lördag 9 maj 2015

Lördagstema Museer

Riktig så blir det med största sannolikhet troligen inte i dag, för mitt inlägg är under redigering - kul ord det där -  redigera - regissera. Tillblivelse. Ankomst. Min nedkomst dröjer ... inkomst av inlägget då likaledes.

Min hjärna är i tillståndet Var god dröj - omkoppling sker, nära ERROR. 
Jag ska bidra med fakta om ett museum ... 
bild från sidan museum Anna Nordlander

som jag verkligen gillar. 
Så bida tiden kära läsarkrets! 

Vad jag däremot inte har problem med så är det det fria flödet av ord som ju stort sett kan passera - passagesmalt - nog att slinka ner på tangenterna  och vips så är de på tryck - tryckfrihet i uttryck - utan påtryck!

Det är ju bara ord, handling säger mer än ord! Ordbajsare har en omistlig klang av skitsnack!
Men det skiter jag i, en ska noga sålla ut oväsentligheter om mAn  kan.

En liten anknytning till tema som 
Karin i Stockholm gett oss denna lördagen i maj ska det ändå bli:
Min Pontus, sa en gång om sin farmors bostad; Nästan som ett tavelmuseum du bor i!

En ny kvinna dyker upp denna lördag;
Välkommen du som finns här:
Skrifvarstugan!

Övriga medlemmar i lördagstema hittar du precis som vanligt t.h i menyn. 
Jag har tydligen inte satt ut de aktuella teman månadsvis såg jag här om dagen ... men läs runt så hittar du dem garanterat!

Trevlig helg och på återseende i tema museer mAn!

I tanke på just "mAn "  - fri tolkning av mig ... så undrar jag lite försynt ;) varför är vi bara kvinnor som skriver tema? 
Jaa, män är ju som de är ... de också ... oj då, nu tänkte jag som  museer - *hu-mor och hu-far*


Fjäril-och Trollsländra
 - en tiger gömmer sig
 målad i mars
egen produktion.

© Tove Olberg



33 kommentarer:

  1. Haha, du är suverän på att orda Tove! Jag väntar på ditt inlägg om museer.
    Vi hade en man med oss tidigare men han hoppade av. Det skulle givetvis vara roligt med flera män med i temabloggandet. Vi får göra reklam och be dem komma med!
    Vi ses längre fram här hos dig igen!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är en god idé med att göra reklam!
      Vi ses längre fram!
      Kram

      Radera
  2. Nästan som ett tavelmuseum - en kommentar som måste kännas bra.
    Eftersom jag är man får jag väl lov att svara på lördagstemat. Jag har ingen lust och vill själv bestämma vad som ska skrivas eller inte skrivas. Men så hade jag nog tänkt mig det hela även om jag varit kvinna.
    Men det vet man inget om.
    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt bra kommentar han gav sin farmor! Tack för svar om man i temagruppen, full respekt för det. Det ska kännas fritt även om tema är givet. Själv var jag tveksam i början också, men jag trivs så bra med det. En härlig utmaning att hålla sig till ämnet för en sån som mig, även om det blev lite urflipp i lördags...

      Radera
  3. Spännande Tove! Det här inlägget är som ett litet "förband" till själva INLÄGGET sedan då... Du har verkligen förmåga att lägga mening i dina ord och bakom dina ord. Det finns ett fint kinesiskt ordspråk som jag tycker om; Ord är bara den vagn på vilken mening bäres... Det brukar jag tänka på. Nu väntar jag med spänning på fortsättningen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha -- förband ja där så du ordet Anna, tänk hur det blir. Du gör mig glad då du uppfattar mening i och bakom orden! Ditt kinesiska ordspråk är noterad, verkligen skön :-)

      Radera
  4. Jag ser tigern på tavlan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, du har ju kontakter med de :-)

      Radera
  5. Ordmuseum..... :-)

    Kramisen ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där satt den klockrent! Tack!
      Vet du om att det finns ett ordmuseum på Lidingö? Med gamla ord som försvunnit eller är på väg att försvinna. Pensionären på ön skrev om det i sitt musee -inlägg!
      Museumskram :-)

      Radera
  6. Ordmuseum..... :-)

    Kramisen ❤

    SvaraRadera
  7. Då slår jag mig väl ner här och väntar lite...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj så sitter du på vänt ...roligt att det väntas ... en kopp kaffe fixar jag ... jag ska se om jag kan lämna kommentarer hos dig, igår prövade jag tre gånger och det blev inget ... :-)

      Radera
  8. Aaa såg tigern och jag tittade extra efter den innan jag läste kommentarerna. Och jag hittade den! Tavlan är så fin och jag har tittat länge på den. Tycker så mycket om färgerna.
    Jag väntar med glädje på ditt inlägg om museer. Och jag kan vänta länge...
    Tänk att bo i ett tavelmuseum, vilken fyndig och väl vald kommentar.
    Och kanske finns det även ett ordmuseum? Letade efter ordet, men hittade det hos Comsi Comsa. Passande! Du är helt suverän att få till det.
    Jag läser, läser om och njuter.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul med två tigerseende läsare!
      Jag uppskattar att du gillar mina tavlor, och du vet att min färgglädje att vräka på och svänga hit och dit är mycket roligt och ger ro för mig. Ett tag målade jag inte för jag var så upptagen av att jag inte kunde ... det är ett minne blott nu. ja, Comsi Comsa prickade klockrent! Så tack du med för det!
      Bo i ett tavelmuseum är ju helt suveränt och att det kom från han är ju så gott!
      Läs och njutkramar!

      Radera
  9. Färgstarkt som ofta här hos dig när du målar.
    Jag ser först fjärilen och trollsländan, klurigare att finna tigern....

    Fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är inte direkt sparsam med färger.... :-) jag såg själv tigern först då jag la in bilden ... men prima du ser fjärilen och sländan!
      God söndagskram!

      Radera
  10. Otroligt vacker tavla du har målat och den påminner om ... och så kommer jag inte på namnet?!?! Lars Pirak (googlat). Trevlig helg / kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du gillar den och att du säger vacker ... Lars Pirak samemålaren... tänker du på, ja, kanske det, länge sedan jag såg något av honom så jag må kolla upp det där. Tack!
      Godsöndagskram!

      Radera
  11. Ett härligt inlägg och lek med ord! Gillas!

    SvaraRadera
  12. Ordlekar är verkligen inspirerande, liksom dina färgrika tavlor! Ska bli spännande med ditt museum.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orden och färgerna blir ett :-) och ändå inte ...

      Radera
  13. Det har inte blivit så mycket museer, för min del,
    och jag som älskar konst och allt som är vackert, galleri och
    konstsamlingar.
    Och vår ganska nya museibyggnad här i Kalmar ligger så nära
    men inte har jag varit där så många gånger,
    faktiskt bara en gång !
    Inte haft tid, hihi...måste nog säga nu, om tiden !

    Konstnärlig kram till min fina bloggvän, Tove !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så blir det ju ibland, fast vi säger här och nu och så vidare så är tiden otillräcklig ibland... mänskligt fenomen tänker jag ....
      Konstnärlig kram till dig Amanda!

      Radera
  14. Väntar såå gärna... det är alltid något alldeles speciellt med dina temainlägg... och den som väntar på något gott... ja, du vet! :)
    Kram allra bästa Tove!

    SvaraRadera
  15. Kan inte låta bli att le medan jag läser :) Ingen "bajsar" ord som du, om det nu är det du vill kalla din charmiga ordsvada ... :D Jag skulle nog vilja kalla det något annat. Något med mer positiv klang. Jag ser dig nog mer som en "jonglör" i stället för "bajsare" ... ;) ... och om du vore en man skulle jag kunna kalla dig för "ord-pajsare", så fick vi med lite rim också ... ;)

    Målningen är fantastisk !!!!!

    Kram

    SvaraRadera
  16. Hihi ordpajsare .... hmm jonglör!!! minsann .... rimmar är finurligt roligt det, du kan du med! Väldigt kul du gillar målningen,
    kram

    SvaraRadera
  17. Jättetrevlig blogg du har. Den ser jag fram mot att följa och att få läsa om museeum
    Ha det gott !

    SvaraRadera
  18. Välkommen hit Marie! Vi ses!
    Ha en fin måndag!

    SvaraRadera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...