tisdag 28 april 2015

Tisdag Dagens På heder och samvete

Go'  eftermiddag mina läsare
Jag är i ansökningspappersgörat, du milde vad det ska vara kopior och utdrag på ALLT.  En viss vana har jag fått så det går an och det ska göras.

NU har jag hängt upp mig lite på det med På heder och samvete. 

Ja, jag vet att det inte görs som det ska, det fuskas och lurendrejas och det ska så klart förebyggas.
För mig och de allra flesta är det givet med heder och samvete, eller korrekta uppgifter hellre,  antal kopior, underlag som lämnas in ger väl det budskapet tänker jag, så det är snudden på oheder mot den sökande att ha denna anmodan, det förutsätter på något sätt att vi sannolikt vi inte är hederliga eller har något samvete. Misstro, tänker jag kontra tillit
Det hjälper i alla fall inte mot bedrägerierna.
Vi behöver korrekta uppgifter från dig räcker gott som jag ser det.

Nästan som hos vissa vaktmästare när en vill ha något fixat i lägenheten; De svarar alltid med att ställa frågor om jag har, om jag tycker att verkligen behövs osv. Det kostar ju pengar och tänk om alla ...

Jag roar mig lite över fenomenet också, så ibland så drar jag i gång med att jag har kollat det och det, hur tänker du? Då blir det annat i svaren för då är det som vaktisen får bedöma utan att ha varit i bostaden.
Om samma metod är gångbar vad gäller ansökan och lämnade uppgifter vet jag inte -

Nu är det som det är och det är en baggis i det stora hela -

NU har jag en liten högtidsstund  - jag äter salta jordnötter i mängd ett par nävar - på heder och samvete! 3 blev det visst ...

Korrekt ska en vara med sina uppgifter.

Dagens fråga&Dagens bild;
Vad ser du?
Dagens citat;
"Ingen som gjort sitt ärligt bästa har någonsin ångrat det."
George Halas.

Det var det denna dagens tisdag!

© Tove Olberg

20 kommentarer:

  1. Undrar om detta med heder och samvete har större betydelse rent juridiskt än att uppge korrekt. Intressant fundering du har Tove. Korrekt är väl ungefär som sanning, m.a.o. relativt men i och för sig så kan ju heder och samvete också vara relativt. Vi blir nog inte riktigt kloka på oss själva vi människor.
    Är det björknäver?

    SvaraRadera
  2. Ja, allt är relativt och visst är det juridisk korrekt .. :-)
    Skön gissning, men det är det inte!

    SvaraRadera
  3. Jaa, vad betyder heder och samvete för den ena och den andra... På bilden ser jag frost på fönsterrutan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frost på fönsterrutan är också en skön gissning; men ...

      Radera
  4. Ja, vad betyder egentligen "heder och samvete"? Inte mycket om det gäller att fylla i papper. Men för mig som person är en hederssak och samvetssak väldigt viktig.
    Korrekt har för mig en mig en betydelse mer av lag och ordning, vad som är riktigt.
    Bilden? Svår att tolka, men jag gör ett försök. Kanske en närbild av en stubbe...
    Kram och många tankar till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personlig hedersak, samvete därefter. Helt korrekt :-) Bästa gissningen; men det är det inte..
      Tankar tillbaka, vi byter de!
      Kram

      Radera
  5. Intressant! Börjar med att gissa bilden... Diskmedelsbubbel! På en mörk glastallrik och nån som lyser med ficklampa under! Samvetslösa har man ju hört talas om. Är man utan heder och samvete kan man ju fylla i lögner och skriva under utan problem. Korrekt är ju antingen korrekt eller ej. Du har helt rätt Tove! Som vanligt! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härlig gissning, absolut möjlig en .... blir sugen .... får skaffa en mörk tallrik på loppis och testa.. nästan "korrekt"
      På heder o samvete kram!

      Radera

  6. På heder och samvete betyder för mig att man är sann, på heder och samvete betyder får många (speciellt makthavare) att de far varsamt ut med sanningen. :-)

    Kram på dig fina Tove ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en intressant tolkning!
      Kram till fin norska i storstan, :-)

      Radera
  7. Ärlighet handlar inte bara om att vara ärlig gentemot andra, det handlar framför allt om att vara ärlig gentemot sig själv.

    Men är det fel att ljuga ? en liten vit lögn ? som skadar inte någon ?
    Jag har försökt vara helt ärlig och uppriktig gentemot mina medmänniskor och fått lära mig att det inte alltid uppskattas ? Människor vill inte höra sanningen.
    Det är i själva verket ett bra sätt att förlora vänner på.

    Nu talar jag inte om myndigheter, det är helt annat, där ärlighet varar längst !

    En ärlig kram till dig !!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärlighet mot sig själv och andra, javisst! Det är hårfint att hitta rätt mellan lögn och sanning om vi pratar om den 100%. Nej, alla uppskattar inte alltid ens ärlighet. Jag tänker att vi är olika och för mig är en "sanning" för en annan en lögn. Det är ju så många nyanser mellan oss människor i samspelet, en lätt förlorad vän kanske inte var en vän, eller så var det en själv som inte var den rätta, sa eller gjorde det rätta. Men nu gled jag in på rätt och fel ... det finns många relationer och kanske behövs ingen sanning hele tiden heller ... förstod att du inte menade myndigheter :-)
      Ärlig mottagen kram, nu får du en! Kram

      Radera
  8. Så klart ska man vara ärlig. Men om någon frågar mig vad jag tycker om t ex är snygg i sin nya frisyr, och jag finner den ful, så ljuger jag gärna lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det så! Ljuga? - finslipat ... tillslipat sanning med moderationer ...

      Radera
  9. Nog är det skönt när deklarationen för året är fixad. Man får göra det bästa man kan.
    Jag läste brevväxlingen mellan Amalia och Beata, vilken spännande historia! Du är en otroligt kreativ människa, som kan både skriva och måla. Kan du sjunga också?
    Bilden för tanken till skrovlig keramik...
    Må så gott och ha en fin sista april / Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt på heder och samvete. Vad roligt att du läste breven Åsa; och tack för berömmet, min hobby gör mig gott! Sjunga ... hm inte så illa, men min astmamedicin gör mig hes till vissa tider och då är det ju kraxigt :-)
      Spännande gissning!

      Radera
  10. På bilden ser jag någon form av lera och sådant där vitt skum som blir av diskmedel.
    Är det jobbansökningar du skriver? Isåfall är vi i samma båt och det tar en faslig tid eftersom söktjänsterna ser så olika ut......
    Heder och samvete, ja men det ser jag som en självklarhet. Egentligen är det fåningt att det står så, precis som om man skulle få för sig att skriva något helt annat om man inte var tvungen att försäkra. Ibland undrar man. Fast å andra sidan så finns det ju alla varianter av människor. Kanske lika bra att vi måste försäkra genom att skriva under på heder och samvete - då kommer ju alla att skriva sanningen och inget annat...

    Nu önskar jag dig en förträfflig valborg!
    Ha det fintkramar! Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en spännande gissning! Det är nog bäst att det är som det är med heder och samvete, så blir det korrekt i allmänhet och framför allt juridisk. Men som sagt..., nej, det är inte jobbansökningar ..
      I sanning en glad Valborgskram till dig Christina!

      Radera
  11. Pappers-Sverige ... lycka till med din ansökan *pust och stön* :-)
    Tur att du fick stärka dig med några nävar nötter *ler*
    Hur går det med att jobba ... tycker kroppen om det eller ...
    Trevlig Valborg/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pappers-Sverige ja :-)
      Det går bra med arbetsprövningen än så länge, det får ta sin tid att se hur allt faller in eller ut ...
      Nötter ger energi ...
      Nu blev jag snopen Ann- Britt för du brukar ju gissa/tolka bilder ... :(
      men så är det ibland att en hoppar över ... det är också helt ok! :)
      Valborgskram

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...