lördag 26 september 2015

Säsong - Lördagstema

Säsong! Franskans saison. Norska sesong.
Italienska satio, tid för sådd.

Således kommer SÅ- song före SÄ- song.

Säsong har en förväntan i sig, något att se fram emot för att så ge sig hän i högsäsongen, det som kommer efter årstid eller period.

När det sjunker undan så tenderar det bli lågsäsong,
Till skörden hör även jaktsäsongen - före och efter älgjakten är ett känd tidsbegrepp.
För att inte missa svampsäsongen som ger liv åt entusiasterna det med. Bärsäsongens folk traskar runt också.
Hemliga ställen har de också tror jag.
Så är det ju inte med älgjakten, ett hemligt pass har jag aldrig hört om.



Säsong täcker upp för fler fenomen än mat och jakt. Skidsäsong. Fotboll, Hockey.
Sommardans i park och loge. Fiske.
Tv serier sänds i säsonger. Ibland nästan evighetssäsonger.

Låt oss stanna upp vid perioder;
Menstruation omtalades som period.
Säkra perioder; det osäkraste som finns (?).

Periodare passar på mig, jag är lite typen all in, men allt kommer åter liksom, det gäller i synnerhet mat, men behöver inte vara knuten till skörden.
Det är varandet i sig också - då kör jag det jag har lust på/till/för länge för så att byta ut med annan lust.
Lust på, lust till, lust för - För länge?
Lustbyte gör vi ju också efter säsong.
Långlust, låglust, ingen lust, men nu glider det minsann ur spår här - alltså är det lågsäsong, eller rent utanför säsongen. Inte alls så lustigt.

Rosmarin och kryddtimjan - året skörd

Här i norrland säger vi osäsong då det inte är säsong.
Som i ogjort, i ofått, sanningshalten må vara oskrivet.

Osökt tänker jag på alkoholisten som dricker i perioder.
En periodsupare säsongsdricker.

Lördagstemats första månad i säsongen, olgakatt har gett oss smaker och upplevelser av underbara slag; Vilka teman - som oslagbart hänger i hop:
Naturligt, kulturellt, äta bör man i säsong - och osäsong :)

Tack och mjaumaju för det!!
Verkligen!

Karin på pettas leder oss nu vidare i säsongen.
Efter hennes metod att sätta fingret på ett ord i en bok ser listan ut som följer:
3/10  Märkeskvinna
10/10 Havets bröd
17/10 Vingslag
24/10 Omstart
31/10 Meningsfull sysselsättning

Det är bara att ta för sig; glöm oskrivet och tänk nytt för en period.
Övriga säsongskrivare hittar du t.h

En härlig lördag med solsken här i Skellefteå!
Trevlig helg!

Höst är soppsäsong

© Tove Olberg

25 kommentarer:

  1. Osäsong, vilket underbart ord! Älgörtsdricka pratades det mycket om i olika bloggar i somras, blev så sugen att testa men hann inte riktigt med som vanligt! Vilken fin stickad sak med älgarna :-) Nej hemliga älgpass har jag aldrig hört talas om! Kram på dig Tove och ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ålgörtsdricka är det som Hägnan i Gammelstaden i Luleå kallar Älgrässaft då ...den var god och skulle nog ha smakat gott till älgkött, och lamm tror jag.
      Lammsäsong är det ju nu - höstlam.
      Älgarna på grytlappen är stickat av en värmländska som bor i de djupa skogarna ..., hon har vita älg utanför fönstret i bland - och jag fick den då jag fyllde 60 år! Den är bara till prydnad så klart!
      Kram!

      Radera
  2. Härliga Tove!
    Ordpysslare/pusslare, sånt gillar jag. Smaka, suga på orden, suga musten ur. Hitta nya vändningar, ändringar. Namn, famn. Höst, bröst.
    Härlig soppa.
    Kram och solig lördag ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gerd,det är så roligt som tidigare sagt det här med orden , och jag ser det samma då jag läser hos dig och här ovan! Från höstbröst en smula tröst till vinterhinterbröst, vårsnårbröst till sommar - vad passar här Gerd? :-)
      Kram och solig söndag!

      Radera
  3. Soppsäsong! Javisst är det så. Grytsäsong också.
    Tänk så många säsonger vi håller oss med.
    Och du bjuder som vanligt på ljuvliga roliga ordlekande inlägg.
    Tack för det!
    Ha det! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där sa du något - grytsäsong - gjorde mycket grytor förr - men det är ju aldrig försent :-)
      Kram

      Radera
  4. Jag förstår inte hur du får till din text , underfundig ,-)))
    Ja säsong kan vara bra eller dåligt, jag fikar alltid med glass när jag fikar på cafè, men på många cafèer är det inte längre säsong för glass!
    Ha det jättefint KRAM från mig Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad du ska sakna glassen då! Snyft- men snart blir du glad igen - du kan ju ta två glassar då det är säsong så har du på lager under osäsongen! :-)
      Texterna bara kommer - troligen orsakad av en sfärvindling i hjärnan eller något ;
      Primrosé kram

      Radera
  5. Säsong för soppa. Absolut. Vi har oregn i Hjo idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oregniga dagar smakar soppa ogott - nej, nu överdrev jag - visst?

      Radera
  6. Tack Tove för njutningsfull läsning. Och särskilt ett ord har jag tagit till mig och det är "osäsong".
    Men i övrigt är jag glad för de olika säsongerna och sätter en ett o framför så kan vi få många fler.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kom jag på - bloggsäsong - Jämtsäsong. Ständigsäsong. Jämt och ständigt!
      Se där så blev det flera - ojämt och oständigt hela tiden.
      Njutsäsongen ..
      Stor kram och tack!

      Radera
  7. Även jag fastnade för säsong. Vilket utmärkt ord! Det borde användas mycket mer. Dina texter är alltid så intressanta och underhållande. Dina funderingar och kluriga förklaringar påminner mycket om Nalle Puhs, och jag tycker han är en mästare precis som du. Trevlig söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är en Nalle Puh favorit - ständig Puh säsong kan en säga! Tack för att du läser och trivs här Gunnel! Mycket Puh i dig också!
      Sköna söndag kram!

      Radera
  8. Som vanligt ett helt suveränt inlägg med vridningar både hit och dit... och soppsäsong är det absolut... soppsoppa :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vriden vriden den vridna!
      Soppsoppa kram!
      ;.))

      Radera
    2. Vriden vrider ska det ju vara!

      Radera

  9. Som vanligt fick du till det. :-)
    Soppan ser hur god ut som helst...

    Söndagskram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soppan smakade!
      Och flytet står vid lag så det går bra att få till det!
      Söndagskram :-)

      Radera
  10. Säger som Anna: Osäsong är ett väldigt bra ord. Så användbart! I fortsättningen är det ingen idé att be mig om något som jag inte har lust att göra, för då svarar jag bara: "Det är nog dessvärre osäsong för det just nu!"

    SvaraRadera
  11. Brukbart - vi gör så i fortsättningen! :-)

    SvaraRadera
  12. Du kan få ihop det, du! Härligt inlägg!
    Säsongkram från Ingrid.

    SvaraRadera
  13. Det gick ihop sig denna gången också :-)
    Kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Min konstutställning i september

Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl. Det är så rolig...