torsdag 24 september 2015

Poesi - till lånade bilder

bloggvän som finstämda bilder tar, i denna konsten är hon rar och skicklig 

Jag bad om lov att få sätta verser  till några av hennes bilder.

Stegen
på stigen
bär spår
till vatten speglar
i björkars snår
Alltid
närvarande
tillvaro
upphöjd
solens strålar
i gryningdager


Tyngdlös kraft
väger oändlig evighet
kort är stunden
- tillsynes



Dagen tvekar
det blir afton
solen skiftar spår
Närvaron vilar
dröjer
nerböjd
kvällssol spelar
i skymnings vrår
 ********************
Bilderna tillhör
ghugg.se
Tack för inspirationen !

Verserna
© Tove Olberg















27 kommentarer:

  1. Stegen på stigen ger spår till vatttenspeglar....så himla fint du har skrivit.
    Passar dessutom så bra till de lånade bilderna

    Så stegar jag åter ut, inspirerande styrkt av dina ord, till trädgårdsarbetet
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag stegar svaren här.
      Tack Karin!
      :)

      Radera
  2. Din fina text passar perfekt till de lika fina bilderna. Vilken gåva att kunna uttrycka sig så i ord. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel! Jag har stor glädje av att kunns sätta ord på livets alla delar. Så finns det en lekfullhet i ordens bruk som jag gillar. :)
      Ha det bäst!

      Radera
  3. Svårt att sätta text till sådana bilder, som ju faktiskt talar för sig själva. Men till andra bilden blir det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i Bloggaren af Hjo! Så satt den texten till bild två; tacktack!

      Radera
  4. Så stämningsfullt och fint! Jag brukar göra tvärtom - låna någons text och försöka illustrera med bild ur min egen synvinkel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla! Dina bilder ger mig upplevelser och uttrycker mycket om livet i naturen som knyter oss människor till den - och varann!

      Radera
    2. En fin utmaning att illustrera andras text ur egen synvinkel -
      det tilltalade mig!!

      Radera

  5. Vackra bilder och din text så fin!
    Tack Tove för att du förstärker livet med ord.

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu fick jag en återkoppling som gick rakt i hjärtat och hjärnan min ... Förstärker livet med ord! Stort varmt tack med kram .. jag svävar :-)))

      Radera
  6. Så vackra bilder och så fin text du fått till!
    Jag tror du har en speciell hjärna för poesi .-)
    Ha det fint KRAM från mig Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åååå speciell hjärna för poesi .. Stort varmt tack till dig primrose mee kram! :-)))

      Radera
  7. Vackra bilder och vackra ord. Två olika dimensioner som möts och blir till en tredje :)
    Fint som snus, Tove .... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va ... 3D snusfint ... TACK! :-))

      Radera
  8. Du satte ord för bilder ! Du är för go Tove !
    Av känslor och dina tankar, för ghugges vackra och inspirerande bilder !

    Kram vännen ! och god natt !

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fin kombo av mig och ghugge :-)))
      Tack-kram!

      Radera
  9. Tack för din fina poesi och så bra bilderna passade till dina ord.
    Jag läste, tittade och njöt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Ditte! Stor Glädje i att läsaren njuter!
      Stor kram!

      Radera
  10. Så fina ord och så fina bilder! Du finner de rätta orden du Tove. Känns som en god start på dagen!/elajka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre kan det inte bli - en god start på dagen, tack-kram med lycka till på utställningen i morgon!!!

      Radera
  11. Åh, jag känner mig oerhört hedra av att du ville skriva så vackra texter till mina bilder. Du har träffa så rätt med dina fina ord.. en fin gåva att förvalta! Varma kramar till poeten Tove.

    SvaraRadera
  12. Å tusen tack för dina bilder
    Ett läckert varmt samarbete när hedran delas på det sätt vi gör!! :-)))
    Varmt tack till bildpoeten!

    SvaraRadera
  13. Vackert! Både bilder och verser, och passar så bra ihop.

    SvaraRadera
  14. Tack! Stämning stämde denna gång ...

    SvaraRadera
  15. Ghugge visar alltid fantastiska vackra bilder. Jag gillar Värkligen hennes blick för foto.
    Fin text åxo.

    Lördagskram.❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ghugges är bilder toppenfoto!
      Lördagskram :-)

      Radera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet. Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk. Hygienaspekten  har varierad över t...