lördag 12 september 2015

Lördagstema Naturligt

Vår månadsrubrikör är
olgakatt.

Naturligt!
Sprunget ur naturen själv.

N som i nativ
A som i absolut
T som i trovärdig
U som i utstrålning i helhet (den där är naturligtvis lite onaturlig ..)
R som i rimlig rättframhet
L som i logisk ledighet
I som i inneboende i betydelsen medfödd, in corpore; i sin helhet
G som i genuin
T som i trygg

En antismink-kampanj i Norge, som jag minns från min ungdom:
"Jeg er naturlig pen, så jeg behöver ingen sminke jeg"!

Helt naturligt synonymt sökbart, och det går fint ända tills jag kommer till utomäktenskaplig -
"5 köttslig, riktig; illegitim, utomäktenskaplig" står det att läsa i Bonniers synonymordbok. synomymer.se skriver ålderdomligt ord i parentes. Det håller jag med om.
En natur- lig bild
När är en som mest naturlig?
När en är sig själv.. när är en sig själv? Som mest bäst ..

Äkta, frimodig, hel, spontan och oförställd.
Ligger det  någon värdering i naturlig; en förutfattad mening, en uppfattning?

Även om naturlighet i sig är ett begrepp så är variationerna många.
För se, även en naturlig har sina olika arenor.

Så tror jag också att naturligheten förändras med åren, den vidgar sig, men, med tanke på naturens resurser som tärs på det sättet som sker i dag, enligt expertisen och allmänheten -  så gröps den också ur!
Tänk om det är naturligt? 
Att vi ska börja om från början  liksom - kanske på planeten Helt Naturligt? På nytt? HNPN!
Nu säger min natur att det räcker!
Naturligtvis!

Övriga temabloggare hittar du t.h i menyn.
Kommande tema
19/9  Äta bör man
26/9 Säsong

En naturbild till 


© Tove Olberg

40 kommentarer:

  1. Å, vad jag gillar bilden i din header av rosen och glassen!!! Den gjorde min morgon! Tack!!! Tycker så himla mycket om den att jag måste pröva att göra något liknande, Tack för inspiration :)
    Kramar och ha en toppenfin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt du blir inspirerat! Och tack för det! Blev själv nöjd med den :-)
      Kram och ha en toppenfin vecka!

      Radera
  2. Sprunget ur naturen själv - ja du det är väl alla barn... Tänk hur man såg det förr, det var ju inte riktigt klokt! Variationerna av naturlig är många, det har du rätt i och det stöder min egen teori i "dagens text" hehehe :-) Det är olikheterna vi ska vara rädd om. Och naturen är ju oerhört variationsrik! Det var en solklar lista över ord du fått till över temat! Hoppas på en lika solklar lördag till dig Tove! Kram och ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det olikheterna som gör oss gott! Naturligt att vara olika och det berikar :-)
      Din text gick hem hos mig Anna .. .
      Barnen ja, de är naturliga de .. så välsignat naturliga ... :-)
      Naturlig kram!
      n

      Radera
  3. Vad som är naturligt, kan skifta.
    Bra skrivet, fina naturliga bilder.
    Försöker själv att vara så naturlig som möjligt, i allt.
    Inga krusiduller.
    Ha det bäst och kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturlig utan krusiduller, det låt bra :-)
      Bästa kramen!

      Radera

  4. Även naturen vidgar sina vyer.
    Jag är likadan med alla väldigt naturlig och väldigt naiv. =)

    Kramen och fin lördag till dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommentarentaren gick till <3 här!
      kram

      Radera
  5. Vi får erfarenheter och sansar oss, bra eller dåligt, tja naturligt i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kort sagt om mycket Kicki - träffande!

      Radera
  6. Ack ja, den som kunde kalla sig "naturligt pen" ... men det finns mycket "pent" i naturen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, men sminken är inte så dum att försköna sig med ... naturen behöver ingen --

      Radera
  7. Det finns många förklaringar på naturligt eftersom det är så olika för alla människor. De enda som är naturligt naturliga tror jag är riktigt små barn. De har ännu inte lärt sig att konstra till saker. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så.
      Barnen är levande naturer ... det är därför de är så sköna att vara med :)
      kram

      Radera
  8. Tack för ännu ett härligt inlägg. Jag läser och tänker och tankarna far iväg. Din lilla lista av ord som du associeras till naturlig känns "naturlig".
    Orden passar mig och tar mig vidare i tankarna. Och vad är naturligt? Små barn som ännu inte präglats av förväntningar och kanske kommer vi tillbaka dit.
    Jag tror också att naturligheten förändras över tid och rum och den gröps ur. Men kanske finns det hopp. Jag vill tro det.
    Din header är så härlig och påminner om dig. Vacker, god och njutbar.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppet ger oss naturligt en tillförsikt om än svår att fånga!
      De små barnen, som sagt, är helt underbara i sin natur ... När ett ämne kommer upp så kändes listan som ett steg i förståelsen ... Njutbar kommentar om headern!
      Det blir ett utbyte i det goda naturliga om än förändrat med åren!
      Stor kram!

      Radera
  9. Hej Tove!
    Tack för kul läsning här. Naturligt är svårt också, då det är så olika för var och en.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Kul inlägg som vanligt!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  11. Med litet smink kan man kanske hjälpa naturen på traven? Om man inte är tillräckligt pen, alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så absolut! :-)
      Det blir også pent!

      Radera
  12. Naturligt pen... ja, det har jag aldrig varit, men alltid sparsam med smink ändå :)
    Härligt inlägg som vanligt!
    Nu finns mitt naturliga inlägg på plats också... sent omsider :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det med mig - inte så pen , men lite smink gör sitt ... Så räknas insidan också -
      Ditt inlägg är pent!
      :-) kram

      Radera
  13. Härligt! Jag tycker om din lista.....
    Jag tror på att leva naturligt, annars urarmas jorden. Det är onaturligt och där går jag inte att rubba i tron. Halleluja!

    kram

    SvaraRadera
  14. Du krånglar till orden så det blir intressant naturligt eller onaturligt.
    Jag är nog mest naturlig med de människor jag trivs med och känner mig trygg med.
    Man är nog lite olika i olika situasioner. Mer eller mindre naturlig liksom.
    Men det som är viktigast är ändå att vara sig själv tycker jag.
    N- naturlig
    A- ansvarsfull
    T- tillitsfull
    U- underbar
    R- rolig
    L- lekfull
    I- iakttagande
    G- God.

    Trevlig söndag å kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lägger din naturliga lista på minnet TantGlad! Så även om att krångla till det ... undrar om det inte är naturligt för mig? :-)
      Mest naturlig är en som du säger när en är trygg med sig själv och tillsammans med de som finns runt om en. Sig själv nog! Skön kommentar, tack!
      kram

      Radera
  15. Kul inlägg!

    Det där med smink, ja... Det är ju inte så att de som man förr kallade "naturfolk" avstår från att dekorera sig på olika sätt, så det där med smink kanske kan ses som naturligt trots allt. Fast egentligen inte. Det handlar nog om något slags grupptryck i alla kulturer. Själv har jag först varit för pank och sedan för lat för att lägga pengar och tid på smink. Och om jag skulle börja idag skulle jag nog behöva gå en grundkurs först, särskilt om jag skulle vilja sminka mig så att jag får den "naturliga look" som tycks vara populär just nu...

    På http://fritidochtankar.blogg.se/2015/september/lordagstemat-naturligt.html finns länk till en fin video om att sminka av sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken! :-) naturlig look ja :-)
      Naturfolket prydde sig med målerier - tänk så naturligt det blir med onataturligt - för att sedan bli naturligt - igen!

      Radera
  16. Naturligt, att vara äkta, och okonstlad !
    Men vad är det egentligen som är naturligt eller onaturligt ?
    Naturliga hälsningar och kramar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där satt den!
      Naturkram i retur :-)

      Radera
  17. Om man frågar många så har vi nog lite olika åsikter om vad naturlig är. Är man sig själv, så tror jag att man kan vara naturlig på många olika sätt! Vår natur är naturligt fantastisk i alla fall. Det kan vi vara överens om! :) Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. En stor naturkram för olikheter som är naturliga!
      Med hälsning från naturen runt oss som vi delar och gillar!

      Radera
  18. Intressant och naturligt inlägg ,men jag fluktade mest efter glassen. Mums! Söndagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes bra att det blev naturligt, en får tacke! Big smile!
      Själv nöjd med den bilden och glassen var god, jag njöt den tillsammans med en liten naturlig jänta som jag sedan lekte affär med!
      kram

      Radera
  19. Älskar att vara och leka med barn för dom är så NATURLIGA och kreativa!�� Glasskram!

    SvaraRadera
  20. Fröjdefullt i glassens vara - och leken leker ..
    Lekig kram!

    SvaraRadera
  21. Blev sittande och läsa alla kommentarer att jag alldeles glömde bort vad jag tänkt skriva......kanske det också är naturligt..........underbara fantasifulla ordkonstnären Tove!! Saknar dig...det är också naturligt! ....
    (får inte till det av någon anledning, verkar vara endast anonym som funkar och det hade jag inte tänkt....det är inte naturligt./elajka är det i alla fall som skrivit!

    SvaraRadera
  22. Det är mycket naturligt .. att komma av sig :-)
    Saknad också har jag märkt ... Tusen tack!
    Stor kram

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet. Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk. Hygienaspekten  har varierad över t...