söndag 26 april 2015

Pontus tolkar tavlor


Pontus  8 år, har varit här idag. Vi gick ut i skogen för att leka, på vägen fann vi rötter och en härlig käpp att ta med hem till terrassen. Den största roten bar han hela vägen. Vi fann en jätterot, men då sa han nej,  ...vi kommer ju snart inte få plats själva så mycket som vi har där nu, vi ska ju ha en låda att sätta potatis i också.

Vi kastade gogosar och han hittade på regler efter hand, bl. a att vi skulle stå tre meter i från ..
-Nej, nu tar du i det, blir ju för långt säger jag.
- Jag menar såna här metrar säger han och stegar i väg tre steg

Hemma igen  blev det småprat om tavlor,  de som  farmor målat och av andra konstnärer som jag har på väggarna.
Några kommentarer;
-  En konstnär är det en som målar tavlor hur det än ser ut...?
- Vad hette det du målar nu igen- abstraks? frågar han.
- Abstrakt, eller nonfigurativ,svarar jag ...  ingen figur fyller han i ..

- Den här är mjuk och slät .... det ser det rinnigt ut där uppe i hörnet, han stryker försiktigt med fingrarna över duken i nedre hörnet.
- Så är inte dina tavlor - de är hoppiga. Jag använder oftast mycket färg.

Han vill se mina senaste så han kan tolka vad han ser; ordet tolkning gillar han ...











 - Vad ser du Pontus?

-Typ en strand med en fågel...

- Måste tavlor heta något?

Tavlan heter Evigheten, först var det Tulpan. Jag kan ge mina tavlor namn, men den som ser gör sin tolkning ...det kan vara olika








Denna då?

 - Min tolkning är ... (ni skulle se minen då han verkligen ser och funderar)

- Gul kaktus ....




 - Ser du bläckfisken här då?

- Ja, men det där är ju himlen ... vita solstrålar  .. moln .. där är Gud och Anden ...














- Isblock runt ingången till en grotta...
 - Guldet då?
- Det finns kanske mer i grottan...

















- Isblocken täcker ingången till grottan ...fängelset
- Allt guldet är utanför...















- Dinosaurier ..
cykel med högt styre, men bara framdäck















 - Två fötter utan tår
och en lång näsa















- Vågor på en väg ..

















- Bokstäver .. i och m... kanske fler










Denna då?

- Ögon och ont!

Ont?

- Jag tänker på ont då jag ser den ...










Den ser inte målad ut ...
Nej, jag har ritat med tusch och doppat en svamp i vattenfärg och struket över ...
- Det är en mus, svansen längst ner.



© Tove Olberg


























































22 kommentarer:

  1. Tacka Pontus för en fin guidning; rena rama tavlor på en utställning! Och underbart varma färger i de röda tavlorna, mustiga och musiska, som flamenco!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag göra Anna. Då kommer hans charmiga leende fram! Han vill inte var med på bild nu längre. Flamenco --- minsann! Wow

      Radera
  2. Vilken härlig tolkning av Pontus. Tänk så olika vi ser på samma motiv. Men en sak är vi nog överens om och det är att man blir glad av dina tavlor.
    Ha nu en fin start på den nya veckan.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roliga tavlor säger Pontus. Så roligt att de sprider glädje mina tavlor! :-)
      Kram

      Radera
  3. Nej, men vad gulligt av Pontus att tolka dina tavlor !
    Det skulle inte jag kunnat göra bättre, är så dålig på att hitta namn.
    Är han också konstnärlig ? Blivande konstnär efter sin farmor ?

    Själv gillade jag mest för din
    Dinosaurier,
    cykel med högt styre, men bara framdäck !

    Kram vännen !


    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så kul han gillar det ;-) kanske är han konstnärlig den lilla herrn ... Dinosaurier gillar jag mycket själv också!
      Kram

      Radera
  4. Härliga tavlor, och lika härliga tolkningar! Barn är kloka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härliga stunder att måla och när Pontus tolkar!

      Radera
  5. Fina tolkningar. Det har sina fördelar att måla icke-föreställande, för i dem kan man se rätt mycket - och som man vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Icke-föreställande ska jag bruka, tack för det!

      Radera
  6. Tack för att du delar med dig både av dina tavlor och av Pontus tolkningar. Barn ser många gnger saker som vi inte ser och det är så härligt när de sätter ord på sina upplevelser och tankar. Det blir på något sätt så enkelt och tydligt.
    Jag är så förtjust i dina tavlor och de starka färgerna tycker jag mycket om.
    Hoppas kanske få se tavlorna på någon utställning....
    Stor kram till dig och tack för det härliga besöket hos dig och Pontus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har det så fint tillsammans med med tavlorna. Apropå utställning .... Pontus tycker jag ska försöka sälja mina tavlor i Stockholm ...det är ju mycket mer folk där, vad tror du om det. ;) Jättetrevlig du kom Ditte! tack!
      kram

      Radera
  7. Fantastisk tolkning, tror minsann att Pontus skulle bli en utmärkt konstguide på en konsthall! Tack för denna uppfriskande läsning :) och bildvisning!

    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis det tänkte jag då vi höll på, nu skulle det ha varit utställning ....
      Härlig du tittar in!

      Radera
  8. Vilken härlig kille. Helt i min stil. Kram Farbror Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är superkillen! Ska hälsa honom det från farbror Bosse :-) kram

      Radera
  9. Två fötter utan tår och fåglar på en strand blev mina favoriter.
    Egentligen så skulle det finnas åttaåriga recensenter istället för dem som är...
    Mycket kloka tolkningar, inget tillkrånglat alls. Klok kille och farmors gull förstås :)

    SvaraRadera
  10. Du har flera poäng i det Karin! Fötterna som jag inte själv sett än blev sköna. Han är farmors guld utan tvekan! Pojkguld vill säga, jag har ju även flickguld som är 13 :-) Vi målade tillsammans då hon var yngre.

    SvaraRadera

  11. Rolig tolkning av Pontus. :-)

    Härliga tavlor....

    Kram på dig ♥

    SvaraRadera
  12. Underbara - både målningarna och tolkningarna!

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...