torsdag 11 juni 2015

Skolavslutning

Veckans tema far, mor och alla de andra:
Skolavslutning, (som var igår)

Inga bilder blir det, jag tog mest gruppfoton, men de hör hemma hos mig, då alla de andra som kanske inte vill vara med på bild på detta sätt. Vi var i Statskyrkan i vår stad! Vacker som alla de andra kyrkorna är.

Jag kunde följa mina båda två, först var det Pontus ut;

Härlig stämning när kyrkan är fylld till brädden av glada barn som sitter så stilla det bara går. Musik och sång, applåder i mängder och många ljud som tecken på gillande, tro inte att jag var tyst heller ... och det är så rörande så jag kunde inte sjunga med i en enda sång! 

Prästen hälsade välkommen med en viftande femhundring i handen och frågan:
Vem vill ha den?
Handuppräckningen blev enorm, många reste sig upp.
Han skrynklade ihop femhundringen trampade på den och frågade: Vill ni fortfarande ha den! Alla ville!
Hans budskap var att de alla var värdefulla, hur de än kände sig eller tänkte om sig själv. Ingen propsade på att få den. Det blev lite tyst bara. Han tog också upp aspekten av det kanske fanns barn vars föräldrar inte fanns med för att de inte kunde. Värdet de hade var det samma.

Musik med sång av alla klasserna är så underbart fint att höra och att stå så långt framme vid en pelare som jag gjorde gav verkligen upplevelsen av att se och höra barns glädje och förmåga.

Rektorns tal var full av glädje över barnens insatser under läsåret, sin personal och alla föräldrarna! Hon hade nu 70 skolavslutningar i sitt liv och detta var hennes sista! Nu väntade ett helårslov för henne.
Pontus säger att han tycker det är trist att hon slutar.

Som avslutning läste avgående rektorn dikter från några i varje klass, engagemanget var så stort från alla så de valde lottdragning om vem som skulle läsas upp. Att dikterna handlade om kommande sommarlovet är ju en självklarhet.

Den sista dikten hade en så skön avslutning och väl passande i sammanhangen ...
"och Gud  badar och Jesus solar".

Moas avslutning, hon gick ur 7:an i år, var annorlunda, förväntningar ja, men betydligt lugnare. En fin kör där Moa är med, musik och fina arrangemang av musikskolan gjorde det hela så fint!

Jag tyckte mig skymta och höra kommande stjärnor.... några är gjorde for scen och underhållning!

Prästens tal var också här om att ha ett värde, att om en inte alltid lyckades så bra, att inte ge upp, men ändå inte ta det så "bokstavligt" kanske. Det pågick hela livet att lära sig! Själv hade han glömt de matematisk ekvationerna, men det fungerade utmärkt ändå.

Rektorns tal här var mer inriktad på det allvarliga i den skolsituation som på många sätt fått en stämpel av den sämsta tänkbara,
 - samt en statusupppdatering om vad skolan jobbat med under året som blivit förbättrad, men också vad som fortfarande skall jobbas på nästa skolstart.

Vikten av att klara skolan för sin framtid strök han under. Jag tycker det var bra att han knöt an till det verkliga, men de unga väntade på att komma ut - och tidens föräldrar också kanske. Här sjöng jag med, berörd på ett helt annat sätt. 

Efteråt fikade vi tillsammans, far, mor, farmor, men utan Moa för hon hade mer körsång att utföra!
Det är så nu, de börjar bli upptagna av sitt.

Pontus ville fira sommarlovet med att vara hos farmor och övernatta. Han för hem för en timme sedan ungefär. 

En lyckligt lottad farmor är jag som får finnas med; vi pratade om åldrar och sa att om sådär 20 år då ... då är det barnbarn och barnbarnsbarn .... jag kanske har rollator då, men en sväng med barnvagnen som jag kopplar till den ska nog gå .... 

Härlig tanke .... ingen vet ... men tanken .... 

Alla de andra firade säkert också var och en på sitt sätt! Ainas Café var knökfullt!


©Tove Olberg

22 kommentarer:

  1. Så fint att du delar med dig av skolavslutningen, något som jag nästan alltid missar på grund av avståndet. Och något som alltid kniper till lite extra i hjärteroten. Jag vill ju så gärna vara med....snart är de ju vuxna. Men får ta trösten att jag också kan koppla barnbarnbarnsvagnen samman med rullatorn. :) Klok präst, kloka ord och att Gud badar och Jesus solar låter skönt...verkligt på något sätt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du Karin att det tänker jag på ofta om jag vald bort att inte flytta hit upp ... men så hade det säkerligen haft andra värden idag. Vi kommer blir så käcka där vi går med rollatorn och barnvagnen ... vi får lägga ut en bild på bloggen ... :-)

      Radera
  2. Kloka ord i ditt inlägg. Det är något visst med skolavslutningar. Vem minns inte sin egen första eller andra examensavslutning. Det var något alldeles speciellt. Man hade liljekonvaljer och syren med sig till sin älskade lärarinna och för att sätta i en inbyggd mugg på skolbänken.
    Det var en härlig läsning du bjöd på !
    Önskar dig en fin och varm Torsdagskväll.
    Kram från Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie; din ord om mina egna skolavslutningar ...jag måste nog leta i minnesbanken .... fråga syrran till och med.
      Vilken fin gest ni hade med liljekonvaljerna i den inbyggda muggen!
      Nu är det lördag, skaplig varm och dagen har varit molnigt med sol emellanåt!
      Kram från mig!

      Radera
  3. Tack, kära tove för att jag genom dig fick förmånen att vara med på två skolavslutningar i år. Det gladde mitt hjärta och tog om möjligt fram ännu fler minnen. Jag har ett par år tills jag får vara med på Max första skolavslutning och det kommer jag att vara.
    Jag tänker vidare att de tal som hålls av rektorer, präster eller lärare; att de riktar sig till barnem och att de har ett budskap son barn/ungdomar kan ta till sig. Jag tror ni hade det och det gladde mig än mer.
    Så härligt att Pontus vill sova över hos dig denna dag. Jag vet att du var en lycklig farmor och att dina barnbarn var det.
    Stor sommarlovskram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt nog så tänkte jag på dig då jag stod där i kyrkan!! Du har mycket att se fram emot, men det vet du redan även om du då får uppleva det från "andra sidan". Du har så rätt i att budskapen är till barnen/ungdommarna och jag gillade det. Läste ju ditt sommarlovsinlägg så sommarlovskram från mig också!

      Radera

  4. Det var fint det prästen gjorde med femhundringen och budskapet gick nog fram...
    Ja, du om tjugo år har nog jag också rollator, den skall vara rosa och så skall det finnas en stor tuta på styret.
    Förstår att det var gott att ha barnbarnet över natta... ☺

    Kram på dig fina du ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. å du är ju en idéspruta du ... så klart rollatorn ska ha tuta ... min ska nog vara röd ... nej blå .... nej guld! Som jag sa på en annan blogg så får vi lägga ut bilder på det när tid kommer... rollatorbloggen.se blir väl bra för vi må nog bilda ett kollektiv....
      rollakram!

      Radera
  5. Visst är det någonting speciellt med skolavslutningar. Alla dessa härliga små människor som inte bara ska ut till sommarlovet, utan så småningom ut i livet. Det är livets gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, det tänkte jag där jag stod ....

      Radera
  6. Hej Tove! Härlig skolavslutning som du skriver så fint om och nog är det något visst när den hålls i kyrkan. Det här inlägget och ditt tidigare som handlar om din mor och far andas så mycket kärlek till din familj..och det tycker jag är vackert. Många varma kramar till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ghugge, det finns mycket kärlek.... till livet vi har efter de som fanns före oss ...
      Många varma kramar!

      Radera
  7. Vilka fina skolavslutningar du har fått vara med på! Förstår precis det där med att bli rörd så det blir svårt att sjunga. Jag blir aldrig rörd när jag leder körer själv men ofta som åhörare. Jag tycker det är fint med skolavslutningar i kyrkan, men det är klart att man kopplar ihop det till egen barndom. Det hör liksom till på något sätt. Kram och härlig sommarhelg Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna, kyrkan är en vacker och lämplig plats ...
      och jag hade stor behållning av att vara med .... så fint det blev när du skrev det hör till på något sätt ...
      kram kära bloggvän!

      Radera
  8. Skolavslutningar är något alldeles speciellt, och nåt som berör oss alla i hjärtat.
    Fint att hålla till i kyrkan, och en tänkvärd handling gjorde prästen med 500 hundringen.

    Även för mig så blir det sommarlov. Arbetar min sista dag i dag.

    Den blomstertid nu kommer...................

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blomstertid delar vi på tant glad!
      Stor kram!

      Radera
  9. Vilka fina skolavslutningar du beskriver!
    Igår hade vi avslutning med gymnasieettor och tvåor. Idag väntar studentfirande för treorna. Hoppas på en festlig tillställning!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det!
      Önskar dig de FINASTE tillställningar Christina!
      Stor firande kram!

      Radera
  10. Fina kloka ord av många här inne. Det med sedeln känner jag igen sen förr och det är bra att det tar upp liknelser med hur det är att vara trampad och bespottad på plus att alla inte ser likadan ut men har samma värde ändå/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var goa de där som lämnade budskapet! :-)
      Värdekram!

      Radera
  11. Åh, så mysigt! Skolavslutning... så härligt säger en som inte varit på en sådan på många år. Snart är det dags igen, om tre år om jag hänger med.

    SvaraRadera
  12. Det blev en höjdare i år :-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...