måndag 27 juli 2015

Kommentar om Söndagspredikan 1

Kommentar från bloggvän Lollo, vars målade ögon pryder en del av min tavelvägg - 

Varför skrev jag mitt inlägg Söndagspredikan 1 igår? 

Varför? Intressant fråga, alltid intressant med mina mått mätt. 
Uppskattar frågan!!

För det mesta är det så att jag sätter mig ner vid tangenterna och så sköter det sig själv så gott som.

Bokstäver blir ord, bildar sig i par och opar och blir till en mening som ger flera. 

Förmodligen har jag omedvetet medvetet eller tvärt om, liggande på lager sånt jag tänkt på, velat göra som jag samlar i hop i fantasin och låter det få finna en väg ut, sin egen väg. 
Jag skriver det som faller mig in lite här och var.

Reflektionerna har stor plats där och då, vilket ger en vy som jag inte alltid själv är medveten om.

Jag tror det är detta jag menar med mitt "skriva på fri hand" - med fri hand är bättre.

Jag beskriver ju också min dröm, att jag föreställt mig att jag verkligen är präst!

Så är jag talträngd, pratglad, föredragande kom jag på just nu ... :-)

Tack Lollo!
Den här bilden kanske illustrerar ....
© Tove Olberg

16 kommentarer:

  1. Kyrkan är väl fritt fram för alla att stiga in för eftertanke och stillhet.

    Och bibeln kan man numera tolka som man vill,
    fast en poet, som du Tove, skulle läsa texterna mycket bättre som en präst,
    så som du själv skriver, att du är "talträngd, pratglad, föredragande" !

    Fast de som har sin barnatro kvar, måste nog tänka själv.

    Kram vännen från en annan predikant !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tove, jag menar att du som poet, skulle läsa texterna
      mycket bättre än någon präst ! så där ska det vara, hihi....

      Radera
    2. Tror inte jag läser texterna bättre! Kyrkan är ett fritt rum att komma och gå, så sant. Bibelns tolkning är vid ... ;-)
      predikantkram

      Radera
  2. Tänk så härligt det är i Blogglandia. Ett inlägg väcker tankar och en kommentar hamras ner. Jo, jag hamrar på tangenterna säger min man. Kommentaren väcker nya tankar hos mottagaren och ett nytt inlägg föds! Underbart! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) just så hamrar ja! Blogglandia är fantastisk!
      kram

      Radera
  3. Härligt Tove! Du skriver så levande.

    Kram Christina

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det känns som om du smeker orden.... :-)

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  5. Känner igen det du skriver om skrivandet, att det "sköter sig själv" så gott som. Jag tycker ofta att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva, men så "far det iväg" och blir något jag inte har förväntat mig. Roligt är det :-) Och en bra präst skulle du ha blivit! Kram

    SvaraRadera
  6. Vet du att det har jag tänkt när jag läser dina inlägg, det finns en frihet över de!
    Härligt och roligt!
    kram på frihandstext! :)

    SvaraRadera
  7. Du hade trivts som fisken i vattnet om du hade varit med på skrivarkursen på Öland. Det var ju det som gällde det - att bara flöda över av ord på en angiven tid.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA, det hade jag nog gjort :)
      kram

      Radera
  8. Du hade trivts som fisken i vattnet om du hade varit med på skrivarkursen på Öland. Det var ju det som gällde det - att bara flöda över av ord på en angiven tid.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  9. Nu fick jag nya tankar. Igen! Ordet, orden och dess betydelse. hUr en tolkar, läser, inser och förstår.
    Tove, du ger mig så mycket.
    kram!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Dagens lilla 2 - Märkvärdigt

Är märkvärdig något en gör sig? Vill göra sig? Eller är det märkvärdigheten som gör en? Märkvärdigt eller inte? Märk värdigt.  Är in...