meningsfull, att hitta något meningsfullt att göra,
    sysselsättning efter egna intressen och behov !

    Så roligt att du är tillbaka ! Saknade dig vännen !
    Sänder många meningsfulla kramar till dig !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meningsfull kommentar; stor kram menas god kram :-)

      Radera
  14. Tove! Du har saknats mig. Det har varit så tomt utan dig.
    Ditt inlägg berör mig på så många plan, alltför många....Och jag fortsätter att findera över livets meningsfullhet. Och kanske räcker det med att ta till sig "meningsfull sysselsättning" och definiera det.
    Jag tänker vidare. Och jag gläds över att du är tillbaka. Väldigt mycket.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  15. Samma här! Men nu är vi i gång och sköter om det meningsfulla i den biten :-)
    Stor kram vi hörs!

    SvaraRadera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...