tisdag 25 augusti 2015

Berättelse - Dödsboröjaren del 1

Förord:

Mitt jobb de senaste åren har varit att hjälpa mäklare och advokater att bereda, avsluta och städa dödsbon.
Först var det lite obehagligt. Men det gick fort att vänja sig vid det. Människor går ur tiden  så det är naturligt.

Relationer är inte alltid önskvärda, möjliga eller genomförbara ett helt liv. Ibland hinner en inte städa undan innan Kolavippen kommer.
Kolavippen är en godare variant än Liemannen. Det har jag alltid tyckt. Hasse Alfredsson är pappa till den benämningen.

Inget görs utan tillåtelse av dödsboet, det ligger på mäklarens och advokatens lott att informera om min funktion. Det finns dokument som ger mig "fria händer".
Jag undertecknar dokumentet då allt är klart
Mäklaren, advokaten fotograferar  alltid allt innan jag skrider till verket.

För det mesta samlar jag ihop skräp, skurar ut och putsar fönstren, hemmets och själens spegel -så är det klart.
Ibland får jag göra en resa i en människas liv som jag inte trodde var möjlig.
Det är ingen överdrift att säga att mina livsvyer betydligt vidgats inför slutklämmen.

Anställningsintervjun var tuff, jag fick berätta varför jag var den mest lämpade till detta delvis odelikata uppdrag.
Jag har fingertoppskänsla för integritet.
Mäklare är inte så bra på det, men advokater älskar det.
Jag svarade sanningsenligt att jag helt enkelt är bäst.

Livets villervallor gör att del somnar in i skiten säng, andra på silkeslakan, men  inför den Högre makten är vi alla lika när vi blir lik.

Har en i sitt yrke tidigare varit professionell rengörare av såväl lokaler som människobakar så sitter det där det sitter och kvalificerar för dödsboröjning.
Att jag dessutom har en fil cand. upplyser jag om endast i nödfall.
Det blir bäst så.

Min lön? Timlön! Jag använder den till att gå på restaurang och äta trerätters, dricka ett härligt glas vin till de olika och avslutar med en cognac till kaffet.
Det är tur det är långt mellan uppdragen annars skulle jag ligga bra till att bli yrkesalkoholist.

Sedan lullar jag hemåt. sakta går jag genom stan, korsar en mörk skog, gäckar spökena och glider ner mellan lakanen och sover gott!

Berättarjaget är inte jag, men jag bygger på livets erfarenheter, mina och andras samt fantasier och påhitt.
Alla namn är påhittade.
Mer än så kan en inte förvänta sig.

Första uppdraget

Det klickar till i dörrlåset. Så är jag inne.
Grönsåpa luktar det!
Fönstren är blanka, inga fuskränder här inte.
Avlopp rena. Jag gör bakom allt&innunder tester.
Finemang.
Jag fotar av boet så vi har ett underlag att jämföra med.

Mitt uppdrag är att packa ur skåpen.
Rulla ihop mattorna och klä in de i plast. Någon har fäst en lapp på de där det står: Rengjorda och klara för packning.

Mattorna är stora och tunga - och väldigt vackra!
Att få sitta på en vacker matta och drömma lite tillåter jag mig.

Jag har att göra. Lägenheten är om 5 rum o kök.
Skrivbordslådorna  är tomma.
400 glas, de flesta av kristall får silkespapper och packpapp om sig innan jag lägger de varsamt  i kartongen.
Kaffeserviser, middagsserviser går samma väg.
Silverbesticken är blankputsade. de ligger i plastpåsar i sina fodral.
Denna kvinnan lämnar efter sig ett rent hem.
Jag slås av estetiken.
Alla tavlor och lampor är redan borttagna. jag ser märkena på väggarna.

När sista tallriken tas ut ur skåpet hittar jag tre små brev.
På ena brevet står det:
Städerskan till handa,  understryket med en slarvstilig dubbellinje.

Andra brevet:
Till min okände son, samma understrykning.

Tredje brevet:
Till min "Ludvig Starrebrink" som gjorde mina sista 10 år till en underbar tid, ingen en understrykning noterar jag.

Alla breven tar jag med mig till dödsboförvaltaren och överlämnar tillsammans med nycklarna, fotona och så skriver jag under dokumentet på heder och samvete har ju utfört mitt uppdrag.

Det görs en anteckning om breven, men först  när dödsboet är avslutat kommer jag få brevet i min hand .... i bästa fall.

© Tove Olberg


35 kommentarer:

  1. Du har verkligen fötterna i jorden, inte på, utan i, och huvudet i himlen. Du med!
    Ett härligt skrivet inlägg om livets vara och inte vara.
    Hoppas att du får brevet, städerskan tillhanda.

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I jorden så och i himlen - tack karin!
      kram

      Radera
  2. Rund synvinkel. Den var bra. :) Jag ser redan fram emot del två. Smittande intressant skrivit. Jag ser det framför mig. Kvitto på texten går hem. Det känns som det jobbet skulle passa mig. Frågan är om jag skulle blivit klar med uppdraget i tid. Kolavippen kanske hade tagit mig i kragen mitt under tjänst. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har jag en kollega då! :-) Tack!
      Rund synvinkelkram!

      Radera
  3. Du kan verkligen konsten att skriva så du fångar läsarens intresse från början till slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket och härligt du läser mig så!
      :-)

      Radera
  4. Du är bara helt underbar med dina skriverier, måste läsa om när jag är vid en dator.

    Stor kram ❤. ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmån att ha en läsare som du :-)Tack!
      kram

      Radera
  5. Du är bara helt underbar med dina skriverier, måste läsa om när jag är vid en dator.

    Stor kram ❤. ❤

    SvaraRadera
  6. Följer med intresse detta yrkesval och nästa uppdrag som kommer i din väg!

    SvaraRadera
  7. Du kan få till det du .
    Trevlig kväll!

    Kramelikram.

    SvaraRadera
  8. Jag blev helt fast i din text...Och tänker att det här med att "kolavippa" för en del med sig. Spännande jobb som säkert har goda framtidsutsikter för detta kan inga maskiner utföra utan ett grundligt handlag krävs.
    Hoppas innerligt att kuvertet kommer den goda städerskan till handa.
    Stor kram och tack för läsningen, en rikktig "njutstund".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - när du fastnar blir jag ju glad - njutglad kram!

      Radera
  9. Ja, Kolavippen låter betydligt trevligare än liemannen....
    och du skriver som alltid fina texter som gillas att läsa...nu undrar jag Vad står det i brevet?

    Önskar dig en fortsatt fin sensommarvecka! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Christina!
      ja, vad står det i brevet??
      :-)
      Kram

      Radera
  10. Har detta varit ditt jobb Tove, att hjälpa mäklare och advokater att bereda, avsluta och städa dödsbon ?

    Städjobbet är ett tungt arbete, men
    att gå igenom ett dödsbo kan vara både tidskrävande och fysiskt ansträngande.

    Man borde höja yrkets status, och börja med att höja lönerna för städarna, tycker jag.

    Men vilket sjävlförtoende Tove ! "jag är bäst" svarade du på anställningsintervjun,
    oh, vad jag hoppas att flera vågade säga som du och tro på sig själva !

    Ha det gott goa vännen, kram !

    SvaraRadera
  11. Nej, detta har inte varit mitt jobb! Jag använder ofta jagformen då jag skriver berättelser.
    Jag har varit undersköterska i mitt yrkesliv. Livserfarenheten, min och andras och fantasi använder jag mig av när jag skriver berättelser ...
    Och min självkänsla :-)
    Gott till dig, Amanda kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att detta jobbet hade varit spännande ! för jag känner två
      kvinnor som städade efter dödsbon, och dem hittade en hel plastkasse med pengar !

      Ah, du har varit undersköterska, det har varit tyngre jobb än mitt som sekreterare som satt och skrev efter diktafonen.

      hälsningar från Amanda !

      Radera
    2. Finns fynd :-)
      Alla jobb har sitt ... skriva efter diktafon heder åt dig men inget för mig!
      kram

      Radera
  12. Härlig berättelse! Du har skrivarförmågan. Sen om det är verklighet eller fantasi, har jag svårt att avgöra.
    Dagsfärsk kram ♥

    SvaraRadera
  13. Skrivandet är så mycket för mig och att få god feedback gör det godare!
    Dagsfärsk i retur med ett smil!

    SvaraRadera
  14. Fantastiskt skrivet och det flera gånger om. Du skriver med en sådan känsla att jag höll på att gå på detta med att detta var ditt nya extrajobb. Gör någonting av denna berättelse och skicka den vidare så att fler människor får läsa. Wow så bra/kram

    SvaraRadera
  15. Säger du det?
    Tack för feedback, det gör skrivet som sagt ännu godare!
    :-)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Leta novelltävlingar och skicka in ditt bidrag på stört/ kram

      Radera
  16. Vilken fantastisk skribent du är !! Helt underbart inlägg ! Jag säger som någon här ovan. Gör något med det. Du har mycket att dela med dig av.
    Ha det gott !
    Kram

    SvaraRadera
  17. Tack! God feedback gör gott som sagt ... :-)
    Kram

    SvaraRadera
  18. Åh vad jag drogs med in i berättelsen! Vilket jobb egentligen att gå in och städa i någon annans hem när Kolavippen knackat på. Det blir väl en vana som med allt annat men nog måste man ha lite mjuka tossor på fötterna...Men alla går ur tiden som sagt. Och nu vill jag ju absolut veta fortsättningen :-) Vad fanns i kuvertet???

    SvaraRadera
  19. Verkligen känns det som att med mjuka tossar på fötterna kliva in.
    :-) kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  20. Svar
    1. Tack för prima feedback !
      Bokkram

      Radera
  21. En underbar berättelse... du är så duktig att fånga intresset... vill läsa mer, mer!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det kommer mera Anki :)
      Kram

      Radera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...