torsdag 9 april 2015

Vinnarlyckan och andra lyckor ...

Jag har senaste tiden vunnit med  att gissa rätt ålder på en avbildat kvinna, samt att räkna antal rådjur på en bild och bli dragen till vinst!

Att vinna! Få en vinst! Lite roligt är det allt. Inte så mycket prestation i sig, men vinst vet du, det är ju ett vackert och gott ord!
Eller tenderar det girigheten? Om vinsten blir det enda avgörande, prestige och mål lägg därtill snål och gniden.
Förlust däremot klingar motsatt- att inte vinna, men förlora. På vinst och förlust.
Men vänta  för - lust det är ju vackert - för lust, lust före.

Som jag berättade i tisdags arbetsprövar jag nu.
Min station på företaget som utför monteringsarbete dessa första dagar har varit att torka ren tätningslistor till mikrovågsugnar för talk. Jag arbetar samman med två spännande människor, den ena helt blind, den andre skiljer ljus och mörkt, men har ingen detaljsyn.

Inte kan jag säga att jag så mycket tänkt på alla detaljer i våra hjälpredor i hemmet. Vem utför dessa sysslor som lägger grunden för vårt lättsamma praktiska liv?
Där står vi, jag hör lite dåligt, de ser inget, eller litet grann, min hjärna är ju lite bränd. En triss med viss utsatthet, men goda hopp.

Om ni inte sett det förr när en blind utan hjälp packar en stor kartong, tejpen hamnar mitt på där lockets sidor möts, hämtar en sån där hjuldriven sak och ställer undan kartongen .... känner sig fram och hissar den så upp i häjden ... ja, nu kan ni se det för er hoppas jag ....

Ene handa tänker du kanske, men på företaget finns många stationer för se montering det är stort. Det finns en träavdelning och där luktar det så gott.

Vi är många i vår herres hage, inte alla av oss går med vinst, men en socio-ekonomisk vinning bidrar till BNP på sitt sätt. Några springer fort och vinner, andra blir tvåor och treor. Längre bak en så kan det gå.

Förresten så bidrog första vinsten till att jag kunde lösa ut två trisslotter ....
än så länge o-skrapade.

Lev väl, öppna dörren til micron med en liten tanke på er bloggvän och hennes station med nya kollegor vid sin sida!

Livet är stenhårt, hopplöst hoppfullt och vackert eller hur?
Ser du klart eller grumligt, tänker du klart eller grumligt?
Ser du alls?
©Tove Olberg

16 kommentarer:

  1. Ta och skrapa trisslotterna genast. Du verkar befinna dig i vinnarhålet.

    SvaraRadera
  2. Grattis till vinsten!
    Underbar bild!
    Det är det som är så spännande med nya möten ... att se och lära ... ta in och se ... se vad andra utan syn kan åstadkomma och så mycket mera. Ta bara inte ut dig utan var rädd om dig och trivs/ kram

    SvaraRadera
  3. Tack!
    Jag är rädd om mig! :-)

    SvaraRadera
  4. Nej, det tänker man nog inte, detaljer, för alla våra bekvämligheter här hemma !

    Nu arbetstprövar du läser jag här, och då tänkte jag att allt som kommer i vår väg har alltid någon form av gåva,
    och vår möjlighet är att se den i varje given situation, nu möter du nya arbetskompisar, balanserade och trevliga människor !

    Livet är härligt och vackert om man låter " grumlat vatten stå blir det klart " !

    Kram vännen och allt lycka med arbetsprövning !!





    SvaraRadera
  5. Tack för för lycka till!
    Kul att du skrev det där om vattnet får stå så blir det klart, för så tänkte jag!
    Nicekram Amanda!

    SvaraRadera

  6. Vann du på trissen? :-)

    Kramen ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. kramTvå nya lotter vann jag :-)

      Radera
  7. Antagligen ser man bäst om man inte är först i ledet tänker jag...Längre bak får man en rätt så bra vy på vad alla har för sig och kan till och med få sig ett och annat gott skratt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mycket bra sagt Anna! :-)

      Radera
  8. Grattis till dina vinster! Och visst är det roligt att vinna och man kan göra det på flera plan; yttre och inre vinster och sedan allt där emellan.
    Tänkvärt om vinsten blir till girighet, och det får styra. Men inte då. Både girighet och snålhet känns fjärran.
    Jag tänker på dig min bloggvän med nya stationer och nya kolllegor. Och jag tänker på att vi alla behövs. Det är en vinst.
    Sror kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det blev två nya lotter på trissen. Det känns gott att du tänker på mig bloggsystern! Alla behövs det är så sant och vinst blir det då det finns en plats att vara verksam på.
      Storkram!

      Radera
  9. Blir så förtjust över dina ordlekar ... Du vänder på ord och hittar deras skatter. Tänk att du kunde hitta lusten till ordet "förlust" ...
    Hoppas att det går bra för dig där du arbetsprövar, men framförallt att du trivs.
    I morgon kommer jag att se på min mikrovågsugn på ett helt annat sätt ;)

    Kamis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mig och orden, de har som jag säkert sagt förr, så dansar de ofta för mig :-) och med mig :-) Det är roligt att du uppskattar det Lollo!
      Krams

      Radera
  10. Hmm, känns det bra att arbetsträna där? Många tankar väcker det i alla fall! Vi alla har våra bördor att bära, och jobb att utföra...

    SvaraRadera
  11. Det känns ok att arbetsträna där, bördor bärs ...

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - I väskan

Mina mesta väskor är ryggor, Lilla och stora Kånken. Behändig att ha på ryggen, kan bäras som väska, tål blöta och rymmer mycket. Inne...