måndag 18 maj 2015

"Ta ställning och bli verklig"

Carpe-ar du diem tillräckligt -
i hetsjakten/livsjäktet på lyckan som du hela tiden ska känna - känner du den inte så gör en övning och sök den i tankens kraft i tacksamhetens tecken i långsamhetens lov!  Får du inte till det så är det ditt eget fel för du försöker inte tillräckligt!! Möjligen lyser en pessimistisk inställning genom?
För du vill väl utveckla ditt självförtroende?

Du möter din man i farstun, barnen är hos farmor, själv är du väg ut i framgången  ... mannen kommer nyss från sin ... ska bara jobba lite hemma - ni älskar på farstukvisten, oj vad det var skönt. Eneboere älskar med sig själv och - älskar sig själv nog och slipper leva dubbelliv. Eller precis tvärt om...
Så rullar det på ....
Så det kan gå ...

Vi flyttar berg med vår tro på oss själva, extroverta glädjefyllda och möjligheters gränser till det omöjliga finns inte.
Introverta typer göre sig icke besvär, har du förresten varit med om att en som aldrig sagt något upplät sin stämma och kaos blev till ordning? De är ofta god iakttagare ...

Jag kan inte låta bli raljera över detta - du läsare anar nog en ironisk underton - för allt som är sant och skönt och viktigt är för att vi är värda det ...
Ja, jag vet, medveten närvaro här och nu är jättegott - men lite balans må det vara ---

Våra psykiskt sjuka ohälsatal stiger i höjden, krig sprider sig mer än nånsin - och mörka undertoner i politiken - ledde inte positivismen längre än hit? På regeringsnivå fylls sandlådan ständigt med ny sand, hinkar och spadar för vars partitillhörighet. Hur kan en finklädd få leka fritt?
Fy fan!

Detta skriver jag  inte för att racka ner på det goda i goda tankar och upplevelsers närvaro, (jag har själv strävat mig genom positivismens medicinering) att vara genompositiv i ett och allt, men för att jag tror en liten smula (lycklig) pessimism bör blandas i till en livskompott att leva i!
Att kritisk ifrågasätta, en lärdom jag fick i min utbildning till undersköterska ...
Att vara pessimist är inte lika med att vara negativ.
Inte heller endast bakåtsträvare, eller bli vid din lest-typen. Ej heller att vara olycklig. Självförverkligandet är inte första budet helt enkelt.

Gräset är minsann grönare hos grannen ibland, men det beror på hur mossbefriad och rätt  gödslat mattan är.
En vacker och snygg gräsmatta är skön att skåda och att stå på - men det är ju en ringlande stig i skogen också .... eller att mocka koskit, leda ut hästen på bete, bestiga berg ... eller att vakna i sitt eget bo, samma som förr, men i kväll lägger jag mig i renbäddat säng.

Här ovan skriver jag rakt ur hjärnans ordförråd eftersom tankarna dyker upp .... hjärtat är med som underbara Sonja Hedenbratt i sin stora härliga kropp budskapade oss med.

Reflektionernas underbara funderingar ... rymmer mycket ...
Ur fri lust och utan refusering ....

För flera år sedan var jag på en föreläsning om att ta ställning och bli verklig!
Han var från Malmberget föreläsaren och hette .... hm, får se om jag under dagen får  syn på det jag inte ser - (inlägget från igår)

Carpe punctum!

Ta en stunds stillhet och kolla in min header; om du så vill och har tid.... får du syn på?



27 kommentarer:

  1. Jag trodde jag kommit fel. Vilken luftigt stor himmelsballong som syns i headern.
    Och ja, ta ställning, säga sin mening tror jag är viktigt för svenskarna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skön gissning!
      Liv åt meningarna!

      Radera
  2. Så skönt att ramla in här en stund och se på stenen? svampen? i din header, läsa alla klokord och tankar och också inse att de sätter sig precis som ett smäck där de ska sitta just nu inom mig. Jag är så trött på allt förverkligande, det enda rätta och alla självbekräftelsefobi i vår omvärld. Varför skola människor strida om egentligen ingenting alls? Varför måste alla jämföra sig med andra och tävla om detta någonting som är så bra. Vad det nu är? Under tiden glömmer vi bort att leva

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint att du ramlade in och fann något som satt som en smäck Karin!
      Verkligen :-)
      kram

      Radera
  3. Alltid roligt att ta del av dina kluriga funderingar.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  4. En labyrint av tänkvärda ord. Det ser jag väl? Ett vårtecken från en annan planet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där satt den - vårtecken från en annan planet - som besökte labyrinten och stannade ...
      kram

      Radera


  5. Eloge till dig Tove ♥



    Ack så bra skrivet, du satte ord på det jag så ofta tänkt.
    Jag stänger ute alla dessa försök till att hjärntvätta mig och sudda ut mitt sanna jag.


    Jösses så bra!

    Kramen ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elogekram för din kommentar tusen tack!

      Radera
  6. Men just så här tänkte jag ju när jag skrev mitt korta inlägg igår ! Vad lustigt och
    roligt också, att vi har så likadana tankegångar !

    Tänkte först skriva rubrik som "bli människa", men ändrade till påklistrad.

    Kram vännen !!



    Egentligen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det - och att vi skrev det med en dags mellanrum - visst är det kul! Påklistrad var bra!
      kram

      Radera
  7. I mina blå tolkar Åke en överexponerad rundaktig sten... Om mitt svar är rätt återstår att se eller så blir det som när Brasse Brännström rättade: Fel fel fel...
    Finklädda leka så: Det är ju vi som förser dem med hinkar o spadar ju ...
    Pessimist är inte att vara negativt inställd. Jag är med en kamrat för att kolla in hus helt genom den anledningen bara att just lyfta fram det dåliga först...
    Så mycket bra du fick in på dessa få rader

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överexponerad just det ja ett sånt ord finns ju också - mitt i prick det är en sten! Ja vi ger våra politiker hinkar och spader, så det är ju i demokratisk ordning - men... Rundaktig ...
      Gillar det där att lyfta fram det dåliga först och så de där sköna prickarna som .... ser ut så här
      Kul du komme en sväng ... blåtolken :-)

      Radera
  8. Jorden är på väg mot sin förstöring. Vulkaner brinner! Askmoln ödelägger. Tsunamin ödelägger. Vad är vi på väg att göra? Går vår värld att rädda nu?
    /kram
    Ps Tolkning av headerbild

    SvaraRadera
  9. Dramatisk tolkning, men lysande ... svåra frågor ... och där ligger min lilla sten som om världen inte bekommer den..
    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag hörde en gång en föreläsare från Malmberget som hette Ulf Nilsson, som var helt suverän. Kan det vara han?
    Jag tillhör rasen "Jag tar ställning" Jag har åsikter om det mesta till mångas glädje och andras förtret! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hette han!
      Åsiktsglad kram!

      Radera
  11. Jag säger som systerdottern: Fånga karpen!

    SvaraRadera
  12. Din header bär iväg mina tankar åt olika håll var gång jag ser den. Jorden, en sten eller kanske de fria tankarna som samlats ihop till en punkt där de färgade fälten får bli symboler för det där vi vill sätta extra fokus på. Och det finns yta kvar för att nya tankar, känslor och upplevelser skall rymmas.
    Hoppas vi kan förbli de vi är,; ta ställning, omvärdera/ompröva och våga se om vi kan bära oss själva.
    Dina tankar är så kloka. Jag läser många gånger, jag förstår, jag funderar och jag undrar vad och vem jag är. Men hjärtat är alltid med...
    Många tänkande kramar sänder jag dig.


    SvaraRadera
    Svar
    1. De fria tankarna! Finns yta kvar för nya tankar, känslor, upplevelser! Bästa stenens "text" Ditte!
      Omvärdera ompröva ta ny ställning .... så går det till. Hjärtat är med, hela tiden fast en tappar bort sig själv och behöver undra vem är jag, bär det inte får en ju pröva om .
      Kram till min bloggsyster från tankestenens yta fria utrymme där ställning kan tagas!

      Radera
  13. Jag misslyckades med att kommentera här. Idag. Skrev. Publicerade. Sen hände inget mer. Kommentaren satt fast i rutan hur jag än bankade och slog. Viktigt inlägg Tove, skrev jag i alla fall. Och vi har haft temat vid frukostbordet också här hemma. Hopps nu detta går i väg. Kram

    SvaraRadera
  14. Jättetrist när det krånglar med kommentarer; tack för feedbacken och så roligt att ni tog det som tema!!
    Tror vi är många som tänker i samma banor ....

    SvaraRadera
  15. Ja det var blandad kompott, både positivt och negativt, precis som livet själv är. Jag blev på väldigt gott humör när jag läste det här älskandet på farstubron... ensambo osv... Härligt tänk och du får till det även i skrift! ;-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...