söndag 5 april 2015

Poesi - efter Tusen bitar

Tusen bitar som jag sett
givet  i en K special
Inför smärtans manus
Vacker skör bristfällig fylld till brädden
anonym i öppenhetens
inre stängda fläkt
Rotens trådar
starka spretar
rotlöst böljar in
blandades med dina ord och gavs
en klang i skrikande tystnad
- smäktande guld


Omättliga  texter i musiken
att ha som kraft och visdom
 - till livsens bruk



Det finns en klang av djupa toner
av enkelhetens
dubbla mörker
Kvinnor du famnade
 att söka älska din mor - och far
Hur kunde dom göra så här? - frågar du i filmen





Du stannade inte i någons famn
i familjens sköte som önskvärd var
i landets blågula hörn





Ute i världen andra färger fanns
En evig längtan med samma budskap
Samma rop
Sekundernas mått av frid
Minuternas törst
Timmarnas längtan
Gitarrens sträng i darrning
-  orden i ditt bröst
som likt en vind
smeker oss till tröst
för tillitsbrist


©Tove Olberg

24 kommentarer:

  1. ...smeker oss till tröst för tillitsbrist.
    Allt så fint skrivet
    och bilderna är suveräna.
    Vad är det för kvistar du har tagit in som har slagit rot på det sättet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sorts pil från grönområdet kring min bostad, som tappat kvistar på marken efter snön, jag tog in för att få löv på ... men det blev mer rötter än löv .. till glädje. tänkte sätta det i kruka i sommar på terrassen får vi se!

      Radera
    2. Tack för svaret!
      Pil rotar sig lätt! Du får säkert ett bra insynsskydd med tiden.

      Radera
    3. Som jag inte behöver ... jag bor högst upp utan hus mitt emot så ingen kan se in ..
      :-)

      Radera
  2. Ja. Tove, den filmen om Björn Afzelius var gripande, tyckte jag,
    blev nästan "kär" i honom, jag som har aldrig förut ens gillat på honom ?!

    Kram på dig och ha en fortsatt härlig och fin söndag !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara, jag har gillat honom jämt, men inte vetat så mycket om honom..
      Fin söndag är det ...
      kram

      Radera
  3. Jag såg filmen för andra gången i går. Han gav utlopp över livets funderingar i musikala texter! En tänkande kille som fick vara på jorden under alldeles för kort tid, tycker jag.

    Fint du skildrar filmens och Afzelius "innehåll"... ;-)

    SvaraRadera
  4. Så alltför kort tid ...
    :-)

    SvaraRadera
  5. Har inte sett filmen men älskar Tusen bitar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen bitar talar för sig ...

      Radera
  6. Jag är så dålig på att se filmer.
    Härligt skrivet.
    En STOR PÅSKKRAM till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara ....
      :-) kram

      Radera
  7. Intressanta tankegångar om en av mina svenska favoriter. Kram Bosse

    SvaraRadera
  8. Måste se det programmet som inspirerat dig till en sådan fin dikt!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  9. Tack för din fenomenala tolkning. Har återigen läst flera gånger...Och fastnar på olika ställen.
    Lyssnade mycket på Hola Bandola Band under 70 talet och fastnade då för många texter.
    Har alltid tyckt om "Tusen bitar" så mpngfacetterad.
    Såg dokumentären härom kvällen och tyckte den var så sorglig, som jag tror att stora delar av Björns liv var. Att bli svíken och att svika, att inte våga älska med hjärtat , allt är utbytbart och framförallt kvinnor.
    Så tragiskt, men vilka texter och vilken musik.
    Att sedan läsa din tolkning gav så mycket.
    Kramar och många tankar från mig.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Det bara pockade på jag måste skriva .... Hans liv var nog en kamp, och jag tänker i musik&texter fick han utlopp för sitt! Det är som smärtan smäktar musiken ...
      Så glad då du läser och fastnar, det är en fröjd vara bloggare då!
      Stor kram i dag!

      Radera


  10. Jag såg filmen och blev väldigt tagen, har egentligen inte vetat så mycket om honom. Wow, en så oerhörd fin tolkning du ha gjort Tove, jättefin verkligen....

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  11. Tack så mycket! Jag har alltid gillat honom men inte veta så mycket jag heller ...
    kram

    SvaraRadera
  12. Vackert!
    Nu vill jag ju se filmen jag också...

    Ha det fint! Kram

    SvaraRadera
  13. Jag gillar många av Afzelius texter. Har några av vinylplattorna.
    (Men nu är jag käringen mot strömmen för jag gillade inte filmen alls. Svårt när efterlevande ska göra en film om en känd avliden person, kanske samarbetspartners och kanske kontrahenter.)
    Men dikten och bilder är finfina.

    SvaraRadera
  14. Tack!
    Oj har du vinylen kvar, ja, det är klart ju du har det du *bevararmänniskan* :) Det kan bli mycket känslomässig/sentimental påverkan, vilket det ju var här - du har en poäng i det. Så blev ju "efterportrettet" mycket personligt.

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...