lördag 22 augusti 2015

Jazzklubben Bostons sista utomhus ....

 Svängde loss gjorde underbara Ann Christine  Hedmark,född 1949 just i Skellefteå ...
Hon rör sin långa kropp och sitt gråa hår i jazzens toner och ur strupen kommer de ljuvligaste ljud en kan tänka... 
För dagen med Holmström/Bergner trio
Plats: Vackra Nordånaparkens utomhusscen som är en bro över dammen som rinner ut i Skellefteälven
publiken sitter på träbänkar i slänten, bitdjuren är farten så fort solen går ner,
men gud vad det är skönt få klia i Hedmarks takt

När hon vänder sig om senare säger hon till Robert Tedestedt som filmar för SVT, syns längst ner i vänstra hörnet .
Jag lägger den sidan till idag .. hon är sidrik ...

Länge sedan hon sjöng med Yngve Forsells orkester  -som också är härifrån stan- (vet inte om de är igång nu för tiden)
Så gick det till när farfar var ung ...svensktopps humpa humpa med röst som får en att rysa ....

© Tove Olberg

Lyssna på 
Korsdrag i själen 


Dagsversen;
"Folk som avgör vad som är inne
och tror sig veta vad som går hem
äger kanske ett sjätte sinne
men hur fungerar de andra fem"

Lars Nordlander

22 kommentarer:

  1. Ann-Christine Hedmark får ståpäls på mig också. Jag känner mig avundsjuk just nu, men bara en liten liten gnutta, för jag är förstås väldigt glad för att du får uppleva allt detta härliga. Jazzmänniska som jag är.
    Lars Nordlanders ord är mitt i prick.
    en fin dag önskas dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Små gnuttor må vara tillåtet när det gäller denna dam :)
      Jazz är härligt! En god vänninna i Värmland introducerade mig i början på 90 talet. Vi besökte jazzfestivalen i Årjäng och där satt den. Vi hade med i våran bil en musiker som ju naturligtvis skulle jama fram mot småtimmarna ... minns det än ...
      Lars Nordlander än en gång: precis mitt i prick.

      Radera

  2. Den texten av Lars Norlander var strålande, liksom solen är idag. :-)

    Kram på dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är en pärla Lars N :-)
      kram

      Radera
  3. Blir extra glad över din vers som kompletterar mitt trend-inlägg från igår!☺ så bra skrivet!

    SvaraRadera
  4. Musik är en fantastisk "uppfinning" jag älskar de mesta olika genrerna! :) Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musik berikar verkligen och olika genrer vidgar!
      Tonkram..

      Radera
  5. Här är en till jazz-gillare, förstår att du hade en fin stund i det där gänget :-) Och kanske är det så för den med det omtalade sjätte sinnet att övriga fem sinnen är det inte så noga med. När man ändå känner på sig det mesta :-) Kram och goafton!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skön kommentar Anna :) Vi är flera i jazzgänget förstår jag.
      Kram och gomorgon :)

      Radera
  6. Hade gärna varit med dig på jazzkonsert.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit trevligt det :)
      Jazzkram

      Radera
  7. Vilken fin kväll och vilken njutbar konsert! Tack för att jag fick gå med via dig.
    Nu var det länge sedan jag hörde/såg Ann Christine Hedmark men den senaste gången var i Stockholm, på Solliden, och det var så bra. Tack för länken där jag på nytt påmindes om hennes fantastiska röst.
    Dikten! Så träffande! Ja, vem bestämmer?
    Kram från ett soligt och somrigt Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en mycket fin kväll, skönt cykla hem i sommarkvällen längs älven och över några broar. Som du förstår så är jag inne i en "Lars N period" :-)
      kram från vacker sommarkväll Skellefteå.

      Radera
  8. Att musik påverkar oss människor är allmänt känt och när vi vill stressa av eller känner oss ledsna lyssnar vi på en typ av musik
    medan vi väljer en annan musik när vi vill dansa och känner oss glada !

    Musikaliska kramar !!




    SvaraRadera
    Svar
    1. Musik finns för alla tillfällen :-) det är gött för människan det!
      Musikkram!

      Radera
  9. Skulle inte kunna leva utan musik!! Förstår att du varit på en riktig jazzhöjdare!!�� Varma kramar till dig Tove.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, faktisk inte! :)
      En ljuvlig kväll blev det ..
      Varma kramar till dig också!

      Radera
  10. Vad kul de verkade ha ihop under framträdandet. Två och en flygel. Sorgligt att han inte finns bland oss längre. Det måste ha varit en mysig utomhuskonsert. Undra hur många timmar musik jag lyssnat på genom livet. Ibland drömmer jag om musik. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. KUL att du säger det om kul under framträdandet - det är en del av konserten att få ta del av musikernas kommunikation sig i mellan det som kommer ut - ja även under det som kommer ut i toner - ja hur många timmar lyssnar vi?
      kram

      Radera
  11. Vilken härlig konsert för de som gillar jazz.

    Måndagskram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i! Om en gillar jazzen ... :-)
      Kram och fin måndag!

      Radera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...