lördag 2 maj 2015

Lördagstema Maj


Ny månad och nu håller Karin i Stockhol  i tema. 
Maj är först ut!

M som i vårens goaste månad då sommaren kommer
- det är en sanning med modifikationer; allergi och vårdepressioner drabbar många för att inte tala om vårtröttheten
A som i anamma allt 
J som i  ja

Maj, den gröna månad  som har flera röda dagar.

Lite sök får det bli hos min vän "Wiki Pedia" så blir det ibland med tema ni vet; jag behöver veta eftersom tankarna fladdrar i maj!

Maj, den femte månaden i den gregorianska  kalandern, från dag 121 till 151. 
Vid skottår lägg till 1 dag på vardera. Räkna månadens dagar på fingerknogarna, du minns nog att 31 är "toppen" :-)

Namnet Maj kommer från latinets Maius, den månaden var helgad åt den romerska guden Jupiter Maius .
Maj kallades i gammelnordiska kalendern  för blomstermånad i de södra delarna och lövmånad i de norra.
Substantivet maj kan  även syfta på gröna löv och kvistar, en  grönskande smyckning som kransar och stänger ... men även personer.  Att maja innebär att pryda med dessa kvistar eller lövruskor - att löva.

Kommer att tänka på lövruskor vid bastubad - att med löv i maj ruska sig  måste ju vara det optimala.

Namnsdagen Maj, Mai eller May inträffar den 19 maj och är en kortform av Maja, (Maya, Maia, Maia) vars namnsdag är den 19 februari , ett germansk skandinavisk och slavisk form av Maia från den grekiska mytologin. 
Maja kom i slutet på 1800 talet till Sverige och är även en kortform av Maria.
Majken finns också  med denna dag 19 maj. 
(svenskanamn.alltforforaldrar.se)
Mayaindianer ??? ...

Att gifta sig i maj och få majregn i brudens hår ger lycka sa min mormor. Om det även gällde brudgummen tro ...
Hon sa även att regnar det på prästen så droppar det med klockaren, men det det gällde nog hela året.

Personligen har jag 4 bemärkelsedagar i maj.
Nationaldagen 17 mai! Barndomsminnen ... 
Pontus kom hem från Stockholm med en present till farmor, snudd på att han tyckte det var galet att jag inte hade en norsk flagga. Nu har jag det!

Min fars födelsedag, 18 maj. Han skulle fylla 86 år  i år om han levat.
Min bästa väninna i Oslo, 61 år den 21 om hon levat.
Min lillebror fyller 45 år 23 maj.


Sköna maj hälsning till temabloggare som finns t.h i menyn 
samt andra läsare :-)


©Tove Olberg

27 kommentarer:

  1. Ja, maj är en glad månad! Full av aktiviteter och om det blir lite fest är det bara välkommet. Jag brukar tänka att november skulle kunna ersättas av en extra maj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns i november den ljuva maj :-) Glad maj i maj!

      Radera
  2. Röd-gröna maj! Det har jag inte tänkt på förut... är regeringen underrättad?

    SvaraRadera
  3. Maj är rena rödgröna röran med andra ord! Och fin grönskande text som slingrar sig kring allehanda tankar om maj månad. Bemärkelsedagarna - hela fyra! Det påminner mig om att två av mina syskon har födelsedagar denna månad som jag ALLTID brukar missa! Det är väl för att det är en sån rödgrön röra i maj! Vad fint av Pontus att ge dig en norsk flagga. Så klart ska du ha en sån :-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rödgröna röran som går fort i väg, här uppe går det snabbt över i sommaren. Nu har vi landskamp i innebandy och den som vinner viftar med flaggan :-)

      Radera
  4. Man blir lite avundsjuk på norrmännen och 17 maj. Men samtidigt, hur yr i mössan får man bli? Hälften vore lagom, åtminstone för oss svenskar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. !7 mai är härligt! Gå i tåg och marschera är ljuvligt. Sverige är tamt i sitt firande ... och att bli för yr i mössan är ju bara för mycket :-)

      Radera
  5. Väldigt faktamättat - och så har vi en gemensam vän ser jag - Wiki Pedia ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Ulla!
      Wiki Pedia står sig i det mesta ... :-)

      Radera
  6. Vilken vacker bukrtt du delar med oss! Tusen tack!
    Och visst är maj en underbara månad.
    Ja, 17 maj är jag hemma igen, men det blir inte så mycket firat numer, men god mat och färska snittblommor i rött, vitt och blått skall det vara. Jag brukar också åka till Solna kyrkogård denna dag och lämna blommor i Norges färger på graven.
    Varje år minns jag mina barndoms 17 maj tåg i nOrge och de minnena är ju en del av både din och min historia som vi delar.
    Min pappa skulle också fyllt år, men den 5te maj, 94 år. Men jag tror han är nöjd där han är.
    Så fint du knutit ihop temat, poetiskt och vackert.
    Trevligt med ditt besök i hos Wiki Pedia, så nu är maj glasklar...Eller snarare i grönska och blomning.
    Kram och många tankar från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du uppmärksammade buketten. När tulpanerna hänger och är i första stadiet av att vissna är de vackra, jag drar av bladen och denna gång satte jag blåbärsris i vasen. Stod läänge :-)
      Så fint med blommor i rött-vitt-blått på middagsbordet 17 mai! Att gå till graven med blommor en sådan dag är det ju lite högtid över också som ger kontakt med de att minnas. Min far har sin gravplats på Setskog där jag är född, det blir besök och blomma när jag är där. MIn mor vilar i Fredrikstad. Det har hänt att jag saknad graverna att gå till. Men i hjärtat kan en också besöka. Att gå i tåg och marschera i takt med musikenoch flaggan högt. sommarklädd för första gången och äta massa glass! Jag var en del I Oslo och firade också då mormor bodde där. Gamla norska kungen på slottsbalkongen som vinkade ... tack för att du läser mina inlägg på det sättet du gör Ditte, vi som delar så mycket, väldigt glad över detta!
      Kram!

      Radera
  7. Vad fina bilder!
    Ja, maj har en del bemärkelsedagar.
    Här är det dock bara en, maken har födelsedag.
    Ingen norsk i släkten så den dagen firar vi inte.
    Men det är spännande att följa firandet på tv. Mycket mera festligheter i Norge än vi har här i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är mer glädje i Norge över nationaldagsfirandet, men så har det ju lång tradition också :-)

      Radera
  8. Majmånad, ja, nog är det en händelserik månad för många av oss!

    Önskar dig en fin fortsatt söndag!

    SvaraRadera

  9. Jag trodde jag kommenterat detta inlägg, men icke... Fina blommor och 17 maj var min älsklingsdag.. :-)

    Majkramar i stora lass kommer här... ♥

    SvaraRadera
  10. Tack! Ibland är det så med kommentarer ... :-)
    Nu är den mottagen och majkramar till dig :-)

    SvaraRadera
  11. Härligt skrivet..
    Maj är en hääärlig månad. Själv är jag en Maj-flicka då jag har födelsedag i slutet på Maj.
    En härlig glad månad.

    Kramizar från mig

    SvaraRadera
  12. Majflicka tusen tack kram :-)

    SvaraRadera
  13. Du leker så fint med orden Tove! Det är alltid ett nöje att försöka hänga med i den ordlika ringdansen.
    Nu har vi ljusa kvällar, ljusa morgnar och man vill inte gå och lägga sig alls. Bara en stund tills fåglarna väcker en med skönsång utanför sovrumsfönstret. Sedan är det som förgjort :)
    Maj-kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orden och jag hör i hop :-) Enorm glädje för mig att skriva ...Ja, nu lyser ljuset med sin närvaro!
      Maj-kram!

      Radera
  14. Härlig beskrivning av härliga maj! Och Wiki Pedia... se där... en god vän vi delar på :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)
      Kram, Wiki hälsar jag var där i går...

      Radera
  15. Glömde... från kommande lördag får vi ännu en ny lördagsbloggare. Hon heter Marie och har bloggen Skrifvarstugan: http://www.mariettsfoto.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi sprider oss ut oss ... Härligt, tack för meddelande!
      kram

      Radera
  16. 17 maj är helt klart det första jag tänker på när jag hör ordet maj. Det har alltid varit en långt viktigare dag för mig än Svenska flaggans dag, trots att jag växte upp i Sverige, om än med halva familjen i Norge. Intressant också att du tar upp de negativa sidorna med maj; allergi- och astmaproblemen, vårdepression och kanske säger många också ja till mer än vad de hinner i maj, en månad då plötligt allt ska göras, arrangeras och avhållas efter att vintermörkret har övervunnits?!

    SvaraRadera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...