söndag 27 september 2015

Fri Text oTolkning -Söndag

Fjärilen på en Million Bells

Från bibeln:

Mitt ex av Bibeln. utgiven av Libris, visar Bibelkommissionens  översättning och är tryckt i Kina 2010

Jag har börjat bläddra i Bibeln;
Den väcker ett allmänt intresse hos mig - inte för tro och vetandet i sig  - men för en dimension till .. Hur trovärdigt låter det?

Apokryfa eller Deuterokanoniska  skrifter;
Apokryfa kan ha med apotek att göra  - krya på dig med syfte  på bipackssedlarna.
Deuterokanoniska - det vete Gudarna  och Wikpedia som anger "andra kanon".
Kanon faktisk!

Ovan läsare i djungelboken ....

Salomos vishet kapitel 1, vers 11;
"Akta er alltså för detta knot ..."



Uppdatering  28/9 : Det blev egentligen fel bild med tanke på knot
men nu finns den här.
Rot och knot  ...
© Tove Olberg

14 kommentarer:


  1. Vad är det för rot? Ser ut som ingefära för mig... =)

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  2. Inte ingefära , men jag håller med dig den påminner om ingefära :-) Rötterna har jag plockat hem från skogen ...
    Kramen

    SvaraRadera
  3. Det var väldigt mycket svåra ord - jag tror att jag läser en deckare i kväll i stället för bibeln...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  4. Kolla i Bibeln kan vara.....intressant.
    Vilken spännande rot. Vad är det för rot?

    Måndagskram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det och med tanke på hur länge den har funnits och vad den innehåller så är det ju roligt å se och läsa - men jag blir nog inte en ständig läsare
      Vet inte vilka träd dessa rätter kommer från ... men jag gillar rötter - och knot
      Måndagskram!

      Radera
  5. Jag också Tove, jag bläddrar i bibeln, som en historiebok, och tror att det är sant vad som står där.
    Såväl vetenskap som andlighet innebär ett sökande efter sanningar och bibeln kan man ju tolka lite som man vill.

    Jag är väl inte så religiös, men är intresserad av historia, vetenskap och rymden och universum !

    Kram på dig min vän här i universum !


    SvaraRadera
  6. Huruvida det är sant eller inte, vet jag inte, och det är inte ofta jag bläddrar heller.
    Religiös är jag inte. Sanning är tvetydig tänker jag och varierar.
    Det är intressant att leva ;)
    Kram i universum för att se sig om :-)

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar citronfjäril.... får mig att bli glad av blotta åsynen av den gula och ceriserosa...Bibeln - Ja, den kan man nog läsa hur många gånger som helst, det finns ju så mycket text... Någon gång ska jag läsa hela.

    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  8. Fjärilen satt t så jag fick fotat den :-)
    Bibeln tar lång tid och än så länge bläddrar jag lite ...
    kram!

    SvaraRadera
  9. Bibeln är en riktigt spännande äventyrsbok. Om man orkar läsa den. Det är många sidor och många högtravande ord. Kram

    SvaraRadera
  10. Ja, så är det nog ... får ta mig ut på äventyr ibland :-)
    kram

    SvaraRadera
  11. Vad spännande att din bibel är tryckt i Kina. Då har den säkert lite av Konfucius med sig hit. Och det kan vara ett bra komplement.
    För egen del har jag några biblar, varav en norsk som jag ärvt av min mormor och även ett par svenska exemplar, varav ett för barn.
    Förr, när jag jobbade, tittade jag i dem då och då. Ett bra tag sedan...
    Din bild med blomman och fjärilen, väldigt vacker, får mig att flyfa vidare...
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Tänkte just på dig så jag såg var den trycktes!
    Har faktisk också en norsk efter min farfar.
    Det är bra att ha komplement :
    Flyg vidare vi ses!
    kram!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Dagens lilla 2 - Märkvärdigt

Är märkvärdig något en gör sig? Vill göra sig? Eller är det märkvärdigheten som gör en? Märkvärdigt eller inte? Märk värdigt.  Är in...