tisdag 21 april 2015

Poesi - Blind

Jag famnar en värld som ingen ser
en törst och hunger
jag ber om förtröstan
 - om tillit och tro

En tandem jag önskar
för mig och min sambo
den förra blev stulen tyvärr
 - nu var den inte så bra

Så visst kan det kvitta
men varje dag är för oss
en dag av betydelse
 - vi trampar i väg

Min bror har en gitarr
han fyller år
så jag har bytt strängar på den
- hur bär han sig åt som sliter strängar så?

Med vita käppen, hörsel och händer
jag famlar mig fram
hoppsan vad gick jag emot
- om en inte själv är blind  är det inte lätt att  veta

Var sak har sin plats
var sak har sin tid
var sak har det blinda ögat
- att inte se.

©Tove Olberg

16 kommentarer:

  1. Hittar ingen gilla-knapp! Men klickar på en osynlig sådan... ;-)

    SvaraRadera
  2. Önskar dig tillit, förtröstan och tro denna tisdagkväll Tove! Stulen tandem svår att cykla på! Vad gäller brorsan spelar han antagligen och det mycket och länge! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Tänk dig min blinde vän som byter strängar på sin brors gitarr, jag blev så rörd över det så dikten kom av sig själv. Ibland när jag gör mitt arbete bredvid de blinda så sluter jag ögonen, försöker göra det jag ska.
      Kram

      Radera
  3. Vackert skrivet! Så mycket känsla i orden.
    Tänk så central synen och seendet är för oss i vår kultur, och ändå kan vi vara blinda ibland. Medans den som är blind kanske ser....

    Kram och tack för vacker poesi

    SvaraRadera
  4. Tack Christina! Seendets syn och osyn kanske :-
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ibland "ser" dom som inte ser mer än vi seende.
    Fick mig att tänka till!
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  6. En ser med andra ögon ... ;)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Åh så fint. Jag blev så berörd. Vi som ser tar det för givet, men trots att ögonen är friska så kan vi vara helt blinda ändå!

    SvaraRadera
  8. Tänker percis som Veiken; Man ser men ändå inte.
    Tänk så mycket jag missat här i livet! Dels har jag haft bråttom, men ändå inte, och dels har jag kanske ibland haft skygglappar på.
    Jag blev så berörd av dina fina ord och de öppnade en annan del av mig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just som Veiken säger. Finns ständigt att upptäcka om vår omgivning.Tror vi ska vara mottagliga också för att ta in, när livet pågår för fullt så har det nog med sitt tänker jag. Skygglappar ... ja så är det nog.
      Kram!

      Radera
  9. Fenomenalt bra ordat!
    Innehåll med kraft och styrka som sitter kvar länge *wow*
    /kram

    SvaraRadera
  10. Den blinde pojken

    En blind pojke satt utanför en stor byggnad med en hatt vid sina fötter.
    Han höll i en skylt där det stod: ”Jag är blind. Snälla, hjälp mig!”
    Det låg bara några mynt i hatten.

    En man passerade. Han tog några mynt från sin ficka och la i pojkens hatt.
    Därefter tog han skylten, vände den och skrev några ord.
    Han lämnade tillbaka skylten så att alla som passerade kunde se de nya orden.

    Snart började hatten fyllas med pengar.
    Många fler människor gav nu pengar till den blinde pojken.
    Senare under dagen kom mannen tillbaka för att se hur det gick.

    Pojken kände igen hans fotsteg och frågade:
    ”Var det du som ändrade min skylt i morse? Vad skrev du i stället?”

    Mannen svarade, ”jag skrev bara sanningen.
    Jag uttryckte samma sak som du fast på ett annat sätt”.
    Så här hade han skrivit:
    ”Det är vackert väder idag, men jag kan inte se det”.


    - FÖRFATTARE OKÄND -

    hej Tove jag hittade den här berättelsen på internet.

    hälsning och kram från mig till dig !!

    SvaraRadera
  11. Härligt få en sån kommentar Amanda! Tack! Fyndig ändring...
    Kram till dig!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Min konstutställning i september

Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl. Det är så rolig...