tisdag 18 augusti 2015

Gomorgon Sverige

Vilken morgon!
Sol!
Trycker  igång tv´n.
Miljöhotet.
Doping.
Handikappmissbruk når stora höjder vilket egentligen är nedlåtande mot behövande.
Kriminalitet. Få döms!
En doktorand i stressforskning uttalar sig om stress i kontorsmiljö - Swedbank har dragit ner antalet stolar från 100 till 70. alltså är det först till stol på morgonen som gäller. I öppet landskap!
Hur ska det perfekta kontoret se ut?
Genast dyker individualitetsfaktorn upp hos mig.

Om miljöhotet, närmare bestämt sopor fick jag igår tillfälle att ha en dialog med Lille man.
Sopnedkastet är tillskruvat och så var det igång att berätta om vad som skapade sopberg förr -
- Men det var ju enkelt, säger han.
- Jo, men tänk på ett smutsigt kanske farligt berg och marken under?

Slutklämmen på samtalet:
 -Varför är du så noga farmor?
Jag förklarar varför,  bl.a att jag har barnbarn som kanske också får barn - att vi alla kan ha det bra.
- Då måste jag ju gifta mig, säger han  - och jag vet inte med vem, om jag ens vill det - för att få barn alltså!
Hans leende ligger bra till för rädda miljön ....  iallafall sopsorteringen i rätt påse till rätt plats.

Programledarna jobbar hårt för att hela tiden berätta vad som kommer sedan ...... men först nu så ...

Känner ni till Lars Nordlander?
Han är en som verser formligen strömmar ur .... Tom Alandh har gjort en dokumentär om detta geni som levererar det som tar tag i hjärterot och hjärnstam hos mig!

En av dagsverser lyder så här:

"En devis av högre slag
än livets alla dagar
är att vi ska dö en dag
men inte andra dagar".

Vi har många Lars i Sverige som svänger med ord och mening, den ena djupare än den andra - träffsäkra nog att engagera!

Min son och sonson heter också Lars. När jag valde namnet Lars till sonen hade jag ingen aning om dessa andra.
Det händer saker på 40 år.
Sopbergets höjder
släktbandens fröjder
allt får följder.


© Tove Olberg

20 kommentarer:

  1. Vilken härlig text till nya "headern". Och vilket rufs har du på nedersta bilden?
    Och varför är du så noga? var en kommentar som gick till hjärtat, haha. Barn är underbara.
    Vilken härlig morgon trots alla trista nyheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Rufset på sista bilden är en Dahlia tror jag från stadsparken här i stan!
      Nyheterna är som de är, en får tänka goda nyhter i stället så det blir jämvikt :)

      Radera
  2. Orkar aldrig höra på nyheterna på morgonen. Det räcker med dem kl.12.30. Nu vågar man ju knappt åka in till Norrköping längre. Fruktansvärt att sådant händer helt oskyldiga människor.
    Gillar också dagsversen och din lilla vers.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart att hoppa över, visst är det otrevligt runt oss.
      Dagsversen är underbar.
      Kram

      Radera
  3. Lars Nordlander är en ny bekantskap för mig, tyckte mycket om den lilla versen så jag borde nog titta lite närmre på honom! Underbar kommentar från din härliga barnbarnskompis:-) Barns tankar kan verkligen vara både invecklade, kluriga och underfundiga och enkelt raka och träffsäkra. De tänker på sitt eget sätt. Tycker om den fina headern med det kloka budskapet. Så sant. Ha en fin kväll :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Kolla in Lars, det är det värt.
      Lille man och jag vi har ju som bekant våra härliga stunder! :-)

      Radera

  4. Jag gillar din header och din text, du är en sann konstnärssjäl....
    Nyheterna ja, börjar man granska det som sker lite närmare så blir man helt förskräckt, undrar vad i hela friden som sker.
    Lyssnar man bara lite snabbt och inte tar in det helt så är det illa då med....

    Godnattkram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du har så rätt i det du säger - bra sagt!
      Go morgon kram!

      Radera
  5. Tusen tack för idag! Fantastiskt!
    Underbar header med tänkvärda ord! Och tillsammans är vi starka och på många olika sätt.
    Ja, nyheterna....Bara elände. Tänk så förvånad en skulle bli om det en morgon sades något positivt. men det kanske händer. Hoppas i alla fall!
    Lars Nordlander vill jag veta mer om så jag skall absolut se Tom Alandhs dokumentär på svt play.Har helt missat denna.
    Och visst är barn kloka och så mycket vi kan lära av dem.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du också för det fantastiska idag!
      Lars är en härlig ordkonstnär ...
      Stor kram

      Radera
  6. Vilken fin header. Jag är gräsligt förtjust i böljande svepande gräs . När vinden smeker gräset som gungar sådär mjukt .
    Sånt är "gräsligt" vackert. Vacker header.
    Den versen var tänklig.
    Vi är många på jorden...många viljor....

    Ha en fin dag
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Vilken härlig kommentar ... gräsligt .... tänklig ...
      Många på vår jord .... ha en fin dag!
      kram

      Radera
  7. Go´morron Tove... fastän till ytterligare en ny morgon!
    Du delar alltid med dig av din klokhet och dina tankar på ett underbart sätt..
    Tänk så lätt vi tog på saker och ting förr (hm... nu låter jag som om jag vore 100 år...). Jag tänker på det här med det växande sopberget, som väl fortfarande växer, men nu i sorterad form - bra att mycket kan återvinnas!
    Ååhh vad jag gillar din nya header - så perfekt tillsammans med din text därunder!
    Önskar dig en underbar dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Vi visste ju inget annat förr - eller borde vi ha vetat?
      En underbar dag till dig med Anki!
      Kram

      Radera
  8. Underbar header!
    och så orden...Vi ska alla dö en dag, men inte andra dagar..
    Härligt att du finns på bloggen igen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Tack vare bloggen så träffade jag dig och på den sköna vägen är det .... inspirera inspira :-)
      kram

      Radera
  9. Vilken morgon även idag ,-)
    Ljuvligt.
    Vilken bild är det en blomma ser ut som snart dags för frissan.
    Mycket vacker!
    Här får man tänka till när man läser, min valphjärna gör sig påmind ,-)
    Jag tycker till om "sopberget" utanför det som finns slängt i naturen, FY så trist det har blivit, folk bara slänger omkring sig, det är illa.
    Ha det jättefint KRAM från mig Primrose ,-)

    SvaraRadera
  10. Tack, även i dag en skön morgon :-)
    Gillar när du tittar in!
    kram!

    SvaraRadera
  11. Tänk, va roligt att få träffas IRL !
    Har följt Dittes blogg ganska länge -
    därför hamnade jag här.

    Lars Nordlanders korta verser är precis på pricken.

    Min son heter också Lars. :)

    SvaraRadera
  12. Så roligt att du kommer på besök också! Välkommen!
    Lars-or har fin klang :-)

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet. Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk. Hygienaspekten  har varierad över t...