söndag 31 maj 2015

Res vart du vill

I Robinson Love Edition som jag faktisk följer denna säsongen, år sedan sist ... ibland är dåligt bra ... där flödar känslor, skitsnack, pakter, mobbingsymtom, parbildning, makt! Killarnas makt. Tjejernas makt. Makt.
Alla är schyssta, reko och ärliga och några svär domedagisk över de andra. Tema är det samma hela vägen, det varierar bara på så sätt att personerna byter plats.

Edens lustgård har sina prövningar. Minsann, men där råder endast tävlingsformen, nästan  - för de gör ju val där också!
För det här är ju bara ett spel, det är tävling och det är inte så bara!
En vinst hägrar! Och allt kommer sig av den situation som uppstår!
Öråd! Oråd anas.

Så där apropå Robinson. ...

Som att det finns bara en plats kvar på bussen. Ståplatser är förbjudna.Två människor står vi en mörk hållplats och väntar på expressbussen. Båda har förköpt sin biljett på nätet.
Nätet har lagt ner så chauffören har ingen koll på vem som beställt först av de två. Om nu det skulle hjälpa till beslut vem får åka. Eller skulle han begå lagbrott? Han har två fortkörningsböter på sig och sitter så att säga löst i förarstolen.

Naturligtvis uppstår ordmässigt tumult. Passagerarna blandar sig i och tycker till, chauffören får det jobbigt. Han ligger efter tidtabellen och börjar känna att det blir allt sämre möjligheter att hinna till nästa hållplats i tid där anslutningbussar väntar.

En smågammal dam reser sig tyst upp, tränger sig fram och ber chauffören öppna till bagageutrymmet.
Nästa buss går om 4 timmar! Tanten har kaffe och mackor i sin rygga. Hon är välklädd och har dessutom regnkläder med sig samt ett sittunderlägg.
Alla protesterar högljudd.
Men tanten traskar av, så får alla plats.

Då reser sig en riktig gentleman upp och säger att jag går också av, damen kan inte sitta här i mörka skogen ensam. Han lämnar ett telefonnummer till chauffören, ring min fru och säg att jag blir lite försenad.

Nästa buss är nära på att köra förbi,  det finns ingen ingen i nätet som bokad sig på därifrån. Förra busschauffören har heller inte meddelat något speciellt.
Den kvinnliga chauffören litar på sin magkänsla och stannar. De där äldre ser ju inte precis som rånare ....
Allt löser sig till det bästa; nästan ..
Gentlemannen hämtas på stationen av sin upprörda fru;
Det trodde jag inte om dig, att du hade en annan!
I alla dessa år har jag litat på dig!
Du får packa om när vi kommer hem och res vart fan du vill!
Inget öråd här inte.

*Veckans header är på plats, ses om en vecka! 
Ha det bäst!*

18 kommentarer:



  1. Du är ju bara helt otrolig, ler stort!
    Vilken härlig humor och ditt tänk skulle kunna bli till till bästa komedin eller dramat... Gör en film! ☺

    Stork kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Film - ? Hm .. :-) Roligt att skriva är det!
      Fimkram

      Radera
  2. Har det hänt dig på riktigt☺Ingenting är omöjligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ingenting är omöjligt, men detta har inte hänt mig :-)

      Radera
  3. Vilken historia! Jag kan se detta som en film, precis som Comsi Comsa skrev. En fantastisk kortfilm.
    Vilken underton! Och ibland kan det ju vara en mening med det som sker. Något man själv inte råder över. Men det finns. Tänk vilka möjligheter som kan yppa sig.
    Vad gäller Robinson har jag inte sett detta program på många år...Säkert har jag missat något. Men sensmoralen är klar....
    Stor kram och tack . Och nu har jag ännu något att klura över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kortfilm ... hm ...som jag skrev hos Comsi comsa så är det roligt att skriva. :-)
      Saker händer utan att en råder över det, så sant. Egentligen missar du inte så mycket i Robinson, men beteendet, psykologien i det hela kan vara intressant. Klura på du Ditte.
      kram

      Radera
  4. Oj, vilken fantasi du har! Du borde skriva kåserier för en tidning så att ännu fler kan ta del av det du skriver! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantasi har jag :-)och roligt skriva ner den ... :-)Tack!
      kram

      Radera
  5. Historien måste vara gammal eftersom gentlemannen inte hade någon egen mobiltelefon. Men det var ju roligt att det fortfarande finns sådana - gentlemän alltså - kvar!
    Robinson kan jag inte kommentera eftersom jag aldrig någonsin sett något av programmen.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, Ingrid den är inte gammal, jag skrev den igår, och gentlemannen fick vara utan mobil :-) Du missar inte mycket om du inte ser Robinson.
      kram

      Radera
  6. Vilken märklig historia :)

    Robinson är inte min kopp av te så det brukar jag inte kolla på.

    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk så det kan gå eller hur?
      Robinson är inte min kopp av te heller Christina, mer ett glass kallt vatten då en inte är törstig, men det finns en psykologi - beteendet som är intressant att se.
      Kram

      Radera
  7. Hahaha :-) Tack för ett underbart gott skratt så här måndag morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för besöket Anna, glad du fick en kul start! ;)

      Radera
  8. Tummen upp för den storyn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... och tumme upp för den kommentaren Viola!

      Radera
  9. Hehe... ja inte lätt att vara "lagom" gentleman... för det fordras det i det här landet... ;-)

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...