lördag 16 maj 2015

Lördagstema Fåglar

                                                          Papegojan;
 (Bild från nätet, dn.se)
Nu är det lördagstema
F som i fri flyger
Å som i åsamkar,
G som i glida
L som i land och rike kring
A som i arbete
R som rasande fart rask

Fri som fågeln. Hur fri är en fågel? Har den inte fullt upp med sitt liv för överlevnad? Äggproduktion, bygga bo, vippa med stjärten mm.

Några har vackra röster och ur deras strupar kommer de läten som vi älskar, eller inte älskar.
Tänk när göken gal; Koko!

De är vackra de små liven och några fågelliv är stora och kraftiga och rov-aktiga av sig.
Mäktiga i sin storhet.
Andra smäktiga (inte stavfel)i sin litenhet. Graciösa är de alla. För att inte tala om färgerna.
                                           
                                                          Papegojan;
Nu är det lördagstema

Här är några länkar om du vill se fina fågelbilder o annat vackert ... du får scrolla lite ..
sasfoto.blogspot.se
ghugg.se

Gåslärdomar.
Dum som en gås stämmer inte så bra..

(Bild från nätet, finest.se)
Fakta 1: När en gås flaxar med sina vingar, skapar det ett "upplyft" för fåglarna som följer efter. Genom att flyga V-formation blir flockens räckvidd för flygningen 71 % längre än om varje fågel flög var för sig.

Lärdom 1: Människor som delar en gemensam riktning och en känsla av gemenskap  kan komma dit de skall snabbare och  lättare eftersom de har hjälp av varandras drivkraft.

Fakta 2: När en gås faller ur formationen, känner den genast motståndet och segheten i att flyga själv. Den förflyttar sig snabbt tillbaka till formationen  för att dra nytta av lyftkraften från fågeln precis framför den.

Lärdom 2: Om vi har lika mycket förnuft som en gås håller vi oss i samma formation som de som är på väg åt samma håll som vi själva. Vi är villiga att acceptera deras hjälp och att ge vår hjälp till andra.

Fakta 3: När ledargåsen blir trött, roterar den bakåt i formationen och en annan gås tar över tätpositionen.

Lärdom 3: Det lönar sig att turas om att göra det hårda jobbet och att dela ledarskapet. Människor är precis som gäss beroende av varandra.

Fakta 4: Gässen som flyger i formationen "tutar/kacklar" ljudligt för att uppmuntra gässen i täten att hålla farten uppe.

Lärdom 4: Vi måste försäkra oss om att vårt kacklande ger uppmuntran. i grupper där det finns uppmuntran, är produktiviteten betydlig högre.

Fakta 5: När en gås blir sjuk, skadat eller skjuten och faller ur formationen följer två gäss med den för att hjälpa och skydda den. De stannar kvar hos den skadade tills den dör eller kan flyga igen. Då ansluter de sig till en annan formation eller flyger i kapp sin egen flock.

Lärdom 5: Om vi har lika mycket förnuft som gäss, står vi vid varandras sida i svår tider likväl som i tider så vi är starka.

Tack Karin i Stockholm för denna veckans tema.
Övriga som skriver finns t.h i menyn. Surfa runt så får du en upplevelse! Var och en har sin tolkningsrätt och frihet, ibland hoppar vi över, skickar i för- eller efterväg.

Annons:
Om du är man och känner för temaskriv så välkommen! Vi har inga kvoter, så skriv dig in :-)
Nya kvinnor går också bra.

Liten efterlysning;
Lisa på Scraplivet, om du läser det här .. jag har inte kunnat kommentera hos dig, vet inte om det är något du kan göra något åt ... hittar ingen kontaktadress hos dig. Vore trevligt om jag kunde!
   
                                                         Papegojan;
Nu är det slut på lördagstema


34 kommentarer:


  1. Fri kan vi nog bara vara i själen. Färggrann goja... :-)

    Kramizen ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själafrid - jag menar frid i själen ... :-)
      krams

      Radera
  2. Fria är Vi då vi känner Tacksamhet och inga hinder.
    Fri som fågeln........Fri att flyga. Fria och utan gränser.
    Härliga fria fåglar.
    Må så gott och en fin dag till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härlig reflektion du gör glad tant!
      ;-)
      kram

      Radera
  3. Fåglar är fantastiska varelser på vår underbara jord! Just nu har vi hyrt ut en enrummare till ett blåmespar! Hoppas att det blir ungar i år igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får vi hoppas, blåmeshyresgästar :-)

      Radera
  4. Vilken väldigt fin information om formationsflygandet! Så intressant. Finns mycket lärdom där! Ha en riktigt härlig lördag Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu flyger vi i formation Anna!

      Radera
  5. Tack Tove, för en mycket bra inlägg om fåglar. Så intressant. Man lär sig så länge man lever. Vilken färggrann fågel du har på bild också. Ser fram mot nästa veckas inlägg hos dig.
    Ha en bra Lördag !
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade det!
      Vi ses! ha det fint kram

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Så skönt att någon upprättar gåsens anseende och på ett så bra sätt. :)
    De är klipska de fåglarna. De turas om att vakta alla som sover...och det ska mycket till att lura en vaktande gås.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den skön den lärdommen? :)
      kram

      Radera
  9. Dum som en gås - stämmer alltså inte alls! Det var väl det jag misstänkte ...
    Jag har hoppat på lördagstemat för första gången, men mina fåglar är inte riktigt som andras ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit och i lördagstemat! Fåglar är som de är hos var och en ... så det är ok och spännande...

      Radera
  10. Fantastiskt! Och så lika vi människor är gåsen. Men fria, det är nog vare sig vi människor eller fåglar. Vi har våra mönster och är beroende av varandra på ett eller annat sätt.
    Din beskrivning av gåsen tilltalade mig och fick mig att fundera långt vidare...TRor jag kan se mig själv som en gås...Men vattnet "rinner" inte av mig.
    Jag tittar varje dag in till ghugg.se och njuter av hennes natur och fågelbilder. De ger mig en känsla av skönhet, ro och stillhet.
    Vad gäller friheten så är den också gränslös.
    Flygande kramar från mig.

    SvaraRadera
  11. Ghugg.se är sagolik!
    Tack för den fina eftertänksamma kommentaren. Vattnet "rinner" inta av mig ..
    Tänker också igen nu när jag läser din kommentar.
    Flygande kramar ner till Stockholm.

    SvaraRadera
  12. Tack för att du nämner min blogg, det är kul! Jag älskar alla era trevliga besök!������
    Tove, du skriver så roligt och finurligt att man ibland får lov att tänka till ordentligt..och mycken klokskap om fåglar också.. Kram och trevlig kväll!��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Dina bilder är sevärda!
      Jättekul du läser och får tänka till :-) (Samma här ibland då jag läser efteråt)
      Kram!

      Radera
  13. Minsann, klok som en gås, är du!
    Och vilka härliga bilder du länkar till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) visst är de fina de länkarna ... tack!

      Radera
  14. Detta visste jag inte om gässen. Tack för upplysningen! Absolut att vi ska ta lärdom av gässen, tycker jag också. I bokstäverna i början förstår jag allt som du hänsyftar på när det gäller fåglar utom "åsamkar". Förklaring behövs :-). Men jag håller helt med om att en fågel verkligen inte är särskilt fri. Som de får jobba för att få lite mat - åtminstone mina vid fågelbordet på vintern...
    Fågelkram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde inte jag heller innan vetskapen kom till mig. Så härligt du läser och ställer en fråga om åsamkar - jag måste verkligen tänka efter nu hur tänkte jag där, jag hade en tråd, ordet är lite långsökt i sammanhangen, något med maten att insikter och larver, maskar får sätta livet till.Rovfåglar som tar byten Ibland blandar jag ihop norska ord, sanke mat = samla mat, du det blev nog Tovisk det där .... :-)
      Flygande åsamka kram

      Radera
  15. Lärdom 4 får mig att le och tänka att det är väl precis det vi gör med våra bloggar och bloggkommentarer. Vi bekräftar och ger varandra uppmuntran och feedback. Kanske har vi lärt oss av gässen ;)

    Ha en fin dag! Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klockren skön tolkning av 4 an!!
      Heja dig!
      Gässisk <3

      Radera
  16. Japp, gässen används flitigt som förebilder för gott samarbete i tex. projektutbildningar. Men vi människor lever inte som vi lär, nej. Inte så ofta som man ser delat ledarskap eller att vi tar hand om varandra lika bra som gässen. Jag inbillar mej att fåglar är smarta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick min gåslärdom på ett arbetspsykologiseminar. Fåglar är smarta! Tyvärr å använder vi inte kunskapen tillräckligt.

      Radera
  17. Dum som en gås stämmer alltså inte. Vi har mycket att lära av Mårten och hans kompisar.
    Ha det greit på 17:e maj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Hans, och Mårten!

      Radera
  18. Så fint ordat om detta tema. Gillar fakta och klokorden som du bjöd på *tack*
    Tycker det börjar gå runt i huvudet om vem som är med och inte med i lördagstemat? Hoppas att någon gör en uppdatering så vi får en fin fräsch lista?
    /kram

    SvaraRadera
  19. Tack!
    Karin Englund brukar ha koll. Själv lägger jag till eftersom jag får veta och skriver in de nya. Gruppen är stor nu! Läste hos Karin E tror jag det var, att snart fyller den från ursprunget 10 år.
    Kram

    SvaraRadera
  20. Visst låter fåglarnas liv vara ganska likt människans... Skaffa mat till familjen... ja het enkelt skaffa överlevnad.. ;-)

    SvaraRadera
  21. Tack för trevlig läsning och spännande kunskap om gässen :)
    Kram

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...