måndag 28 september 2015

Berättelse - Dödsboröjaren del 2

Del 1 kan du läsa här

Brevet till mig:
När jag satt med min 3 rätters, vid kaffet till  cognacen då mitt uppdrag var betalt och avklarat, öppnade jag brevet:

"Pengar är inte allt; men min önskan är att ge lite lyx - kommer den oväntat så berikar den".

Min yrkesheder förbjuder mig tala om summan som lagligen tillfallit mig, men det var inte på smått vis.

Del 2

När alla formaliteter är klara så låser jag mig in i den bostad som nu ska röjas ty döden, inte Kolavippen den här gången tror jag , utan Liemannen har slocknat ett liv.

Faktum är att lien hänger kvar på väggen!
Nu har ju inte jag något bevis på att det var just den lien då, men något slags symbolvärde ser jag.
Så är det heller inte mitt uppdrag att leta blodspår.
Jag är röjaren!

Här luktar ingen grönsåpa. Min kompetens vill komma till nytta.
Avdöde herrn i huset må ha varit storrökare, det luktar lång tids  inpyrd rök.
Under röjningens gång hittar jag flera lådor cigarrer, samt limpor med South State och Chesterfield.
Rätt så gamla märken.

Tomflaskorna vars innehåll av whisky och cognac nu är tomma fyller nästan ett helt rum.
Min första tanke är: Så mycket i pant det skulle bli - han hade god smak och kostade på sig bruna fyllor.

Lite fågelkvittervägen vet jag ju - han drack sina sista 10 år.

Först gör jag mig en översikt över arbetsmängden, därefter lägger jag en plan som jag noggrant följer eftersom jag dokumenterar före och efter.
Då jag öppnar en garderob hittar jag enbart bruna kläder, dock bara vita skjortor.

Det blir en brun städning denna gång.

Det finns arvingar, men de har herrn gjort arvlösa genom testamentet och kvarlåtenskapen går till  ....
det har jag inte med att göra - men den är stor den kvarlåtenskapen.

När arbetsplanen är klar tar jag min medhavda fika ute på balkongen, solen lyser och det är skönt med frisk luft.
Det vilar en tyngd där inne känner jag.
Uppdraget vill ta lång tid att utföra.
Jag har 7 rum att tömma.
Det blir långa dagar nu framöver.

* Dessa berättelser är inte mina egna upplevelser.
Jag fantiserar och broderar, men det finns alltid en sanning från erfarenheter i ens egna liv, från andras liv likaså*.

Fortsättning följer.

8 kommentarer:

  1. Otroligt intressant läsning - båda inläggen, även om det inte är din verklighet! Någon ska alltid röja efter Kolavippen har hälsat på! :) KRam

    SvaraRadera
  2. Lite sanning, lite fantasi...det blir en bra och spännande blandning.

    SvaraRadera
  3. Tove, som jag väntat på denna fortsättning. Tack! Och så sant, någon ska städa.
    Ser fram emot mer...
    Och lite sanning tror jag kan finnas och det gör inte det hela sämre.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att jag då skrev den äntligen.
      Det må finnas en sanningshalt tillräckligt om en vill vara trovärdig någorlunda om en nu inte vill ge sig in i fantasy på riktigt då ..
      Kram

      Radera
  4. Det är fint att kunna brodera sin egen verklighet - eller andras. Och lite sanning fastnar alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brodera med ord går bra - men inte korsstygn eller andra stygn.

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Dagens lilla 2 - Märkvärdigt

Är märkvärdig något en gör sig? Vill göra sig? Eller är det märkvärdigheten som gör en? Märkvärdigt eller inte? Märk värdigt.  Är in...