lördag 19 september 2015

Äta bör man annars dör man - Lördagstema

När ett nytt tema seglar upp på lördagshimlen så sätter de små grå igång och blir färglagda.



Det är som om en inte har någon pejl, eller så har en det, till och med vet väl vad en vill skriva. Så känns det bra, ibland mycket bra, ibland så där mindre.

När en så får läst alla andras så blir det nästan sprängfullt av ämnet;
Hjärnans färg-glöd skiftar i aha-tillståndets prakt.

Tänk så mycket jag nu fått veta och vyerna är så vida det bara går .... mångfaldskänslan, som ringar på vattnet - krumelurer rätar sig och omedvetet medvetet dyker temat/temana upp hela tiden.

Mot fredag sjunker det undan  - lördag knackas tangenter och tankar i förening - lite tomt nästan för så att på söndag åter igen fyllas av mångfalden.

Som att bli mätt! Gott  mätt - men hungern kommer åter...



Maten och drycken ska inte bara göra en mätt, den kan gärna vara en fröjd för ögat också. Magen mättar dock före ögat.





Kroppen och själen behöver maten, klok mat som ger byggstenar, som ger kroppen möjligheten att förbränna på ett bra sätt.




Insulinet från 'Langerhandska öarna'  bör uppmärksammas i sammanhanget.
Bilden från Wkipedia.





Höga blodfetter kan regleras med kost.

Och så kan en gott synda lite, frossa i osund. Men en ska akta sig för att blir en evighetsfrossare.

Jag vet nu så mycket ... nej, jag känner till så mycket ...  och ändå är det ännu mer att ta in ...
jag tror jag är något småhög på tema .. som på maten :)

Septemberdirigenten olgakatt har gett oss
dagens tema:
Äta bör man annars dör man.

Äter gör man ändå dör man. Det går inte att undvika.

Svävande på en sky (ett moln) kommer det där med att vi ska äta så vi dör friska. Mat, motion och sömn samt de oxytocina hormonerna hör i hop.

Att vi sedan dör av stress för att vi inte fann den rätta dieten, eller balansen i livet för den delen gör det hela dödsallvarligt.

Du blir vad du äter!

Maten er som et skiftende skydekke med spredte regnbyer,  
som de norska meteorologerna uttrycker det. Vädret alltså.

Sterk kuling med vind opp til or-(g)-kanstyrke!

Så sitter vi där, njuter och blir berusade av god mat mellan regnskurarna.

Frukost hos kocken Elaine på  på Ekerö
som väcker lust och längtan

Tröstäta. Vriden variant av mat
Äta av hunger och nödvändighet. Svält och hungersnöd som en parallell,
ät upp maten du lagt på tallriken, tänk på de som ingen mat har ..

Erbjudanden är många och vi har ju ett val ...
Samhällsekonomin har ett finger med i maten - petar i maten!
Fetma, hjärt-kärlsjukdomar som ska behandlas.
Sockereffekter är oönskade ... saltet likaså.

Ögats fröjd

Färska råvarer är ett mantra, ekologiens värde  odlat  i ren och nyttig jord.
Ofta av eldsjälar, vi har ju pettas i vår grupp.

Dieter för sjukdom är en sak.
Dieter för bantning en helt annan.



Svullen mage vars vidd spänns ut av gasernas "atomer" - ät med vett.
Magsäck med glapp magmun som ger bröstbränna.

Magsäcken ja, den har en 'curvatora major' och en 'curvatora minor'.
Snitzig form! Kurvor.
Med tanke på det borde mannens magsäck vara manligt utformat.
Bred upptill och smal nertill och en fast stjärtform.





Ta den kropp som är dig given.
Vårda den!

En kan inte skriva om mat utan att  ta med tarmsystemet som ju tar hand om matsmältningen.
Tänk på storleksordningen , tarmens och de övrig livgivarna som hjärta och lungor!









Att få ur oss all skit säger en del tycker jag.


Ja ha, då var temat knackat ner i fri tanke som tema gav!

T.h hittar du övriga i temagruppen.

Nästa tema
26/9 Säsong.



©Tove Olberg

32 kommentarer:


  1. Finurliga ord som avslöjar tankar.... =)

    Go lördag på dig goa Tove ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken ordet tänkte .. :-)
      Kram med go söndag!

      Radera
  2. Inte är det lätt att äta rätt ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte det .... Roligt du tittade in!

      Radera
  3. Det här var ett tema som du verkligen gick igång på :-). Väldigt många funderingar åt lite olika håll. Känner igen det där med att äta upp maten - det finns dom som svälter. Vi som växte upp i ransoneringens tidvarv. Vad som inte är sagt om temat idag av dig vet jag inte...
    Matkram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ja, gick igång!
      Nog svepte jag med mig en del ...
      Tack för maten kram!

      Radera
  4. Det är nog få saker som berör oss människor så mycket som mat och ätande. Och alltid, alltid handlar allt om balans...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den eviga frågan, maten och balansen ...

      Radera
  5. Finns något som kan få igång samtalet som mat och väder? Finurliga tankar, som vanligt, från Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen!
      Tankar flödar jämt här ... :-)

      Radera
  6. Instämmer med ovan, tänk att mat engagerar så! Och på slutet kom jag att tänka på det något udda uttrycket: "En god avföring är bästa huvudkudden" Så var vi väl varvet runt va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar till Pysseliten; En god avföring är absolut den bästa huvudkudden, tänker på kvinnan som var med i Skavlan och berättade på det sätt hon gjorde .. du kanske såg henne du också -
      Så är vi varvet runt japp :-)

      Lisa H, gott få ett leende! :-)

      Radera
  7. Vilka roliga svängar det blev i din text! :)
    Men visst är det så att vi vet vad vi mår allra bäst på, och ÄNDÅ väljer man ibland helt galet. Åtminstone jag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du följde med på processen :-)
      Nog väljer vi lite galet ibland fast vi vet.
      Roligt du tittar in. Hoppas det funkar att att kommentera hos dig nu ... jag testar.

      Radera
    2. Min kommentar kom inte fram ....

      Radera
    3. Men vad konstigt! La du dit e-postadress med? Måste in och rota lite i koden tror jag!

      Radera
    4. allt är ifyllt; namn, e-post och webbadress.
      Kolla om det hamnar i skräpposten - sånt händer ..

      Radera
  8. Det där med att äta med ögonen, det är viktigt!
    Jag har gjort en "dubbel" på lördagstemat denna vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ögonfröjden är skönt nödvendig!
      En dubbel säger du ...

      Radera
  9. Mina tankar går till min idol Robban Broberg när jag njuter av dina ordlekar. Tänk att de där dumma öarna ska dyka upp i ditt blogginlägg. Vad kusligt att det startades upp ett inbördeskrig i min mage där de dödade varandra. Kan inte du skicka ut några miljoner trofasta öar till min snälla mage? Så jag slipper hålla på att trycka in insulin hela tiden? Lördagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag skickar trösteöar!!
      Oj, då Robban och jag .....
      Gör så gott jag kan med både tröst och ordlek!
      Söndagskram med goda tankar!

      Radera
  10. Så roligt och poetiskt du skriver om födan.
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Birgitta!
      Roligt du tittade in!
      Fortsatt trevlig helg till dig!

      Radera
  11. Visst ska maten äta av ögat också. Jag brukar försöka tänka på att innehållet i en sallad och på tallriken ska ha så många färger som möjligt. Enkelt och bra för en som mig som blandar ihop alla begrepp och aldrig lär mig vad som är protein och kolhydrat! Härligt omväxlande inlägg som vanligt! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. DÅ ser det gott ut då du gör sallad med alla färgerna!
      Och begreppen slinker ner i nyttighetens tecken!
      Blanda och ge! :-)
      Kram på dig Anna!

      Radera
  12. Du får alltid till det i olika teman, mat tänker jag inte på, men det jag får ner med mina sväljsvårigheter ska vara väldigt nyttigt ,-))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack primrose!
      Tänk så du har det med maten och sväljet, förstår att du inte tänker på mat!
      Målandet kan du tänka på :-)
      kram

      Radera
  13. Tove, du är helt otrolig. Hur du får till det med orden! Rena ordtrolleriet!
    Och visst är mat ett ämne som både berör och förstör, som kan innehålla så mycket glädje och så mycket ångest. Dubbelbottnat och enkelbottnat, djupt och lågt och alltid ett samtalsämne.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min trollerilåda är full av ord Ditte :-))
      Matnyttigt, matfröjd, matigt, matfat ....
      ett samtalsämne på många vis verkligen!
      Stor kram!

      Radera
  14. Snart drunknar vi väl i alla matrecept och matprogram på tv,
    men jag säger bara att äta gör man, men ändå dör man, hihi...!
    Kram på dig söta vännen !

    SvaraRadera
  15. Flytväst med matmotiv krävas - om en inte vet var avknappen finns ...
    kram Amanda ;)

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...